Diagnosing the Formation of Aesthetic Value Orientations in Future Primary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-87-98Keywords:
values, value orientations, formation of aesthetic value orientations, primary education teacherAbstract
The formation of aesthetic value orientations among university students holds particular significance for future professionals in the field of education. In today's society, there is a pressing need to focus on fostering aesthetic responsiveness and refined aesthetic taste in young people. However, an analysis of recent scholarly work in pedagogy indicates that the issue of aesthetic value orientation development remains under-researched. This study aimed to determine the levels of aesthetic value orientation development among prospective primary school teachers. A concise review of existing approaches and methods used to address this issue was conducted. The research was carried out among students majoring in Primary Education. Levels of the students' aesthetic value orientation development were identified. The data obtained can be used in the design and modification of curricula and courses aimed at developing aesthetic values in students of pedagogical universities, and are of interest to researchers in the field of pedagogy.
References
Список литературы
Бабаян А.Г. 2006. Формирование эстетических ценностных ориентаций младших школьников в учебно-воспитательном процессе. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. Москва, 24 с.
Борзиева З.М. 2018. Ценностные ориентации современной молодежи. Молодой ученый, 52(238): 247–248.
Верейкина С.Н. 2017. Особенности формирования ценностных ориентаций студентов-первокурсников в процессе киберсоциализации. Homo Cyberus, 1(2): 67–76. URL: http://journal.homocyberus.ru/Verejkina_S_Osobennosti_formirovanija_cennostnyh_orientacij_
studentov-pervokursnikov_v_processe_kibersocializacii (дата обращения: 19.12.2024).
Езиев А.М., Накохова Д.Х., Напсо М.Д. 2018. Cоциально-психологические особенности современной молодежи. Педагогика, 10: 70–75.
Зеленков М.Ю. 2023. Особенности формирования ценностных ориентаций современной молодежи России. Конфликтология / Nota Bene, 4: 47–61. DOI: 10.7256/2454-0617.2023.4.68992
Инглхарт Р., Вельцель К. 2011. Модернизация, культурные изменения и демократия: последовательность человеческого развития. Пер. с англ. М. Коробочкин. Москва, Новое издательство, 462 с. (Inglehart R., Welzel C. 2005. Modernization, cultural change, and democracy: the human development sequence. New York, Cambridge University Press, 333 p.)
Казарина-Волшебная Е.К., Комиссарова И.Г., Турченко В.Н. 2012. Парадоксы трансформации ценностных ориентаций российской молодежи. Социологические исследования, 6: 121–126.
Камалова М.И. 2024. Ценностные ориентации современной российской молодежи: публичная политика как пространство формирования. Москва, ИНФРА-М, 171 с.
Кушхова К.А., Шогенова Ф.З. 2015. Ценностные ориентации современной молодежи: особенности и тенденции. Современные проблемы науки и образования, 1(1). URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=18253 (дата обращения: 19.12.2024).
Магомедов П.Ш., Чанакаев Г.М., Сайбулаева Д.Г. 2017. Индивидуальные ценности россиян в сравнительных исследованиях. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки, 11(4): 10–17.
Мартыненко О.О., Коротина О.А. 2016. Ценностные ориентации студенческой молодежи. Высшее образование в России, 8–9(204): 22–29.
Мастикова Н.С. 2013. Ценности Россиян и жителей европейских стран-лидеров (по данным Европейского социального исследования). Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 6: 144–152. URL: https://monitoringjournal.ru/ index.php/monitoring/article/view/1511 (дата обращения: 19.12.2024).
Мелик-Пашаев А.А., Адаскина А.А., Кудина Г.Н., Новлянская З.Н., Чубук Н.Ф. 2009. Методики исследования и проблемы диагностики художественно-творческого развития детей. Дубна, Феникс+. 272 с.
Митряшкина Н.В. 2015. Ценностные отношения в семье как объект психологического анализа. Журнал практической психологии и психоанализа, 4: 8. URL: https://psyjournal.ru/articles/ cennostnye-otnosheniya-v-seme-kak-obekt-psihologicheskogo-analiza (дата обращения: 19.12.2024).
Мясникова Л.А., Шлегель Е.В. 2020. Трансформация межпоколенческих ценностей и механизмов их передачи. Вестник Челябинского государственного университета. Философские науки, 5(439)(56): 59–67. DOI: 10.24411/1994-2796-2020-10508
Русский мир и русское образование в условиях глобализации культуры. Перечитывая философско-педагогическую антропологию Е.П. Белозерцева. К 75-летию профессора Е.П. Белозерцева. 2015 Под ред. И.Е. Булатникова, А.В. Репринцева. Москва, АИРО-XXI, 368 с.
Саганенко Г.И., Гегер А.Э. 2016. Сравнение ценностных ориентаций студентов на интервале
в 10 лет: вопросы методологии и результаты. Высшее образование в России, 12(207): 22–33.
Флоря В.М., Волкова О.А., Кравцова Л.А. 2018. Ценностно-компетентностная синергия в проектировании и реализации вузовских образовательных программ. Высшее образование в России, 27(3): 113–119.
Цхадая Н.Д. 2018. Ценности в стратегическом управлении современным российским университетом. Высшее образование в России, 27(3): 105–112.
Шнуренко Т.И. 2008. Особенности ценностных ориентаций младшей, средней и старшей поколенных групп. Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Социокинетика, 14(3): 175–179.
Шувалова Н.В., Корепанова Н.В. 2022. Исследование ценностных ориентаций студенческой молодежи как фактора личностного роста. Педагогика и психология образования, 3: 219–231. DOI: 10.31862/2500-297X-2022-3-219-231
Юревич А.В. 2016. Нравственное состояние современного российского общества: эмпирические оценки. Вопросы психологии, 6: 49–62.
Юревич А.В. 2018. Эмпирические оценки нравственного состояния современного российского общества. Ярославский педагогический вестник, 4: 168–179. DOI: 10.24411/1813-145X-2018-10111
References
Babayan A.G. 2006. Formirovanie esteticheskikh tsennostnykh orientatsii mladshikh shkol'nikov v uchebno-vospitatel'nom protsesse [Formation of aesthetic value orientations of primary school students in the educational process]. Abstract … Cand. Pedagog. Sciences. Moscow, 24 p.
Borzieva Z.M. 2018. Tsennostnye orientatsii sovremennoi molodezhi [Value orientations of modern youth]. Young Scientist, 52(238): 247–248.
Vereikina S.N. 2017. Osobennosti formirovaniya tsennostnykh orientatsii studentov-pervokursnikov v protsesse kibersotsializatsii [Features of the formation of value orientations of first-year students in the process of cybersocialization]. Homo Cyberus, 1(2): 67–76.
URL: http://journal. homocyberus.ru/Verejkina_S_Osobennosti_formirovanija_cennostnyh_orientacij_studentov-pervokursnikov_v_processe_kibersocializacii (accessed: December 19, 2024)
Eziev A.M., Nakokhova D.Kh., Napso M.D. 2018. Social and psychological peculiarities of modern youth. Pedagogics, 10: 70–75 (in Russian).
Zelenkov M.Yu. 2023. Osobennosti formirovaniya tsennostnykh orientatsii sovremennoi molodezhi Rossii [Features of the formation of value orientations of modern youth in Russia]. Konfliktologiya / Nota Bene, 4: 47–61. DOI: 10.7256/2454-0617.2023.4.68992
Inglkhart R., Vel'tsel' K. 2011. Modernizatsiya, kul'turnye izmeneniya i demokratiya: posledovatel'nost' chelovecheskogo razvitiya [Modernization, cultural change, and democracy: the human development sequence]. Trans. from English. M. Korobochkin. Moscow, Publ. Novoe izdatel'stvo, 462 p. (Inglehart R., Welzel C. 2005. Modernization, cultural change, and democracy: the human development sequence. New York, Cambridge University Press, 333 p.)
Kazarina-Volshebnaya E.K., Komissarova I.G., Turchenko V.N. 2012. Paradoksy transformatsii tsennostnykh orientatsii rossiiskoi molodezhi [Paradoxes of the transformation of value orientations of Russian youth]. Sociological Studies, 6: 121–126.
Kamalova M.I. 2024. Tsennostnye orientatsii sovremennoĭ rossiĭskoĭ molodezhi: publichnaya politika kak prostranstvo formirovaniya [Value orientations of modern Russian youth: public policy as a space of formation]. Moscow, Publ. INFRA-M, 171 p.
Kushkhova K.A., Shogenova F.Z. 2015. Tsennostnye orientatsii sovremennoi molodezhi: osobennosti i tendentsii [Value orientations of modern youth: features and trends.]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, 1(1). URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=18253 (accessed: December 19, 2024).
Magomedov P.Sh., Chanakaev G.M., Saybulaeva D.G. 2017. Individual Values of Russians in Comparative Studies. Dagestan State Pedagogical University. Journal. Psychological and Pedagogical Sciences, 11(4): 10–17 (in Russian).
Martynenko O.O., Korotina O.A. 2016. Vladivostok Students’ Value System. Higher Education in Russia, 8–9(204): 22–29 (in Russian).
Mastikova N.S. 2013. Values of russians and residents of the leading european countries (based on the european social survey data). Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes, 6:
–152 (in Russian). URL: https://monitoringjournal.ru/index.php/monitoring/article/view/1511 (accessed: December 19, 2024).
Melik-Pashaev A.A., Adaskina A.A., Kudina G.N., Novlyanskaya Z.N., Chubuk N.F. 2009. Metodiki issledovaniya i problemy diagnostiki khudozhestvenno-tvorcheskogo razvitiya detei [Research methods and problems of diagnostics of artistic and creative development of children]. Dubna, Publ. Feniks+. 272 p.
Mitryashkina N.V. 2015. Value Family Relationships as an Object of Psychological Analysis. Zhurnal prakticheskoi psikhologii i psikhoanaliza, 4: 8. URL: https://psyjournal.ru/articles/cennostnye-otnosheniya-v-seme-kak-obekt-psihologicheskogo-analiza (accessed: December 19, 2024).
Myasnikova L.A., Shlegel E.V. 2020. Transformation of intergenerational values and mechanisms of their transfer. Bulletin of Chelyabinsk State University. Philosophy Sciences, 5(439)(56): 59–67
(in Russian). DOI: 10.24411/1994-2796-2020-10508
Russkii mir i russkoe obrazovanie v usloviyakh globalizatsii kul'tury. Perechityvaya filosofsko-pedagogicheskuyu antropologiyu E.P. Belozertseva. K 75-letiyu professora E.P. Belozertseva [The Russian World and Russian Education in the Context of Cultural Globalization. Rereading the Philosophical and Pedagogical Anthropology of E.P. Belozertsev]. 2015. Eds. I.E. Bulatnikov,
A.V. Reprintsev. Moscow, Publ. AIRO-XXI, 368 p.
Saganenko G.I. Geger A.E. 2016. Comparison of Value Orientations of Students in the 10NYear Time Interval: Methodology and Results. Higher Education in Russia, 12(207): 22–33 (in Russian).
Florea V.M., Volkova O.A., Kravtsova L.A. 2018. Value-Competence Based Syn-
ergy in the Design and Implementation of University Educational Programs. Higher Education in Russia, 27(3): 113–119 (in Russian).
Tskhadaya N.D. 2018. Values in the Strategic Management of a Modern Russian Uni-
versity. Higher Education in Russia, 27(3): 105–112 (in Russian).
Shnurenko T.I. 2008. Osobennosti tsennostnykh orientatsii mladshei, srednei i starshei pokolennykh grupp [Features of value orientations of younger, middle and older generation groups]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N.A. Nekrasova. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsial'naya rabota. Sotsiokinetika, 14(3): 175–179.
Shuvalova N.V., Korepanova N.V. 2022. Study of value orientations of student youth as a factor of personal growth. Pedagogy and Psychology of Education, 3: 219–231 (in Russian). DOI: 10.31862/2500-297X-2022-3-219-231
Yurevich A.V. 2016. Nravstvennoe sostoyanie sovremennogo rossiiskogo obshchestva: empiricheskie otsenki [The moral state of modern Russian society: empirical assessments]. Voprosy psikhologii, 6: 49–62.
Yurevich A.V. 2018. Empirical Estimates of Modern Russian Society’s Morals. Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 4: 168–179 (in Russian). DOI: 10.24411/1813-145X-2018-10111
Abstract views: 9
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Ирина Петровна Ильинская , Анастасия Витальевна Болгова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.