Tools for Attracting Audience Attention to the Reality Show "Battle of Psychics"
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-48-59Keywords:
reality show, attention manipulation, plot morphology, structural-typological analysis, Battle of PsychicsAbstract
The rating of television programs is an important parameter for studying the audience, its structure, preferences and needs, as well as an indicator of the effectiveness of the ways used to control the viewer's attention. Against the background of declining TV channel ratings, the high interest of the audience in reality shows makes it necessary to understand the mechanisms for attracting the attention of a modern viewer. Their arsenal helps not only to ensure commercial success, but also to form an idea of the needs and weaknesses of the viewer, allowing them to be manipulated. Despite the existing attempts to study the pragmatics of reality shows, there is no comprehensive understanding of what exactly makes it a popular television genre, what are the mechanisms for manipulating the viewer's consciousness. The purpose of the study is to identify ways to attract and retain the attention of the television audience using the example of "The Battle of Psychics" as a program with the highest ratings. Structural and typological analysis of the plots of several seasons of the "Battle of Psychics" allowed us to identify plot moves with the following recurring functions and a pronounced influencing effect: "justification of a mistake", "not going according to plan", "plot of the edge", "false hope", "imposed answer", "unexpected confession". An analysis of reviews from active viewers of the show is conducted and a classification of viewer types is presented. The techniques for attracting and holding the audience's attention, creating the effect of authenticity, character types, their functions and archetypal nature are described.
References
Список литературы
Апресян Ю.Д. 1995. Избранные труды. Том I. Лексическая семантика. Синонимические средства языка. Москва, Языки русской культуры, Восточная литература РАН, 481 c.
Арутюнова Н.Д., Падучева Е.В. 1985. Истоки, проблемы и категории прагматики. В кн.: Новое в зарубежной лингвистике. Под ред. Е.В. Падучевой. Москва, Прогресс: 3–42.
Григорова Д.Е. 2010. Реалити-шоу: анализ механизма манипулятивного воздействия в медиаобразовательном контексте. Инновации в образовании, 7: 98–120.
Гуцал Е.А. 2008а. Проблема культурной самоидентификации участников реалити-шоу и интерпретация их бытования телезрителями. Медиаскоп, 2: 6. URL: clck.ru/3GVNSY (дата обращения: 12.11.2024)
Гуцал Е.А. 2008б. Реалити-шоу на современном российском телевидении. Дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 124 с.
Гуцал Е.А. 2009. Реалити-шоу: некоторые аспекты типологии. Известия Уральского государственного университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры,
(1–2): 179–184.
Дементьев В.В. 2023. «Экстрасенсский дискурс» и его доминанты (на материале телепередачи «Битва экстрасенсов»). Коммуникативные исследования, 10(1): 7–22. DOI: 10.24147/2413-6182.2023.10(1).7-22
Малиновский Б. 2015. Магия, наука и религия. Пер. с англ. А.П. Хомика. Под ред. С.Л. Удовик. Москва, Академический проект, 298 с. (Malinowski B.K. 1948. Magic, science and religion and other essays. Glencoe, "Free Press".)
Падучева Е.В. 2011. Семантические исследования: Семантика времени и вида в русском языке: Семантика нарратива. Москва, Языки славянской культуры, 480 с.
Панин В.М. 2018. Анализ отзывов в сети интернет как метод оценки потребительской удовлетворенности для российских банков. Маркетинг и маркетинговые исследования, 1(131): 20–30.
Пропп В.Я. 1998. Морфология (волшебной) сказки. Исторические корни волшебной сказки. Под ред. И.В. Пешкова. Москва, Лабиринт, 512 с.
Серенкова Е.С. 2022. Содержание офлайн и онлайн-продвижения ТВ-шоу «Битва экстрасенсов».
В кн.: Журналистика, массовые коммуникации и медиа: взгляд молодых исследователей. Материалы Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции молодых исследователей, аспирантов и студентов (Белгород, 25-29 апреля 2022 г.). Под ред. Е.А. Кожемякина, А.В. Полонского, А.В. Белоедовой. Белгород, Космос: 176–181.
Уразова С.Л. 2011. Реалити-шоу: особенности и принципы моделирования. Москва, Институт повышения квалификации работников телевидения и радиовещания, 240 с.
Файзрахманова И.И. 2019. Психологические манипуляции аудиторией на примере реалити-шоу «Битва экстрасенсов». В кн.: Человек. Общество. Культура. Социализация. Материалы
XV Международной молодежной научно-практической конференции (Уфа, 18–19 апреля 2019 г.). Под ред. В.Л. Бенина. Часть 2. Уфа, Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы: 264–269.
Штуккерт М.Л. 2020. Морфология «Битвы экстрасенсов»: массовый сериал о гармонизации хаоса. В кн.: Тульчинский Г.Л., Цветкова О.Л., Загидуллина М.В. и др. Культ-товары. Массовая культура в современной России: конструирование миров, умножение серий. Под ред.
М.П. Абашевой, И.Л. Савкиной, М.А. Черняк. Гродно, Гродненский государственный университет им. Янки Купалы: 330–341.
Юнг К.Г. 2019. Архетипы и коллективное бессознательное. Пер. с нем. А. Чечиной. Москва, АСТ, 495 с. (Jung C.G. 1972. Die Archetypen und das kollektive Unbewusste. Gesammelte Werke. Neunte Band. Walter, 483 s.)
Яковлева Е.Ю. 2000. Эзотеризм (социокультурные аспекты) и его отражение на страницах современной российской прессы: по материалам журналов «Наука и религия», «Волшебная гора», «Урания». Дис. ... канд. филол. наук. Москва, 147 с.
Chudy R. 2018. The Individual Aspect of Participation in TV Reality Show on the Example of a Music Talent Show – Case Study. Social Communication, 4(1): 77–87. DOI:10.2478/sc-2018-0009
Mast J. 2016. The Dark Side of «Reality TV»: Professional Ethics and the Treatment of «Reality»-Show Participants. International Journal of Communication, 10: 2179–2200.
Thoma F., Patel N. 2020. To Study Audiences View About Reality Television Show: Empirical Study. International Journal of Current Advanced Research, 9(06А): 22412–22416. DOI: 10.24327/ijcar.2020.22416.4418
References
Apresyan Yu.D. 1995. Izbrannye Trudy [Selected Works]. Vol. I. Leksicheskaya semantika. Sinonimicheskie sredstva yazyka [Lexical Semantics. Synonymous Means of Language]. Moscow, Publ. Yazyki russkoi kul'tury, Vostochnaya literatura RAN, 481 p.
Arutyunova N.D., Paducheva E.V. 1985. Istoki, problemy i kategorii pragmatiki [Origins, problems and categories of pragmatics]. In: Novoe v zarubezhnoi lingvistike [New in foreign linguistics].
Ed. E.V. Paducheva. Moscow, Publ. Progress: 3–42.
Grigorova D.E. 2010. Reality-Show: Analysis of the Mechanism of Manipulative Influence in Media Education Context. Innovation in Education, 7: 98–120 (in Russian).
Gutsal E.A. 2008a. Problems of cultural self-identification of reality-show participants and the viewers’ interpretation of their TV-life. Mediascope, 2: 6 (in Russian). URL: clck.ru/3GVNSY (accessed: 12.11.2024).
Gutsal E.A. 2008b. Realiti-shou na sovremennom rossiiskom televidenii [Reality show on modern Russian television]. Diss. … Cand. Philological sciences. Ekaterinburg, 124 p.
Gutsal E.A. 2009. Reality-show: some tipological aspects. Izvestiya Ural'skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 1: Problemy obrazovaniya, nauki i kul'tury, 62(1–2): 179–184.
Dementyev V.V. 2023. "Psychic discourse" and its dominants (on the material of the TV show "The battle of psychics"). Communication Studies (Russia), 10(1): 7–22 (in Russian). DOI: 10.24147/2413-6182.2023.10(1).7-22
Malinovskii B. 2015. Magiya, nauka i religiya [Magic, science and religion]. Per. from English
A.P. Khomika. Ed. S.L. Udovik. Moscow, Publ. Akademicheskii proekt, 298 p. (Malinowski B.K. 1948. Magic, science and religion and other essays. Glencoe, "Free Press".)
Paducheva E.V. 2011. Semanticheskie issledovaniya: Semantika vremeni i vida v russkom yazyke: Semantika narrative [Semantic studies: Semantics of time and aspect in Russian: Semantics of narrative]. Moscow, Publ. Yazyki slavyanskoi kul'tury, 480 p.
Panin V.M. 2018. Analiz otzyvov v seti internet kak metod otsenki potrebitel'skoi udovletvorennosti dlya rossiiskikh bankov [Analysis of online reviews as a method for assessing consumer satisfaction for Russian banks]. Marketing i marketingovye issledovaniya, 1(131): 20–30.
Propp V.Ya. 1998. Morfologiya (volshebnoi) skazki. Istoricheskie korni volshebnoi skazki [Morphology of the (magic) fairy tale. Historical roots of the fairy tale]. Pod red. I.V. Peshkov. Moscow, Publ. Labirint, 512 p.
Serenkova E.S. 2022. The manifestation of metamodernism and the phenomenon of «new sincerity» in modern media. In: Zhurnalistika, massovye kommunikatsii i media: vzglyad molodykh issledovatelei [Journalism, mass communications and media: the view of young researchers]. Proceedings of the All-Russian (with international participation) scientific and practical conference of young researchers, graduate students and students (Belgorod, April 25-29, 2022). Eds. E.A. Kozhemyakin, A.V. Polonsky, A.V. Beloedova. Belgorod, Publ. Kosmos: 176–181.
Urazova S.L. 2011. Realiti-shou: osobennosti i printsipy modelirovaniya [Reality show: features and principles of modeling]. Moscow, Publ. Institut povysheniya kvalifikatsii rabotnikov televideniya i radioveshchaniya, 240 p.
Faizrakhmanova I.I. 2019. Psikhologicheskie manipulyatsii auditoriei na primere realiti-shou «Bitva ekstrasensov» [Psychological manipulation of the audience on the example of the reality show "Battle of Psychics"]. In: Chelovek. Obshchestvo. Kul'tura. Sotsializatsiya [Man. Society. Culture. Socialization]. Proceedings of the XV International Youth Scientific and Practical Conference (Ufa, April 18-19, 2019). Ed. V.L. Benin. Part 2. Ufa, Publ. Bashkirskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. M. Akmully: 264–269.
Shtukkert M.L. 2020. Morphology of «the battle of psychics»: a mass series about the harmonization of chaos. In: Tul'chinskii G.L., Tsvetkova O.L., Zagidullina M.V. i dr. Kul't-tovary. Massovaya kul'tura v sovremennoi Rossii: konstruirovanie mirov, umnozhenie serii [Cult goods. Mass culture in modern Russia: construction of worlds, multiplication of series]. Eds. M.P. Abasheva, I.L. Savkina,
M.A. Chernyak. Grodno, Publ. Grodnenskii gosudarstvennyi universitet im. Yanki Kupaly: 330–341.
Yung K.G. 2019. Arkhetipy i kollektivnoe bessoznatel'noe [Archetypes and the Collective Unconscious]. Translated from German. A. Chechina. Moscow, Publ. AST, 495 p. (Jung C.G. 1972. Die Archetypen und das kollektive Unbewusste. Gesammelte Werke. Neunte Band. Walter, 483 s.)
Yakovleva E.Yu. 2000. Ezoterizm (sotsiokul'turnye aspekty) i ego otrazhenie na stranitsakh sovremennoi rossiiskoi pressy: po materialam zhurnalov «Nauka i religiya», «Volshebnaya gora», «Uraniya» [Esotericism (sociocultural aspects) and its reflection on the pages of the modern Russian press: based on materials from the magazines “Science and Religion”, “Magic Mountain”, “Urania”]. Dis. ... Cand. Philol. Sciences. Moscow, 147 p.
Chudy R. 2018. The Individual Aspect of Participation in TV Reality Show on the Example of a Music Talent Show – Case Study. Social Communication, 4(1): 77–87. DOI:10.2478/sc-2018-0009
Mast J. 2016. The Dark Side of «Reality TV»: Professional Ethics and the Treatment of «Reality»-Show Participants. International Journal of Communication, 10: 2179–2200.
Thoma F., Patel N. 2020. To Study Audiences View About Reality Television Show: Empirical Study. International Journal of Current Advanced Research, 9(06А): 22412–22416. DOI: 10.24327/ijcar.2020.22416.4418
Abstract views: 10
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Елена Олеговна Скатова, Юлия Анатольевна Говорухина

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.