Ways to broadcast destructive semantic components in social media content
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-144-150Keywords:
destructive content, media consumption, content risks, media security, cyberspaceAbstract
The use of the Internet by modern teenagers transposes their mental and social development
from a real environment to a virtual one, where new agents of influence, opinion leaders, and forms of
interaction appear. The results of content analysis for the presence of risks and threats in the content of
the Vkontakte network materials allowed us to establish a pervasive diffuse distribution of content that
threatens and contains risk factors for the psychological health of schoolchildren in almost all areas of
virtual communication. Destructive content is found in the following forms: news, specific surnames and
names, audio recordings of popular artists, videos, photos, collages, and specific reference to the groups
of suicidal orientation. These risks are difficult to control: large communities containing illegal
information are blocked, but a number of communities remain unnoticed by regulatory authorities, and
new ones appear instead of remote communities. As a result, there is aggressive and massive propaganda
of self-destructive behaviors, which is confirmed by thousands of destructive groups with hundreds of
thousands of participants. Modern schoolchildren are exposed to risks and threats to their psychological
health by consuming destructive content that is poorly controlled in cyberspace.
References
Амзин А.А. 2015. Особенности медиапотребления. URL: http://newmedia2016.digitalbooks.ru/kniga/osobennosti-mediapotrebleniya/ (дата обращения: 04.02.2020).
Астрожникова Н. 2019. Ловушки в соцсетях: почему дружба в Сети опаснее знакомств на улице. URL: https://letidor.ru/psihologiya/lovushki-v-socsetyakh-pochemu-druzhba-v-seti-opasneeznakomstv-na-ulice.htm (дата обращения: 17.02.2020).
Аудитория социальных сетей в России 2019. 2019. URL:https://popsters.ru/blog/post/auditoriya-socsetey-v-rossii/(датаобращения: 17.02.2020).
Бабаева Ю.Д., Войскунский А.Е. 2017. Психологические последствия информатизации. URL: http://cyberpsy.ru/articles/babaeva_vojskunskij_posledstviya_informatizatsii/ (дата обращения:
02.2020).
Дети. Медиапотребление. 2017. Отчет MOMRI. 2018. URL: http://cyberpsy.ru/articles/children_media_2017_momri/ (датаобращения: 01.02.2020).
«Лаборатория Касперского»: больше половины российских школьников получают в соцсетях предложение «дружить» от незнакомых людей, в 34 % это взрослые. 2019. URL: https://www.kaspersky.ru/about/press-releases/2019_ksk-survey/ (дата обращения: 07.02.2020).
Топ-30 самых посещаемых сайтов мира. 2018. URL: https://sdvv.ru/articles/elektronnayakommertsiya/top-30-samykh-populyarnykh-saytov-mira-2018/(дата обращения: 04.02.2020).
Выровцева Е.В., Мохвин А.Ю. 2017. Стратегические коммуникации современных изданий в социальных медиа. Челябинский гуманитарий, 3 (40): 13–23.
Годик Ю.О. 2011. «Цифровое поколение» и новые медиа. Медиаскоп, 2. Электронный журнал. URL: http://www.mediascope.ru/node/838 (дата обращения: 30.01.2020).
Методическое пособие по выявлению признаков риска поведения в социальных медиа. 2019. Москва, АО «Крибрум» Электронная книга.URL: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2019/03/tsifrovaya-gigiena.pdf (дата обращения: 09.02.2020).
Самосват О.И. 2016. Социальное одобрение как фактор коммуникативного поведения подростков в социальных сетях. Дис. …канд. псих. наук. Ярославль, 258 с.
Смирнова О.С. 2017. Определение группы риска аккаунтов социальной сети «Вконтакте», попадающих под влияние квестовой игры суицидального характера. Современные информационные технологии и ИТ-образование, Т.13 (3): 53–60. DOI 10.25559 /SITITO.2017.3.382
Смирнова О.С., Петров А.И., Бабийчук Г.А. 2016. Основные методы анализа, используемые при исследовании социальных сетей. Современные информационные технологии и ИТ-образование, 12(3-1): 151–158.
Солдатова Г., Рассказова М., Лебешева М., Зотова Е., Рогендорф П. 2013. Дети России онлайн: риски и безопасность. Результаты международного проекта EUK ids Online II в России. Под ред. Г. Солдатовой, Е. Зотовой, М. Лебешевой и др. М., 213 с.
Солдатова Г., Шляпников В. 2015. Онлайн-угрозы глазами детей и взрослых. Дети в информационном обществе, 21: 44–55.
Цифровая компетентность подростков и родителей: результаты всероссийского исследования. 2013. Под ред. Г.У. Солдатовой. Москва, Фонд Развития Интернет, 144 с.
Шестерина А.М. 2017. Особенности сетевого видеоконтента: контекстный подход. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 4: 137–140.
Livingstone S. 2008. Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers’ use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression. New Media Society, 10 (3): 393–411.
Palfrey J., Boyd D., Sacco D. 2010. Enhancing child safety and online technologies. Final report of the Internet safety. Durham, North Carolina, Carolina Academte Press, 332 p.
Abstract views: 409
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.