Publicism: It’s Essence and Role in Society

Authors

  • Elena A. Osipova Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-205-213

Keywords:

publicism, public opinion, fact, author, audience, public dialogue, genre

Abstract

The knowledge of social reality is an urgent need of every person and society. Publicism as a special kind of cognitive, creative activity, as a kind of chronicle of the socio-political life of the country not only contains unique factual material about the events and phenomena of reality, but also interprets them. For decades, publicism has been the focus of close attention of researchers trying to reveal its essence and transformative potential, but to date, a generalizing definition of publicism has not been formed. The author aims to consider the essential features of publicism as an activity aimed at cognition of reality and activation of public dialogue. The paper shows that the effectiveness of publicism is due to the personality of the author, whose civic position and "evidence-based" word are the key to public confidence, conclusions are drawn that modern Russian publicism is influenced by such trends as increasing the influence of market laws, narrowing the genre spectrum, simplifying reader interests and reducing the requirements for stylistic quality of speech. Today, in conditions of increased social dynamics and active development of the value system by the Russian society, publicism as the most important mechanism for the formation of public consciousness is becoming particularly relevant.

Author Biography

Elena A. Osipova, Belgorod National Research University

Assistant of the Department of Communication Studies, Advertising and Public Relations, Belgorod National Research University, Belgorod, Russia

References

Горохов В.М. 1975. Закономерности публицистического творчества (пресса и публицистика). М., Мысль, 192 с.

Вартанова Е.Л. 2015. «Человек медийный» как результат социального развития? Меди@льманах, 5 (70): 8–10.

Загидуллина М.В. 2018. Публицистика 2.0: к определению понятия. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература, 15 (2): 220–235. DOI: 10.21638/11701/spbu09.2018.206.

Здоровега В.И. 1970. Публицистика, ее природа, общественная роль, гносеологические и психологические основы. Автореф. … докт. филол. наук. М., 62 с.

Здоровега В.И. 1979. Слово тоже есть дело: некоторые вопросы теории публицистики. М., Мысль, 174 с.

Козлович А.Н. 2010. Восход и заход публициста. Минск. KAMUNIKAT. URL: https://kamunikat.org/?pubid=13511 (дата обращения: 25.02.2022).

Короченский А.П. 2004. Медиакритика и медиаобразование. Высшее образование в России, 8: 40–46.

Кройчик Л.Е. 2014. Принципы публицистического творчества. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 5: 130–144.

Кройчик Л.Е. 2015. Диалоговые ресурсы публицистики. Вопросы теории и практики журналистики, 4 (2): 139–148. DOI: 10.17150/2308-6203.2015.4(2).139-148.

Мансурова В.Д. 2010. «Медийный» человек как проекция дигитальной онтологии. Известия Алтайского государственного университета, 2-2 (66): 116-120.

Мисонжников Б.Я. 2000. Отражение действительности в тексте. В кн.: Основы творческой деятельности журналиста. Под ред. С.Г. Корконосенко. СПб., Знание, СПбИВЭСЭП: 95-122.

Мисонжников Б.Я. 2014. Феноменология публицистического текста. В кн.: Публицистика в современном обществе. Материалы науч.-практ. семинара «Современная периодическая печать в контексте коммуникативных процессов (трагедия публицистики в информационном обществе)», 14 ноября 2013 года, Санкт-Петербург. Под ред. Б.Я. Мисонжникова. СПб., С.-Петерб.гос. ун-т, Ин-т «Высш. шк. журн. и мас. коммуникаций»: 5-15.

Полонский А.В. 2007. Публицистика как вид социальной деятельности: объект и предмет. В кн.: Журналистика и медиаобразование. Сб. тр. II Междунар. науч.-практ. конф., 1-3 октября 2007, Белгород: в 2 т. Т. 1. Под ред. А.П. Короченского. Белгород, БелГУ: 126–129.

Полонский А.В. 2008. Публицистика как особый вид творческой деятельности. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 11 (51): 56‒61.

Полонский А.В. 2017. Публицистика в диалоге с жизнью. В кн.: Проблемы лингвистики и лингводидактики. Междунар. сб. науч. ст. Вып. V. Под ред. С.А.

Моисеевой, Л.Г. Петровой. Белгород, 117-121.

Прохоров Е.П. 1973. Публицист и действительность. М., Изд-во Моск. ун-та, 317 с.

Прохоров Е.П. 1984. Искусство публицистики: размышления и разборы. М., Советский писатель, 359 с.

Публицистика в современном обществе. Материалы науч.-практ. семинара «Современная периодическая печать в контексте коммуникативных процессов (трагедия публицистики в информационном обществе)», 14 ноября 2013 года, Санкт-Петербург. Под ред. Б.Я. Мисонжникова. СПб., С.-Петерб.гос. ун-т, Ин-т «Высш. шк. журн. и мас. коммуникаций»: 218-225.

Тертычный А.А. 2018. Публицистика в современных российских СМИ: рефлексия и практика. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика, 23 (1): 95–102. DOI: 10.22363/2312-9220-2018-23-1-95-102.

Ученова В.В. 1971. Гносеологические проблемы публицистики. М., Изд-во МГУ, 146 с.

Ученова В.В. 1979. Публицистика и политика. М., Политиздат, 271 с.

Хорольский В.В. 2014. Публицистика, медиаобразование и бегство читателя от автора. В кн.: Публицистика в современном обществе. Материалы науч.-практ. семинара «Современная периодическая печать в контексте коммуникативных процессов (трагедия публицистики в информационном обществе)», 14 ноября 2013 года, Санкт-Петербург. Под ред. Б.Я. Мисонжникова. СПб., С.-Петерб.гос. ун-т, Ин-т «Высш. шк. журн. и мас. коммуникаций»: 62-69.


Abstract views: 345

Share

Published

2022-07-05

How to Cite

Osipova, E. A. (2022). Publicism: It’s Essence and Role in Society. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(2), 205-213. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-205-213

Issue

Section

Journalism and public relations