Organization of Public Dialogue: Problems of Interaction of Journalists with the Press Services of the Authorities
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-3-429-440Keywords:
regional television, press services of authorities, information contract, public dialogue, authority – media – societyAbstract
Government contracts play an important role in the organization of the power – TV – society dialogue. Today they have a significant impact on the activities of regional media. This influence is destructive. This is evidenced by a number of scientific publications, but the specifics of the relationship between PR structures and TV editorial offices, which are responsible for the implementation of information contracts, are practically not studied. The purpose of this study is to analyze the main contradictions of cooperation between journalists and press secretaries. These contradictions arise in the context of the implementation of contractual tasks. Also, the purpose of the article is to identify effective ways to resolve contradictions. To assess the scale of the problem, the author of the article monitored the local blocks of the Vesti program of the country's state regional television companies. The period is arbitrary. The author watched 246 issues. They were broadcast by 82 regional state TV companies. Also, the author of the article set the task to systematize the data. As part of the study, an expert survey of correspondents, editors and PR staff was carried out, in which 36 people took part. As a result, such problems as the insufficient level of professionalism of journalists and press secretaries, the formal attitude of responsible specialists to the fulfillment of contractual obligations, excluding creative initiative based on maintaining the priority of public interests, were identified. The media closeness and limitations of officials are also a problem. The conducted research demonstrates the possibility of implementing a genuine "power – TV – society" dialogue under the conditions of the state contract, which may be of interest for further scientific and practical research on the functioning of regional media.
References
Адемукова Н.В., Довбыш О.С., Кирия И.В., Чумакова В.П. 2017. Роль государственных контрактов в моделях социальной ответственности региональных массмедиа в России. Журнал исследований социальной политики, 15(1): 81–96. DOI: 10.17323/1727-0634-2017-15-1-81-96
Бурова Ю.Е. 2012. Функциональные особенности современной пресс-службы. Гуманитарный вектор, 2 (30): 232–238.
Вырковский А.В., Макеенко М.И. 2014. Региональное телевидение России на пороге цифровой эпохи. Под ред. Е.Л. Вартановой. Москва, Медиамир, 210 с.
Горновая В.А. 2016. Как пресс-службы государственных структур формируют повестку дня. Медиасреда, 11: 49–55.
Гостенина В.И., Байрамов В.Д., Дорохова Ю.В. 2015. Опыт анализа деятельности PR-служб региональных органов власти (на примере Орловской области). Среднерусский вестник общественных наук, 10(6): 43–48. DOI: 10.12737/16790
Денисова Н.А. 2009. Пресс-служба в системе информационной политики. Социум и власть, 2(22): 21–30.
Довбыш О.С. 2017. Контрактация и квазирынок как форма взаимодействия государства и медиа в российских регионах. Мир экономики и управления, 17(1): 41–56.
Довбыш О.С., Гудова Е.А. 2016. Государственные информационные контракты и их значение для медиарынков российских регионов. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 6(136): 156–174. DOI: 10.14515/monitoring.2016.6.08
Емельянов И.К., Русанова Д.А. 2022. Взаимодействия органов исполнительной власти со средствами массовой информации: российский и зарубежный опыт. Инновационная наука, 12(2): 164–168.
Колесник О.А. 2021. Особенности взаимодействия органов государственной власти и средств массовой информации. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2−2 (53): 46–48. DOI: 10.24412/2500-1000-2021-2-2-46-48
Кочеткова А.В., Филиппов В.Н., Скворцов Я.Л., Тарасов А.С. 2009. Теория и практика связей с общественностью. СПб., Питер, 240 с.
Кривоносов А.Д., Филатова О.Г., Шишкина М.А. 2010. Основы теории связей с общественностью. СПб., Питер, 375 с.
Марков А.А. 2022. Связи с общественностью в органах власти. Москва, ИНФРА-М, 190 с.
Машенцева А.В. 2018. Изменение роли регионального телевидения в современном политическом процессе. Вестник Поволжского института управления, 18 (2): 119–124. DOI: 10.22394/1682-2358-2018-2-119-124
Мельник Г.С. 2012. Взаимодействие PR-структур и СМИ: формы, принципы, зоны ответственности. Управленческое консультирование, 4(48): 108–116.
Романова А.Н. 2023а. Влияние госконтрактов на соблюдение принципов профессиональной деятельности региональных журналистов. В кн.: Журналистика в 2022 году: творчество, профессия, индустрия. Материалы международной научно-практической конференции (Москва, 3–4 февраля 2023 года). Под ред. Е.Л. Вартановой. Москва, Факультет журналистики Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова: 475−477.
Романова А.Н. 2023б. Феномен интерактивных программ регионального телевидения с участием представителей власти. Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры, 29(1): 46–59. DOI: 10.15826/izv1.2023.29.1.005
Щепилова Г.Г. Бурьянова М.В. 2014. Взаимодействие СМИ и властных структур в российских регионах. Медиаскоп, 4: 23.
Abstract views: 143
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Ангелина Николаевна Романова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.