Socio-Institutional Determinants of Journalism

Authors

  • Jeanne V. Latysheva N.G. Stoletovs Vladimir State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-454-462

Keywords:

journalism, social institutions, creativity, transcending, social and culture-forming functions of journalism

Abstract

In such a rapidly and fundamentally changing world, journalism is also undergoing permanent changes. Because of this, there is a need to revise its fundamental concepts and approaches. This article aims to explore the institutional aspects of journalism with the involvement of terminological, functional, social analysis of this phenomenon. The research methodology is based on the most authoritative and recognized socio-anthropological theories of society and journalistic theories of journalism proper. An attempt is being made to make a new additional contribution to the existing scientific knowledge regarding the understanding of journalism in general, as well as its functions and tasks from the point of view of the socio-anthropological approach, which, despite existing publications on the stated topic, has not yet found active application in them. It is found that the consideration of journalism as a social institution is a necessary basis for studying the social and creative nature of journalism. The specified perspective of consideration reveals its basic, creative for humanity, its meanings and meanings. Journalism appears to be an important and effective way of transcending a person from his biological origin to a cultural one, interiorization and internalization of socio-cultural codes, socialization and self-identification of a person. Hence, the most important institutional functions of journalism are socio-forming and culture-forming. A detailed classification and explication of these functions requires further detailed study. Journalism, in other words, appears as one of the types of higher – creative – activity, the calling of which is the improvement and harmonization of human life in society.

Author Biography

Jeanne V. Latysheva, N.G. Stoletovs Vladimir State University

Doctor of Philosophy, Associate Professor, Head. Department of Journalism, Advertising and Public Relations, Vladimir State University. A.G. and N.G. Stoletovs,

Vladimir, Russia

References

Ахмадулин Е.В. 2020. Основы теории журналистики. М., Издательство Юрайт, 358 с.

Вартанова Е.Л. 2021а. К вопросу о субъектности конфликта в медиакоммуникационной среде. МедиаАльманах, 3(104): 8–18. DOI: 10.30547/mediaalmanah.3.2021.818

Вартанова Е.Л. 2021б. Нормативное и идеальное: к пониманию Е.П. Прохоровым теории журналистики. МедиаАльманах, 2(103): 8–11. DOI: 10.30547/mediaalmanah. 2.2021.811

Вартанова Е.Л. 2021в. О важности медиаобразования: два урока пандемии. МедиаАльманах, 1(102): 8–13. DOI: 10.30547/mediaalmanah.1.2021.813

Вартанова Е.Л. 2012. О необходимости модернизации концепций журналистики и СМИ. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 1: 7–26.

Воскресенская М.А. 2020. Серебряный век в социокультурном измерении. СПб., Изд-во Санкт-Петербургского гос. ун-та, 224 с.

Елсуков А.Н., Бабосов Е.М., Данилов А.Н. и др. 1998. Социология. Под ред. А.Н. Елсукова. Минск, ТетраСистемс, 560 с.

Ильченко С.Н. 2020. Основы журналистской деятельности. М., Издательство Юрайт, 311 с.

Ковалева М.М. 2013. Понятийный аппарат современных исследований журналистского процесса. В кн.: Вопросы истории и теории журналистики. Межвузовский сборник. Под ред. Л.Д. Ивановой. Екатеринбург, Изд-во Урал. ун-та: 181–184.

Корконосенко С.Г. 2001. Основы журналистики. М., Аспект Пресс, 287 с.

Корконосенко С.Г. 2020. Социальность журналистики и медиа: методологические подходы. Вопросы теории и практики журналистики, 9(3): 417–430. DOI: 10.17150/2308-6203.2020.9(3).417-430

Корконосенко С.Г., Хубецова З.Ф. 2020. Образование для военных журналистов: выбор подхода. Челябинский гуманитарий, 3(52): 126–132. DOI: 10.24411/1999-5407-2020-10317

Коханова Л.А., Калмыков А.А. 2019. Основы теории журналистки. В 2 ч. Часть 1. М., Издательство Юрайт, 244 с.

Мельник Г.А., Мисонжников Б.Я. 2020. Лингвистические приёмы антироссийской пропаганды -новый тренд массмедиа Германии. Гуманитарный вектор, 15 (5): 99–109. DOI: 10.21209/1996-7853-2020-15-5-99-109

Мисонжников Б.Я, Тепляшина А.Н. 2012. Журналистика: введение в специальность. СПб., Филол. ф-т СПбГУ, 215 с.

Пёршке Г. 1993. Журналистика как отрасль духовного производства. В кн.: Фомичева И.Д., Прохоров Е.П., Першке Г. и др. Основные понятия теории журналистики (новые подходы к проблеме). Под ред. Я.Н. Засурского. М., Изд-во Моск. ун-та: 51-111.

Прохоров Е.П. 2003. Введение в теорию журналистики. М., Аспект-Пресс, 367 с.

Руткевич А.М. 2008. Теория институтов А. Гелена. В кн.: Социологическая теория: история, современность, перспективы. Альманах журнала «Социологическое обозрение». Под ред. А.Ф. Филиппова. СПб, Владимир Даль: 424–454.

Свитич Л.Г. 2013. Миссия журналистики: поле понятий и терминов. Вопросы теории и практики журналистики, 1: 16–36.

Gehlen A. 1978. Einbliske. In: Gesamtausgabe. Band 7. Herausgegeben von K.-S. Rehberg. Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann, 589 р.

Schütz A., Luckmann T. 1979. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, Nr. 284: Strukturen der Lebenswelt. Band 1. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 396 s.

Schütz A., Luckmann T. 1984. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, Nr. 428: Strukturen der Lebenswelt. Band 2. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 413 s.

Vartanova E., Anikina M., Dunas D. & Gureeva A. 2020. Media studies in Russia: determination of scientific status. Russian Journal of Communication, 12(1): 1–15. DOI: 10.1080/19409419.2020.1729456


Abstract views: 148

Share

Published

2022-10-04

How to Cite

Latysheva, J. V. (2022). Socio-Institutional Determinants of Journalism. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(3), 454-462. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-454-462

Issue

Section

Journalism and public relations