Criticism of modern German media in Timur Vermesh's novel "Look who’s back"

Authors

  • Ivаn A. Bondar Moscow Region State University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-515-523

Keywords:

media criticism, Hitler, pamphlet, clip thinking, mass media, Germany, Bild, national socialism

Abstract

From the standpoint of a professional journalist, Timur Vermesh in his novel “Look who’s back” severely criticizes the modern German mass media. He criticizes both tabloid and serious press, radio and television. According to Vermesh’s point of view, the modern German mass media lost a sense of social responsibility. The article deals with the analysis of the main methods and techniques used by the author of the novel to determine causes of this phenomenon as well as its impact on society. The refusal of the German media to follow the principle of social responsibility, according to Vermesh, leads to their transformation into media of a totalitarian type, which is a threat to society. They are the ones that become the subject of debunking in Timur Vermesh's media critical novel “Look who’s back”.

Author Biography

Ivаn A. Bondar, Moscow Region State University

Candidate of Philology, Asso-ciate Professor of the Department of History of Foreign Literatures of the Historical and Philo-logical Institute of the Moscow State Regional University,

Mytishchi, Moscow Region, Russia

References

Вермеш Т. 2014. Он снова здесь. Пер. с немецкого А. Чередниченко. М., АСТ: CORPUS, 380 с. (Vermes T. 2012. Er ist wieder da. Lübbe Digital, 389 s.).

Кара-Мурза С.Г. 2000. Манипуляция сознанием. М., Алгоритм, 735 с.

Международные принципы журналистской этики (приняты на IV Консультативной встрече международных и региональных профессиональных журналистских организаций в 1983 г. в Праге). 1983. URL: https://lib.sale/jurnalistika-knigi/mejdunarodnyie-printsipyi-jurnalistskoy-etiki-98019.html (дата обращения: 27 июля 2020).

Ballerstädt M. 2013. Was ist an Adolf Hitler so witzig, Herr Vermes? Bild, 7. Februar. Verfügbar unter: https://www.bild.de/news/inland/satire/darf-man-ueber-hitler-lachen-28415650.bild.html (accessed: 27.07.2020).

Buß Ch. 2015. Vorsicht, Witz mit Bart. Der Spiegel, 7. October. Verfügbar unter: https://www.spiegel.de/kultur/kino/er-ist-wieder-da-hitler-groteske-nach-timur-vermes-a-1056231.html (accessed: 27.07.2020).

Evans S. 2013. Timur Vermesʼ Hitler novel: Can the Führer be funny? BBC, 2. Mai. Available at: https://www.bbc.com/culture/article/20130417-is-it-okay-to-laugh-at-hitler (accessed: 27.07.2020).

Poole St. 2014. Look Who's Back by Timur Vermes review – an oddly cosy resurrection of Hitler. The Guardian, 30. April. Available at: https://www.theguardian.com/books/2014/apr/30/lookwhos-back-timur-vermes-review (accessed: 27.07.2020).

Vermes T. Verfügbar unter. 2014-2015 Available at: https://www.luebbe.de/basteiluebbe/autoren/timur-vermes/id_2738534 (accessed: 27.07.2020).

Vermes T. 2012. Wir haben zu viel vom gleichen Hitler. Süddeutsche Zeitung, 12. Dezember. Verfügbar unter: https://www.sueddeutsche.de/kultur/bestseller-autor-timur-vermes-wir-haben-zu-vielvom-gleichen-hitler-1.1548976 (accessed: 27.07.2020).

Колесникова В.В., Карпенко И.И. 2012. Газета «Bild»: тип издания, особенности функционирования, структурные и содержательные характеристики. Научные ведомости БелГУ. Серия Гуманитарные науки, 24 (143), вып. 16: 146–153.

Короченский А.П. 2019. Постжурналистика как рыночный эрзац журналистики. В кн. Век информации, 7(2). СПб., С.-Петерб. гос. ун-т; Высш. шк. журн. и мас. коммуникаций: 18–26.

Сафарян А. 2008. СМИ как «четвертая власть» и институт социализации. Власть, 5: 22–65.

Старицына О.А. 2018. Клиповое мышление как условие успешности информационных войн. Азимут научных исследований: экономика и управление, т.7, 1(22): 335–339.

Тихонова О.В. 2015. Диагноз современной немецкой реальности в романе Т. Вермеша «Он снова здесь». Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 2 (2): 243–247.

Трунов Ф. 2014. Участие ФРГ в международном кризисном регулировании (1991–2012). Мировая экономика и международные отношения, 9: 34–44.

Share

Published

2021-02-15

How to Cite

Bondar, I. A. (2021). Criticism of modern German media in Timur Vermesh’s novel "Look who’s back". Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(4), 515-523. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-515-523

Issue

Section

Journalism and public relations