OPTIMIZATION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPING SCIENTIFIC RESEARCH COMPETENCES IN TRANSLATOR TRAINING (ON THE EXAMPLE OF THE DISCIPLINE “BASIC THEORY OF THE GERMAN LANGUAGE”)
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-1-47-57Keywords:
psychological and pedagogical conditions, competences, translator training, students’ scientific research, scientifically-oriented learning, course projects, optimization, reflexivity, innovativeness, public image of scientific researchers, psychological safety, professional self-actualization, interactive technologies, monitoringAbstract
In the context of the accelerating pace of scientific and technological progress and the growing demand for graduates with a scientific attitude and an aspiration to apply and create innovations, the problem of the development of students’ scientific research competences is becoming a priority. The search of the solution to this problem promotes a further scientific research based on the modern specifics of different university degree programmes in addition to well-known scientific works. For this reason the author has conducted a scientific research aimed at optimization of the development of future translators’ scientific research competences. As a part of the research, the author has analyzed works of scholars from Russia and abroad which reveal the essence, the content and the components of competences necessary for the efficient scientific research, as well as describe special aspects of organization of scientifically-oriented learning process. As a result of the research the author has developed the complex of psychological and pedagogical conditions for developing scientific research competences in the process of teaching the discipline “Basic Theory of the German Language” to the bachelors of linguistics and research supervising of the students’ course projects for this discipline aimed at students’ transition to higher levels of scientific research competences. The theoretical and empirical data obtained as a result of the research allow to conclude that the use of the complex actively assists in the focused formation of students’ scientific thinking and a scientific approach to solution of research tasks and, consequently, contributes to the optimization of the development of future translators’ scientific research competences.
References
Абрамо Дж. 2017. Библиометрическая оценка результативности научно-исследовательской работы: к чему мы пришли? Пер. с англ. Л. Трониной. Вопросы образования, 1: 112–127.
Быкова Е.С. 2018. Психологическое исследование характеристик инновационной личности: теория и опыт. Человеческий фактор: Социальный психолог, 1 (35): 218–228.
Зеленина Е.В. 2016. К вопросу использования лингвистического материала Национального корпуса русского языка при разработке компетентностно-ориентированных заданий (на примере изучения «ложных друзей переводчика»). Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, 1 (70): 170–175.
Зеленина Е.В. 2017. Лекция с интерактивным компонентом. Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки, 2 (75): 242–248.
Казарина Л.А. 2013. Показатели сформированности исследовательской компетентности учащихся профильных классов. Вестник Томского государственного педагогического университета, 7 (135): 196–201.
Карпов А.В., Воронова Т.А. 2018. Рефлексивность как детерминанта структурной организации внутреннего мира человека. Историческая и социально-образовательная мысль, 10 (3/2): 104–110.
Кларин М.В. 1994. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. М., Арена, 224 c.
Матяш Н.В., Павлова Т.А. 2018. Устойчивость личности к негативному психологическому воздействию как проблема психологической безопасности личности. В кн.: Организационные и психолого-педагогические проблемы безопасности личности и социальной среды. Материалы Международной научно-практической конференции (Брянск, 25-26 апреля 2018 г.). Под ред. Н.В. Матяш, О.А. Карнеевой, Р.К. Карнеева, Г.Ф. Голубевой. Брянск, Брянский государственный университет имени академика И.Г. Петровского: 63–69.
Чечель И.Д. 1998. Управление исследовательской деятельностью педагога и учащего-ся в современной школе. М., Сентябрь, 144 c.
Шарипов Ф.В. 2016. Технология исследовательского обучения. Международный журнал экспериментального образования, 5: 371–374.
Шестак В.П., Шестак Н.В. 2011. Формирование научно-исследовательской компетен-ции и «академическое письмо». Высшее образование в России, 12: 115–119.
Эксакусто Т.В. 2010. Практикум по групповой психокоррекции: тренинги, упражнения, ролевые игры. Ростов н/Д., Феникс, 339 c.
Яголковский С.Р. 2011. Психология инноваций: подходы, модели, процессы. М., Изд. дом Высшей школы экономики, 271 c.
Attia M., Edge J. 2017. Be(com)ing a reflexive researcher: a developmental approach to re-search methodology. Open Review of Educational Research, 4 (1): 33–45.
Hardy C., Phillips N., Clegg S. 2001. Reflexivity in organization and management theory. Human Relations, 54 (5): 531–60.
Huber L. 2013. Forschungs- und Berufsorientierung in der akademischen Lehre. Redeman-uskript. Zürich, 11. Available at: https://gabi-reinmann.de/wp-content/uploads/2013/12/Vortrag_Zuerich_Dez2013.pdf (accessed: 03.05.2019).
Meijers A.W.M., Borghuis V.A.J., Mutsaers E.J.P.J., Overveld van C.W.A.M., Perrenet J.C. 2005. Criteria voor academische bachelor en master curricula = Criteria for academic bachelor's and mas-ter's curricula. 2e, gew. dr. ed. Eindhoven: Technische Universiteit Nadin S., Cassel C. 2006. The use of a research diary as a tool for reflexive practice: Some re-flections from management research. Qualitative Research in Accounting & Management, 3 (3): 208–217.
Thiel F., Böttcher F. 2014. Modellierung fächerübergreifender. Forschungskompetenzen. In: Neues Handbuch Hochschullehre. Berlin: Raabe: 109–124 Available at: https://www.fu-berlin.de/sites/fol/_media/Thiel_Boettcher_2014_Modellierung-faecheruebergreifender-Forschungskompetenzen.pdf (accessed: 03.05.2019).
Abstract views: 381
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.