Criteria and indicators of social success of children with disabilities in additional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-608-619

Keywords:

social success, children with disabilities, approaches, criteria and indicators of social success

Abstract

The formation of social success of children with disabilities is necessary for their adaptation in society as active participants. In practice, this issue is not given enough attention due to the lack of interest among qualified personnel, confidence in the effectiveness of this process among parents, knowledge and practical skills of children with disabilities themselves. In this regard, the author aims to develop and test the effectiveness of the model for the formation of social success of children with disabilities. The selection of communicative, system, binary, and personal-activity approaches in the study allows us to determine the criteria and indicators of social success of children with disabilities in organizations of additional education. The result of the research is to clarify the concept of "social success of children with disabilities", which is an integral personal education in the process of activities that reflect their achievements in the social sphere, leading to self-realization and determining the quality of spiritual and social life. The developed criteria of social success (cognitive, value-motivational, and creative-technological) determine the effectiveness of the model in the process of practicing applied types of creativity. The results of the research can be used in working with such children in institutions of additional education.

Author Biography

Elena A. Chernova, Tambov State University named after G. R. Derzhavin

teacher of additional education, House of Children's Art "Lira",
Dоmodedovo, Russia

References

Вебер М. 1990. Избранные произведения. Пер. с нем. Ю. Н. Давыдова. М., Прогресс, 808 с. URL: https://vk.com/doc320060371_461363744 (дата обращения 25.05.2020)

Коллинз Р. 2002. Социология философий: глобальная теория интеллектуального изменения. Пер. с англ. Н.С. Розова, Ю.Б. Вертгейм. Новосибирск, Сибирский хронограф, 1280 с. (Collins R. 1998. The Sociology of Philosophies: A Global Theory of Intellectual Change. Cambridge, Harvard University Press, 1098 p.)

Леонтьев А.Н. 1994. Философия психологии: из научного наследия. Под ред. А.А. Леонтьева, Д.А. Леонтьева. М., Изд-во Моск. ун-та, 228 с.

Ушинский К.Д. 2019. Труд в его психическом и воспитательном значении. В кн. Избранные сочинения. Москва, Издательство Юрайт, 354 с.

Хокинг C. 2014. Моя краткая история. Пер. с англ. А. Сергеева. СПб., Амфора, 134 с.

(Hawking S. 2013. My Brief History. Ed. Brenher M. United Kingdom, Bantam Books, 126 p.)

Адольф В.А., Степанова И.Ю. 2006. Место познавательной активности в процессе формирования профессиональной компетентности. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им В.П. Астафьева, 1: 15–22.

Асмолов А.Г. 2002. По ту сторону сознания: методологические приемы неклассической психологии. М., Смысл, 480 с.

Белкин А.С. 2000. Основы возрастной педагогики. М., Издательский центр Академия, 192 с.

Ведерникова Л.В., Поворознюк О.А., Бырдина О.Г., Дубровина О.В. 2014. Социальная успешность школьников как результат профилактики их виктимности. Сибирский педагогический журнал, 3: 8–13.

Глассер У. 1991. Школы без неудачников. Пер. с англ. В.Я. Пилиповского. М., Прогресс, 166 с. (Glasser W. 1975. Schools without Failure. Harper & Row, 271 p.)

Деева Е.В. 2013. Социальная успешность как фактор профессионального становления молодежи. Социально-экономические явления и процессы, 6 (052): 205–209.

Зауторова Э.В. 2019. Использование ситуации успеха в условиях дополнительного образования. В кн.: Формирование успешности ребенка – целевая функция дополнительного образования. Материалы межрегиональной научно-практической конференции, г. Кострома, 21 мая 2019 г. Под ред. А. Г. Самохваловой. Кострома, Костромской государственный университет: 51–54.

Ильин В. 2014. Анатомия социального успеха в географическом пространстве. Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований, 6 (108): 29–33.

Кожакина С.О. 2013. Специфика формирование социальной успешности подростков. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития, 2 (4): 412–417.

Кравченко А.И., Тюрина И.О. 2005. Социология управления: фундаментальный курс. М., Академический Проект, 1136 с.

Профессионально-личностное становление преподавателя и студента. 2006. Под ред. Л.Н. Макаровой, И.А. Шаршова. Тамбов, Изд. Тамб. ун-та, 244 с.

Романовский А.Г., Михайличенко В.Е., Грень Л.Н. 2012. Педагогика успеха. Xарьков, НТУ «ХПИ», 372 с.

Русанова Л.Н. 2019. Социальная успешность подростка. Проблема буллинга. Гуманитарный вестник (Горловка), 8: 119–125.

Согомонов А.Ю. 2005. Генеология успеха и неудач. М., Солтэкс, 384 с.

Федосеева А.М. 2013. Психология развития и возрастная психология (глава 3, в соавт.) В кн. Психология. Под общ. ред. В.А. Сластенина, А.С. Обухова. М., Издательство Юрайт, 530 с.

Чернова Е.А., Курилович Н.В., Курин А.Ю. 2020. Принципы формирования социальной успешности младших школьников с ограниченными возможностями здоровья. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им В.П. Астафьева, 2 (52): 17–23.

Шибутани Т. 2002. Социальная психология. Ростов-на-Дону, Феникс, 544. с.

Ширяев Е.А. 2016. К вопросу о критериях и показателях успешности обучающихся. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 30 (14): 168–174.

Щукина Г.И. 1988. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся. Москва, Педагогика, 208 с.

Share

Published

2021-02-16

How to Cite

Chernova, E. A. (2021). Criteria and indicators of social success of children with disabilities in additional education. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(4), 608-619. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-4-608-619

Issue

Section

Pedagogics