To the Issue of the National Profile of the Television in Times of Globalization: the Case of the Main French Channels
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-524-532Keywords:
television, France, globalization, traditions, genresAbstract
The article focuses on the analysis of genres of the programme at the main French TV channels (TF1, France 2 and France 3) with regard to the proportion of original and alien (imported) elements. The analysis covers the TV genres as well as more particular categories, namely the specifics of journalists’ and cameramen’s work. Following the semiotic approach, the author considers these two sides of the television production in their interrelation and seeks to reveal their semantic unity, which determines the profile of individual broadcasts and the TV channels in their entirety. The social mission of the television comprising both entertaining the audience (while perpetuating the cultural heritage) and addressing the urgent public issues (politics, religion, crimes etc.) is also dealt with in the paper. The author’s conclusions demonstrate a certain correlation between the legal and institutional framework of TV channels on one side and the prevalence of national or global elements in their broadcasts on the other side. These conclusions are meant to enrich the Russian studies of journalism abroad as well as to help today’s Russian TV channels develop their unique profile in times of globalization and virtualization.
References
Demain nous appartient. Informations. URL: https://www.tf1.fr/tf1/demain-nous-appartient (accessed: 23 July 2020).
Communiqué de presse. Médiamat Mensuel. Audience en jour de vision. Juin 2020 – du 1erau 28 Juin 2020. Levallois, le 29 juin 2020. URL: https://www.mediametrie.fr/sites/default/files/2020-07/2020%2006%2029%20CP%20Mediamat%20Mensuel%20Juin%202020.pdf (accessed: 19 July 2020).
E-dossiers de l'audiovisuel: Le documentaire, un genre multiforme. Novembre 2013, 3. URL: https://www.lerecit.fr/wp-content/uploads/2018/03/le_documentaire-UN-GENRE-MULTIFORME.pdf (accessed 22 July 2020).
Emissions TV. 36 chandelles. URL: https://www.toutelatele.com/36-chandelles-38598 (accessed: 24 July 2020).
Fiche pédagogique. Un oeil sur la planète. URL: http://www.tv5monde.com/TV5Site/upload_image/app_fp/fiche_complete/oeil_planete.pdf (accessed: 24 July 2020).
Langlade C. 2018. «La Carte aux Trésors» revient sur France 3. In: Le Monde, 23 avril 2018. URL: https://www.lemonde.fr/televisions-radio/article/2018/04/23/la-carte-aux-tresors-revient-sur-france-3_5289390_1655027.html (accessed: 24 July 2020).
télé-génie de Jean-Christophe Averty. URL: https://www.francetvpro.fr/france-3/programmes/634037 (accessed: 24 July 2020).
La L’émission culte Intervilles sera de retour sur France 2 en 2020. URL: https://www.sudouest.fr/2019/12/19/l-emission-culte-intervilles-sera-de-retour-sur-france-2-en-2020-6976376-4608.php (accessed: 23 July 2020).
Les versions étrangères de Fort Boyard. URL: https://www.fan-fortboyard.fr/pages/emission/versions-etrangeres-de-fort-boyard.html (accessed 24 July 2020).
Montpellier à l’écran dans «Des racines et des ailes» sur France 3 – Mercredi 11 septembre dès 20h50. URL: http://www.montpellier-agglo.fr/actualite/montpellier-lecran-dans-des-racines-et-desailes-sur-france-3-mercredi-11-septembre-des (accessed: 24 July 2020).
«On n’est pas couché»: Laurent Ruquier révèle le sens caché du nom de l’émission. URL: https://soirmag.lesoir.be/311540/article/2020-07-06/nest-pas-couche-laurent-ruquier-revele-le-senscache-du-nom-de-lemission (accessed: 24 July 2020).
PAF: le paysage audiovisuel français. Les chaînes de la TNT. In: Le Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA). URL: https://www.csa.fr/Informer/PAF-le-paysage-audiovisuel-francais/Leschaines-de-la-TNT (accessed: 23 July 2020).
Raveleau A. Ushuaïa Nature en attente des 10 millions de fidèles sur TF1. URL: https://www.toutelatele.com/ushuaia-nature-en-attente-des-10-millions-de-fideles-sur-tf1-3925 (accessed: 24 July 2020).
Top 30 des JT les plus regardés: TF1 fait main basse sur l’Europe. URL: https://www.toutelatele.com/top-30-des-jt-les-plus-regardes-tf1-fait-main-basse-sur-l-europe-59872 (accessed: 23 July 2020).
Барт Р. 2011. Camera lucida. Комментарий к фотографии. Пер. с фр. М. Рыклина. М., Ад Маргинем Пресс, 272 с. (Barthes R. 1980. La Chambre Claire. Éd. Gallimard. Paris, 192 p.)
Борецкий Р.А. 2011. Беседы об истории телевидения. Лекции, прочитанные на факультете журналистики МГУ в феврале – мае 2010 г. М., Издательство Икар, 178 c.
Бурдьё П. 2002. О телевидении и журналистике. Пер. с фр. Т. Анисимовой, Ю. Марковой. Под ред. Н. Шматко. М., Прагматика культуры, Институт экспериментальной социологии, 160 с. (Bourdieu P. 1996. Sur la télévision. Suivi de l’emprise du journalisme. Paris, Liber-Raisons, 96 p.)
Вартанова Е.Л. 2019. Теория медиа: отечественный дискурс. М., Факультет журналистики МГУ им. М.В. Ломоносова, Изд-во Московского ун-та, 221 с.
Васильева А.В. 2013. Общественное телевидение Франции в эпоху внедрения цифровых технологий (2008–2013 гг.). Автореферат дис. ... канд. филол. наук. М., 21 c.
Гачечиладзе И.И. 2006. Телевидение Франции в контексте национальной культурной политики. Автореферат дис. ... канд. филол. наук. М., 23 c.
Голядкин Н.А. 2011. История отечественного и зарубежного телевидения. М., Аспект Пресс, 189 c.
Иванов В.В. 2004. Лингвистика третьего тысячелетия: вопросы к будущему. М., Языки славянских культур, 208 с.
Лотман Ю.М. 2010. Семиосфера. СПб., Искусство-СПБ, 703 с.
Луман Н. 2005. Реальность массмедиа. Пер. с нем. А. Ю. Антоновского. Под ред. О.В. Кильдюшова . М., Праксис, 256 с. (Luhmann N. 2004. Die Realitat der Massenmedien. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, 219 p.)
Маклюэн М. 2003. Понимание Медиа: Внешние расширения человека. Пер. с англ. В. Николаева. М., Жуковский, КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 464 с. (McLuhan M. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York, McGraw-Hill, 318 p.)
Светана С.В. 1976. Телевизионная речь. Функции и структура. Под ред. Я.Н.Засурского. М., Изд-во Моск. ун-та, 151 с.
Тынянов Ю.Н. 1977. Об основах кино. В кн.: Тынянов Ю.Н. Поэтика. История Литературы. Кино. Под ред. В Каверина. М., Наука: 326–348.
Шарончикова Л.В. 2011. Радиовещание и телевидение Франции. М., Изд-во Моск. ун-та, 222 c.
Bourdon J. 2001. Genres télévisuels et emprunts culturels. L'américanisation invisible des télévisions européennes. Réseaux, 107 (3): 209–236.
Forsgren М., Sullet-Nylander F. 2010. Genre médiatique, activités linguistiques et degré d’interactivité. Le cas du talk-show. In: Communication, 27(2): 76–101. URL: https://journals.openedition.org/communication/3080#tocto1n5 (accessed: 22 July 2020).
Abstract views: 392
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Алексей Викторович Горобий
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.