Pedagogical conditions for the formation of Professional and Pedagogical Culture of a Teacher of agricultural vocational training
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-3-419-431Keywords:
components of professional and pedagogical culture, agricultural University, secondary vocational education, agricultural teacher, interaction, pedagogical environment, practice-oriented training, hermeneutical approachAbstract
The need for professionally trained staff of agricultural teachers for secondary vocational education institutions in the agricultural educational cluster of the Belgorod region is constantly growing. However, the problem of choosing pedagogical conditions for the successful formation of professional and pedagogical culture of future agricultural teachers in the course of their training remains insufficiently studied in pedagogical theory and University practice. The purpose of this study is to solve
this problem. The results of testing, survey and questionnaire indicate that all components of the professional and pedagogical culture of an agricultural teacher – motivational, axiological, professional and pedagogical, technological, cultural and communicative – need to be improved and developed. Experimental data, literature research, and generalization of practical experience have shown that three conditions are the most optimal: 1) creating a pedagogical environment for the formation of professional and pedagogical motivation and value attitude to the profession of a teacher of professional training; 2) the inclusion of students in practice-based learning based on contextual approach, enabling to form the components of professional pedagogical culture in the process of educational, quasiprofessional and professional activities; 3) familiarizing students with the basics of the hermeneutic approach in teaching and engaging them to interact with teachers and students of the faculty of secondary vocational education on the basis of mutual understanding and empathy.
References
Андреев В.И. 2012. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. Казань, Издательство «Центр инновационных технологий», 608 с.
Бим-Бад Б.М. 2017. Педагогическая антропология: учебник и практикум для академического бакалавриата. М.: Издательство Юрайт, 223 с.
Борытко Н.М., Моложавенко А.В., Соловцова И.А. 2006. Методология психолого-педагогических исследований: учеб. для магистров и студ. пед. вузов. Волгоград: ВГПУ, 320 с.
Веденяпина В.А. 2003. Профессиональная культура учителя: учеб. пособие для студентов вузов. Борисоглебск: ООО Кристина и К., 163 с.
Зеер Э.Ф. 2015. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов. М.: Академический Проект, Фонд «Мир», 336 c. URL: http://www.iprbookshop.ru/36853.html. — ЭБС «IPRbooks».
Маркова А.К. 1996. Психология профессионализма: Пособие. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 308 с.
Батракова С.Н. 2004. Динамика профессиональных функций педагога как представителя культуры. Ярославский психологический вестник, 2: 71–77.
Вербицкий А.А. 1981. Выступление на круглом столе «Психология и педагогика высшей школы: проблемы, результаты, перспективы». Вопросы психологии, 3: 17–21.
Вербицкий А.А. 1991. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., Высшая школа, 207 с.
Вербицкий А.А. 2004. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. М., Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 84 с.
Вербицкий А.А., Бакшаева Н.А. 2000. Развитие мотивации студентов в контекстном обучении. М., Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 200 с.
Драгунова О.Н. 2012. Формирование мотивационно-ценностного отношения будущих социальных педагогов к профессиональной деятельности. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Москва, 25 c.
Закирова А.Ф. 2011. Педагогическая герменевтика: концептуальные основания, социо-культурное значение, область применения. В кн.: Специфика педагогического образования в регионах России. Материалы IV-й Всероссийской научно-практической конференции с участием ближнего и дальнего зарубежья, Тюмень – Санкт-Петербург, 22 октября 2010 года. Под ред. О.В Ройблат, Н.Г. Миловановой, Н.Н. Суртаевой. Тюмень, Тюменский областной государственный институт развития регионального образования: 15–20.
Закирова А.Ф. 2012. Теоретические основы педагогической герменевтики и варианты ее реализации в научно-образовательной практике. Образование и наука, 6 (95) 19–42.
Игнатова И.Б., Ильенко Н.М. 2015. Место коммуникативной компетенции в профес-сиограмме педагога. Образование и общество, 6 (95): 42–46.
Ильенко Н.М. 2016. Значение интонационно–речевого воздействия в педагогической коммуникации. В кн.: Наука. Культура. Искусство. Актуальные проблемы теории и практики. Сборник докладов Всероссийской научно-практической конференции, г. Белгород, 25–26 февраля 2016 года. В 4-х т. Т. 4. Под ред. С.Н. Борисова. Белгород, ИПК БГИИК: 212–220.
Исаев И.Ф. 2002. Профессионально-педагогическая культура преподавателя высшей школы как саморазвивающаяся система. Гаудеамус, 1 (1): 20–30.
Исаев И.Ф. 2004. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. М., Издательский центр «Академия», 208 с.
Клименко И.В. 2014. Динамика мотивационно–ценностной направленности студентов на профессиональную деятельность. Дис. … канд. психол. наук. Москва. 243 с.
Любимова Н.И. 2016. Моделирование психолого–педагогической деятельности педагога. Белгород, Изд-во БГАУ, 66 с.
Любимова Н.И. 2018. Формирование опыта педагогического взаимодействия у будущих преподавателей системы среднего профессионального образования. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 37 (2): 312–320.
Маркова А.К. 1996. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 308 с.
Никулина Н.Н. 2018. Совершенствование профессионального образования как условие успешного развития инновационных агропроектов. Научный результат. Педагогика и психология образования, 4 (4): 73–82. DOI: 10.18413/2313–8971–2018–4–4–0–7.
Онушкин В.Г., Кулюткин Ю.Н., Вершловский С.Г. 1987. Профессия учитель: беседы с молодыми учителями. Под ред. В.Г. Онушкина, Ю.Н. Кулюткина, С.Г. Вершловского. М., Педагогика, 192 с.
Орлова Л.А. 2014. Понимание как ключевая характеристика мышления учителя. Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л.Н. Толстого, 1 (9): 61–66.
Путивцев П.В. 2014. Формирование психологической готовности студентов к профессиональной деятельности. Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки, 1: 114–122.
Шлейермахер Ф. 2004. Герменевтика. СПб.: Европейский дом, 242 с. URL: https://yadi.sk/i/B2UVwGCOkPSh3 (дата обращения: 16.02.2019).
Husu J. 2004. Negotiating the shared educational beliefs and values of a schools social curriculum. In: European Conference on Educational Research, University of Crete, 22–25 September 2004. Available: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003717.htm (accessed: 13.03.2020).
Johnson E.B. 2002. Contextual Teaching and Learning: What It Is and Why It's Here To Stay. Corwin Press, Inc., A Sage Publications Company, Teller Road, Thousand Oaks, CA, 211 p.
Petrosky J. 2016. The German Dual Educational System: Evolving Needs for a Skilled Workforce. A unified Germany in federal Evropa, 14. Available: https://preserve.lehigh.edu/perspectives–v14/ (accessed: 20.03.2020).
Rokeach M. 1968. Beliefs, Attitude and Values. San Francisco, Jossey–Bass, 214 p.
Shishova E. O. 2015. Communicative Culture as a Component of Professional Competence of Future Teachers in the Bilingual Environment. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6 (3): 344–349.
Shulman L.S., Shulman J.H. 2004. How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36 (2): 257–271. DOI: doi.org/10.1080/0022027032000148298.
Wesley D.C. 1998. Eleven Ways to Be a Great Teacher. Strengthening the Teaching Profession, 55 (5): 80–81.
Abstract views: 475
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Наталья Ивановна Любимова , Наталья Николаевна Никулина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.