Mastering Information Visualization Technologies in the Process of Practical Training of Students of Museology
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-268-276Keywords:
digital technologies, information visualization, visual content, internet space, longrid, infographics, timeline, multimedia games, questsAbstract
The new concept of a modern museum, which is being formed in the context of the development of digital technologies, requires a museum specialist to be ready to implement the main directions of the museum's activities in the digital environment. The need to work in a digital environment has adjusted the tasks of training museologists and is reflected in the content of general professional competencies. The opportunity to master in-demand practical skills of working with information visualization techniques, as part of digital technologies in museum activities, increases the motivation of students to study. Despite numerous studies on the topic of information visualization, the experience of introducing visualization technologies into museum activities is not sufficiently presented in the press. We also note the absence of publications reflecting the practical training of museology students in mastering information visualization methods used in the formation of the museum online space. The need at the regional level for specialists capable of developing visual content led to the opening of the basic department on the basis of the State Art Museum of the Altai Territory. Interaction with the museum made it possible to take into account new requirements in the training of a graduate museologist. The purpose of the study is to describe the practical experience of teaching museology students in the field of «Museology and protection of cultural and natural heritage objects» within the framework of the training course «Information technologies in museum activities» on the development of visual content using Internet service tools. It is concluded that mastering the methods of information visualization in the learning process contributes to the formation of a competitive specialist in museum activities.
References
Агеева Г.М., Козлова Д.А., Куликова Н. Э. 2019. Парад лонгридов: о визуализации результатов студенческой научной деятельности. Огарев-online, 13. URL: http://journal.mrsu.ru/arts/parad-longridov-o-vizualizacii-rezultatov-studencheskoj-nauchnoj-deyatelnosti (дата обращения: 27 марта 2022).
Болина М.В., Шмидт Е.А. 2020. Использование визуализации в формировании профессиональной компетенции студентов. Вестник Южно-уральского государственного гуманитарно-педагогического университета, 5(158): 25-35.DOI: 10.25588/CSPU.2020.158.5.002.
Вербицкий А.А. 1991. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., Высш. шк., 207 с.
Гендина Н.И., Косолапова Е.В., Родионова Д.Д., Рябцева Л.Н. 2021. Цифровизация музеев и необходимость формирования информационной культуры музеологов. Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение, 43: 231–244. DOI: 10.17223/22220836/43/19.
Гиниятова Е.В., Ройз Е.Е. 2013. Трансформация музейного пространства в условиях новых визуальных стратегий. Известия Томского политехнического университета, 322(6): 123–126.
Глебова Л.Н., Платонова Ю.А. 2016.Мультимодальный образовательный текст массовых открытых онлайн-курсов (МООК): рекомендации по визуализации контента. Научный диалог, 10(58): 336–348.
Горелов О.И., Горелова С.И., Третьяков А.Л. 2020. Развитие музея в цифровом пространстве: постановка проблемы. Мир образования – образование в мире, 1(77): 112–121.
Крышталева М.К. 2015. Практики цифровой визуализации музея в web: на примере ГМЗ «Петергоф». Вопросы музеологии, 2(12): 107–114.
Лисенкова Т.Б. 2020. Доклад «Основные итоги деятельности музеев Алтайского края за 2020 год». г. Барнаул. URL: http://www.culture22.ru/upload/iblock/c6f/Doklad_muzei.pdf
Нефедьева К.В. 2013.Инфографика визуализация данных в аналитической деятельности. Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры, 197: 89–93.
Пескова О.В. 2012. О визуализации информации. Вестник Московского государственного технического университета им. Н.Э. Баумана, 1: 158–173.
Симакова С.И. 2012. Инфографика: визуализация цифрового контента. Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева, 3(10): 219–226.
Симакова С.И. 2015. Влияние новых технологий на визуальный контент журналистских материалов. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Серия: Филология и искусствоведение, 5(360): 163–169.
Симакова С.И. 2017. Инструменты визуализации информации в СМИ: таймлайн. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 4: 207–216.
Шаховалова Е.Г., Шаховалов Н.Н. 2021. Виртуальные выставки как актуальная форма музейной коммуникации. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 40(3): 358–367. DOI 10.52575/2712-7451-2021-40-3-358-367.
Шевченко В.Э. 2015. Визуальные коммуникации: тенденции форм и технологий передачи информации. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Серия: Филология и искусствоведение, 5(360): 189–195.
Abstract views: 125
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Лариса Анатольевна Гриневич
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.