Organizational and pedagogical conditions of adaptation of military specialists to professional activities in the process of training in military accounting specialties
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-238-245Keywords:
military specialists, organizational and pedagogical conditions, adaptation to professional activities, adaptability, adaptive potential, adaptive educational space, military-patriotic education, professionally significant qualitiesAbstract
In conditions of continuous improvement of means of warfare, the training of military
specialists should be reduced to their constant adaptation to the changing requirements of military
professional activity, including during their training in a specific military accounting specialty. Improving
the system of adaptation of military specialists to professional activities by traditional methods can no longer give the desired results. In this regard, based on the research of domestic scientists, the author
clarifies the definition of the category "organizational and pedagogical conditions". The main features
characteristic of organizational and pedagogical conditions are highlighted. Organizational and
pedagogical conditions of adaptation of military specialists to professional activities during training in
military accounting specialties are identified and justified. The main directions of implementation of
organizational and pedagogical conditions in the military training center of the Siberian Federal
University are revealed. A brief analysis of the results of experimental work to determine the level of
adaptation of students of the Siberian Federal University who are trained in military specialties is given.
References
Абульханова-Славская К.А. 1980. Деятельность и психология личности. М., Наука, 336 с.
Адольф В.А., Дашкова Е.К. 2017. Адаптация студентов вуза к будущей профессиональной деятельности. Сибирский педагогический журнал, 1: 61–67.
Адольф В.А., Фоминых А.В. 2017. Конкурентоспособность выпускников современного вуза. Красноярск, РИО КГПУ им. В.П. Астафьева, 280 с.
Асьянов Х.А. 2000. Организационно–педагогические условия создания и функционирования сельского образовательного комплекса. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 183 с.
Афанасьев В.Г. 1981. Общество: системность, познание и управление. М., Политиздат, 432 с.
Безюлева Г.В. 2008. Психолого-педагогическое сопровождение профессиональной адаптации учащихся и студентов. М., НОУ ВПО Московский психолого-социальный институт, 320 c.
Беликов В.А. 2010. Образование, Деятельность, Личность. М., Академия Естествознания, 339 с.
Выготский Л.С. 2010. Педагогическая психология. М., АСТ, 678 с.
Жилин Г.П. 2001. Организационно-педагогические условия управления инновационными процессами в политехническом колледже. Автореф. дис. …канд. пед. наук. Елец, 22 c.
Зверева М.В. 1987. О понятии «дидактические условия». Новые исследования в педагогических науках, 1: 29–32.
Игнатова В.В., Девятловский Д.Н., 2014. Методика оценки и контроля сформированности праксиологических умений студентов. AlmaMater. Вестник высшей школы. AlmaMater, 1: 62–65.
Ковалев А.Г. 1980. О проблеме восприимчивости личности к воспитательным действиям. Советская педагогика, 6: 38–43.
Кочнева Л.П. 2015. Приоритетные тенденции формирования единого образовательного пространства. URL: http://refleader.ru/jgejgepolrnaotr.html (дата обращения: 20.02.2020).
Краевский В.В. 1994. Методология педагогического исследования. Самара, Самарский ГПИ, 73 c.
Михайлова Ю.Н. 2010. Развитие адаптационного потенциала личности студента как фактор оптимизации образовательного пространства вуза. Психологические науки и образование, 5: 19–24.
Павлов С.Н. 1999. Организационно–педагогические условия формирования общественного мнения органами местного самоуправления. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Магнитогорск, 23 с.
Платонов К.К. 1986. Структура и развитие личности. М., Наука, 256 с.
Ромм М.В. 2003. Социальная адаптация личности как объект философского анализа. Автореф. дис. ... д–ра философ. наук. Томск, 48 c.
Рубинштейн С.Л. 2000. Основы общей психологии. СПб., Питер, 712 с.
Abstract views: 403
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.