Particularities of Personnel Training in the Regions of Grand Altai for the Tourism and Hospitality Industry

Authors

  • Natalya V. Bitter Altai State University
  • Alexandr N. Dunets Altai State University
  • Lhagvasuren Choijinjav Khovd University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-256-267

Keywords:

Grand Altai, tourism, personnel training, professional competencies

Abstract

The countries of the Greater Altai are united not only by territory, but by a common history of development, historical, cultural, educational relations. Currently, tourism is developing in this region, new routes are being developed, therefore specialists with professional regional competencies are needed to work in the tourism industry in cross-border regions. Despite the numerous publications on this issue, there are practically no studies summarizing the experience of personnel training in the regions of the Greater Altai. The aim of the authors is to identify key regional professional competencies for the formation of a training model for the hospitality and tourism industry in the regions of the Greater Altai. The authors carried out a theoretical analysis of training programs for the tourism and hospitality industry of the Greater Altai countries, studied and summarized practical pedagogical experience on the issue under study. As a result of the study, the following regional competencies of educational programs on tourism and hospitality in the regions of the Greater Altai were identified: regional recreational competence; competence in the field of geography; information competence in the field of regional tourist resources. These competencies are grouped into a model of professional regional competencies of graduates in the areas of tourism and hospitality training in the regions of the Greater Altai. The content of these competencies is determined, which are aimed at the formation of skills and abilities to work with regional tourist resources, which make it possible to successfully cope with solving regional professional tasks in the field of tourism.

Author Biographies

Natalya V. Bitter, Altai State University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Recreational Geography, Service, Tourism and Hospitality, Altai State University, Barnaul, Russia

Alexandr N. Dunets, Altai State University

Doctor of Geography, Associate Professor, Vice-Rector for Research and Innovation, Altai State University, Barnaul, Russia

 

Lhagvasuren Choijinjav, Khovd University

Professor, Khovd University, Khovd, Mongolia

References

Министерство образования Китайской Народной Республики. Национальная среднесрочная и долгосрочная программа реформы в развитии образования на 2010–2020 гг. 2010. URL: http://www.moe.edu.cn/srcite/A01/s7048/201007/t20100729_171904.html (дата об-ращения: 15.02.2021)

Один пояс, один путь. URL: https://rus.yidaiyilu.gov.cn/info/iList.jsp?cat_id=10752 (дата обра-щения: 17.05.2022).

Абсалямова Г.А., Дунец А.Н. 2017. Трансграничное сотрудничество АлтГТУ с образовательными учреждениями Казахстана: тенденции и перспективы. В кн.: Экономика. Менеджмент. Сервис. Туризм. Культура (ЭМСТК-2017). Материалы XIX Международной научно-практической конференции. Сборник статей. Барнаул, Изд-во АлтГТУ: 145–147.

Биттер Н.В. 2021. Формирование ключевых профессиональных региональных компетенций будущих специалистов сферы туризма и сервиса Алтайского края с точки зрения работодателей. Азимут научных исследований: педагогика и психология, 10 (2 (35)): 42–46. DOI: 10.26140/anip-2021-1002-0081.

Иглин В.А. 2003. Профессиональная подготовка, переподготовка и повышение квалификации работников организации в условиях рыночной экономики. Трудовое право, 12: 66–72.

Исакова Т. 2007. Учись, студент. Турбизнес, 12: 11–13.

Очбадрах Н. 2014 Особенности развития высшего образования в Монголии. Современная педагогика, 9 (22): 74–76. URL: https://pedagogika.snauka.ru/2014/09/2704 (дата обращения: 17.01.2022).

Пирогова О.В. 2018. Состояние подготовки кадров для сферы туризма в Российской Федерации. Интерактивная наука, 6 (28): 24–28. DOI: 10.21661/r-471825.

Полевая М.В. 2009. Формирование профессиональных компетенций в процессе подготовки кадров индустрии туризма. Научный вестник МГИИТ, 2: 79–83.

Тенчурина Л.З., Лю С. 2019. Индустрия туризма и подготовка туристских кадров в КНР: прошлое, настоящее, будущее . Научный вестник МГИИТ, 2 (58): 114–125.

Томских А.А. 2011. Высшее профессиональное образование Монголии в мировых стратегиях развития. Перспективы науки, 9 (24): 7–13.

Ушаков Д.В. 2019. Кадровые потребности Монголии по подготовке специалистов в России и профессиональные ориентации монгольской молодёжи. Профессиональное образование в современном мире, 9 (1) 2599–2609 DOI:10.15372/PEMW20190123.

Цэдэв Наваанзог Х., Мунхбат Дашдоржийн. 2013. Высшее образование в Монголии. Вестник Московского университета. Серия 7: Философия, 3: 51–62.

Черников А.М. 2014. Подготовка кадров для сферы гостеприимства и туризма в Китае. Вестник федерального государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования "Московский государственный агроинженерный университет имени В.П. Горячкина", 4 (64): 66–69.

Пирогова О.В. 2018. Состояние подготовки кадров для сферы туризма

Tao H. 1997. On the development stages of tourism education in China. Tourism tribune, Special Issue of Tourism Education: 6–9.

Zhang W., Fan X. 2005. China. In: An International Handbook of Tourism Education. Advances in Tourism Research. Eds. by D. Airey, J. Tribe. London, Publ. Routledge: 149–161.


Abstract views: 147

Share

Published

2022-07-06

How to Cite

Bitter, N. V., Dunets, A. N., & Choijinjav, L. (2022). Particularities of Personnel Training in the Regions of Grand Altai for the Tourism and Hospitality Industry. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(2), 256-267. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-256-267

Issue

Section

Pedagogics