The Coverage of the Economic Crisis in the Rostov Press in the Early 90s of the XX Century

Authors

  • Victoria V. Smeyukha Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov
  • Daniil I. Burlakov Southern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-2-145-157

Keywords:

regional press, post-Soviet periodicals, economic crisis, economic theme, “Molot”, “Vecherniy Rostov”, genres, methods of journalists' work

Abstract

The topic of the economic crisis became one of the most popular and in demand in the post-soviet press − the mass and professional audience showed increased interest in publications devoted to changes in the standard of living of the population, the decline in production, and economic reform.
In connection with this, economic media were opened in the country, economic sections and headings appeared in already existing periodicals. In the early 1990s, in the Rostov region, which was the largest agro-industrial region of the country, there was a sharp deterioration in economic indicators of production, there was a shortage of goods (including food) − economic transformations were described in detail in local periodicals. The article is devoted to the peculiarities of the coverage of the economic crisis on the pages of the Rostov publications “Molot” and “Vecherniy Rostov”, analyzes the functional, genre aspects of economic topics, identifies the role of journalists in its accentuation and formation of the readership's interest in economic publications. Classification, comparative and philological methods were used to identify typological (founders, internal structure of the media, genres), thematic, stylistic, methodological (methods and forms of media work) characteristics of newspapers that considered the transformation of the economic environment. It is shown that the commercialization of the media industry, the development of the media democracy, as well as the lack of analytical experience of regional journalists in dealing with economic problems determined the specifics of the media: the prevalence of information genres in covering economic processes, the lack of a clear information policy due to the desire to display on the pages of publications the opinions and interests of administrative, commercial structures and the population; a change in style and language of Mass media in order to expand the readership. It is concluded that the economic topic is one of the most important on the pages of regional media, during the economic crisis, thus, interest in it increases; interpretation of current economic events is carried out by journalists, as a rule, who do not have special economic education, in this connection the question arises at the present
stage about the need to increase additional competencies in the field of economics for employees
of regional media.

Author Biographies

Victoria V. Smeyukha, Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov

Doctor of Philology, Associate Professor, Professor of the Department of the Journalism, Crimean Engineering and Pedagogical University the name of Fevzi Yakubov, Simferopol, Russia

Daniil I. Burlakov, Southern Federal University

student, Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russia

References

Бурлаков Д.И. 2022. Освещение развития процесса приватизации в ростовской прессе 90-х гг. XX в. В кн.: Актуальные проблемы современной науки: взгляд молодых учёных. Материалы Национальной научно-практической студенческой конференции (Брянск, 7–8 декабря 2022 г.). Том 2. Под ред. Е.Д. Селифоновой, Т.А. Степченко, О.В. Тишиной. Брянск, РИСО Брянского государственного университета имени академика И.Г. Петровского БГУ, Изд-во ИП Худовец Р.Г.: 237–243.

Вилков А.А., Пивоваров В.А. 2016. Пропагандистский фактор дезориентации и раскола советского общества и распада СССР. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология, 16(4): 432−438. DOI: 10.18500/1818-9601-2016-16-4-432-438

Вырковский А. 2007. Развитие деловой прессы в постсоветской России. Меди@льманах, 4(21): 70–78.

Головин Ю.А., Коханая О.Е. 2022. Журналистика как социокультурный институт: теория и практика. Москва, Московский гуманитарный университет, 186 с.

Евдокимов Я.С. 2022. История взаимоотношений органов государственной власти и печатных средств массовой информации в 1985–1999 гг. (на материалах Ростовской области). Дис. … канд. историч. наук. Ростов-на-Дону, 244 с.

Евтуш О.А. 2006. Особенности развития региональной прессы в постсоветский период. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология, 5(S1): 185−189.

Кажикин А.А. 2022. Типологическое многообразие региональной прессы постсоветского периода как социокультурное явление. Знак: проблемное поле медиаобразования, 3(45): 40−48. DOI: 10.47475/2070-0695-2022-10304

Карпий С.В. 2022. Система печати Донбасса в период перестройки (1985−1991 г.): лингвистический и идейно-тематический аспекты. Успехи гуманитарных наук, 5: 101−107.

Коваль Т.Н. 2008. Тема качества жизни населения в центральной и региональной прессе России в 90-е гг. ХХ века. Медиаскоп, 1: 7. URL: https://clck.ru/3AzUrP (дата обращения: 12.01.2024)

Короченский А.П., Труфанова Е.О. 2012. Репрезентация процессов интеграции на постсоветском пространстве в российской газетной периодике. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 24(143): 154−163.

Овсепян Р.П. 1999. История новейшей отечественной журналистики. Под ред. Я.Н. Засурского. Москва, Издательство МГУ, 304 с.

Панченко А.А. 2015. Ведущие отечественные газеты экономической направленности в условиях изменения типа экономической системы (1964−1985, 1985−1991, 1991−2010 гг.). Дис. … канд. филол. наук. Москва, 236 с.

Урусова А.Б., Петренко Л.Д. 2022. Сущность и понятие экономического кризиса и причины их возникновения. Экономика и социум, 11–2(102): 752–756.

Фэй У. 2000. Трансформация роли СМИ России в процессе перехода к рыночной экономике.

Дис. … канд. социол. наук. Москва, 165 с.

Холодков В.Г. 2008. Кризис 1990-х гг. как форма становления новой экономической системы в России. Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика, 6: 152–168.

Шкондин М.В. 2013. Печать в условиях трансформации медиасистемы. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6: 38−53.

Belin L. 2002. The Russian Media in the 1990s. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 18(1): 139–160. DOI: 10.1080/13523270209696371

Jones A. 2002. The Russian Press in the Post-Soviet Era: A Case Study of Izvestia. Journalism Studies, 3(3): 359–375. DOI: 10.1080/14616700220145597

Litvinenko A., Smoliarova A., Bekurov R., Glinternik E., Puiy A. 2015. Mapping international journalism in post-Soviet Russia: Global trends versus national context. International Review of Management and Marketing, 5(1): 49–54.

Richter A. 1995. The Russian Press after Perestroika. Canadian Journal of Communication, 20(1): 7–23. DOI: 10.22230/cjc.1995v20n1a842


Abstract views: 73

Share

Published

2024-06-30

How to Cite

Smeyukha, V. V., & Burlakov, D. I. (2024). The Coverage of the Economic Crisis in the Rostov Press in the Early 90s of the XX Century. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 43(2), 145-157. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-2-145-157

Issue

Section

Journalism and public relations