To the issue of journalists’ professional identity components
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-135-143Keywords:
journalism education, cognitive component, motivational-value component, behavioral component, professional identity formation levels, journalismAbstract
The question of the professional identity of a journalist is extremely urgent today in connection
with changes in the information and communication sphere. With the advent of competitors in the form of
algorithms and bloggers, replacing part of the functions of professional journalists, we can talk about a
crisis of professional identity. Modern realities in the profession inevitably affect the content and
organization of the educational process, so we are talking about professional identity as a pedagogical
problem. In this regard, the author first considers factors that actualize the issue of professional identity of
students in the field of "Journalism". Then goes on to consider the components and levels of formation of professional identity. A separate aspect in the article is a table of manifestations of the formation of
professional identity in accordance with the components. The author concludes that the process of
forming a professional identity is purely individual and accompanies a person throughout his or her
professional biography. The author proceeds from the position that the foundations of the formation of
professional identity must be laid precisely at the university, since it is here that reflection on the acquired
knowledge and competencies is especially possible. At the university, the core of professional identity is
being formed, which makes up the image of the self-professional and the image of the profession.
References
Агеенко Н.В. 2007. Подготовка студентов – будущих журналистов к соблюдению норм профессиональной этики. Автореф. дис. ...канд. пед. наук. Самара, 190 с.
Артемова Ю.В. 2012. Формирование конкурентоспособности будущего журналиста в образовательном процессе университета. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. Елец, 22 с.
Белоусов М.В. 2004. Педагогическая система целевой подготовки журналистских кадров. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. СПб., 24 с.
Винокуров М.А., Демина И.Н. 2014. Воспитательная работа и формы организации внеучебной деятельности на факультете журналистики. Вопросытеорииипрактикижурналистики, 1: 105–112.
Владимирова Т.Н. 2015. Дидактическая концепция профессиональной подготовки журналистов в высшей школе России. Дис. … докт. пед. наук. Москва, 481 с.
Гарбузова Г.В. 2007. Процесс формирования профессиональной идентичности студентов. Известия Российского государственного педагогическогоуниверситетаим. А.И. Герцена, 44: 340–344.
Евтешина Н.В. 2012. Профессиональная идентичность психологов. Рязань, Ряз. гос. ун-т имени С.А. Есенина, 106 с.
Мазур Е.Ю. 2014. Особенности влияния рефлексивности на профессиональную идентичность молодого специалиста (на материале исследования прокурорских работников). Дис. … канд. псих. наук. Ярославль, 73 с.
Моор С.М., Головин П.Ю. 2012. Профессиональная идентичность как фактор трудовых отношений. Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования, 8: 176–183.
Мухаметзянова Ф.Г., Бисерова Г.К., Яруллина А.Ш. 2006. Интеграция личностных и профессиональных качеств в процессе формирования профессиональной идентичности у будущего специалиста. Интеграция образования, 4: 163–168.
Никишина В.Б., Петраш Е.А. 2009. Изменение структуры профессиональной идентичности на разных этапах профессионализации. Ученые записки Российского государственного социального университета, 1: 42–48.
Озерина Я.А. 2012. Исследование содержания профессиональной идентичности студентов бакалавриата. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 1: 115–120.
Пряжников Н.С. 2009. Психология труда. М., Издательский центр «Академия», 480 с.
Сосновская А.М. 2005. Журналист: личность и профессионал (психология идентичности). СПб., Роза мира, 206 с.
Шнейдер Л.Б. 2001. Профессиональная идентичность. М., МОСУ, 272 с.
Hanitzsch T. 2017. Professional identity and roles of journalists. Oxford Research Encyclopedia of Communication. Oct. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.95. Available at: https://oxfordre.com/communication/view/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780 190228613-e-95 (accessed: 13.03.2020)
Abstract views: 496
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.