Practical implementation of the principles of independence and accountability in the media activities of the BBC

Authors

  • Tatyana I. Maksimova Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-1-5-15

Keywords:

BBC, public service broadcasting, principles of independence, principle of accountability, independence of BBC

Abstract

The British Broadcasting Corporation, the BBC, whose activities as a public organization are based on the principles of independence and accountability, in the mass consciousness represents the ideal of an objective media. However, in the current conditions of a contradictory geopolitical situation, when broadcasting corporations are an instrument for shaping the country's image on the world stage, the question of their editorial and economic dependence naturally arises. At the same time, there is a lack of scientific discourse devoted to the analysis of the practical implementation of the principles of independence and accountability of the BBC media corporation. In this regard, the author aims to determine the degree of compliance of the Corporation's declared regulatory standards with its actual activities through the study of various aspects of standard application. The study revealed non-compliance with the principles of editorial and economic independence, accountability to the audience. The results obtained contribute to the development of the theory of journalism, public broadcasting and professional journalistic ethics.

Author Biography

Tatyana I. Maksimova, Belgorod National Research University

Assistant of the Department of Journalism, Institute of Social Sciences and Mass Communications, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

References

Артемов В.Л., Семенов В.С. 1978. Би-би-си. История, аппарат, методы радиопропаганды. М., Искусство, 256 с.

Вартанова Е.Л. 2003. Медиаэкономика зарубежных стран. М., Аспект Пресс, 337 с.

Григорьева И.В. 2012. Трансформация общественного телевидения в мультимедийной среде: зарубежный опыт. Дис. … канд. филол. наук. М., 185 с.

Дечева С.В., Ильина К.А. 2017. Звучащее своеобразие новостных программ BBC: традиции и инновации. Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология, 23 (2): 106-111. DOI 10.18287/2542-0445-2017-23-2-106-111

Любимов Б.И. 2008. Британская модель вещания в конце XX — начале XXI вв. Медиаскоп, 1. URL: http://www.mediascope.ru/британская-модель-вещания-в-конце-хх-–-начале-ххi-вв (дата обращения: 17 января 2021).

Максимова Т.И. 2016. Структура и содержание программ телеканала BBC World News. В кн.: Достижения современной науки. XIII Международная научно-практическая конференция г. Москва, 1 июля 2016 года. М., Издательство «Олимп»: 479–483.

Максимова Т.И. 2020а. Практическая реализация принципов беспристрастности и службы общественным интересам в медийной деятельности британской вещательной корпорации. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 39 (3): 345–355. DOI 10.18413/2712-7451-2020-39-3-345-355

Максимова Т.И. 2020б. Реализация принципа подотчетности общественного вещания в коммуникативных практиках Би-Би-Си. Современный дискурс-анализ. Дискурсные практики в кинематографе и масс-медиа. Вып. 25. URL: http://www.discourseanalysis.org /ada25/st282.shtml (дата обращения: 02 июня 2020).

Орешкина Н. 2004. Би-би-си между политизацией и коммерциализацией. Меди@льманах, 7(4-5): 34–48. URL: http://mediaalmanah.ru/files/2004/2004_4-5_0.pdf (дата обращения: 12 yanvarya 2021).

Покровская С.И. 2010. Жанр минисериала Би-би-си в условиях коммерциализации телевидения Великобритании. Дис. … канд. филол. наук. М., 213 с.

Шампорова Ю.С. 2016. Тенденции в развитии общественного телерадиовещателя Би-би-си в период перехода на цифровое распространение программ (2006–2014 гг.). Дис. … канд. филол. наук. М., 206 с.

Якунин С.А. 2019. Лингвистические средства ведения информационной войны. Политическая лингвистика, 3 (75): 77–82. DOI 10.26170/pl19-03-09

Aitken R. 2008. Can We Trust the BBC? United Kingdom, Published by Bloomsbury Publishing PLC, 256 p.

Allan S. 2010. News Culture. Issues in Cultural and Media Studies. Maidenhead, McGraw Hill - Open University Press, 311 p.

Curran J., Seaton J. 2009. Power Without Responsibility: Press, Broad-casting and the Internet in Britain. Routledge, 448 p.

Jakubowicz K. 2011. Media revolution in Europe: ahead of the curve. Strasbourg, Council of Europe Publishing, 609 p.


Abstract views: 196

Share

Published

2021-03-30

How to Cite

Maksimova, T. I. (2021). Practical implementation of the principles of independence and accountability in the media activities of the BBC. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(1), 5-15. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-1-5-15

Issue

Section

Journalism and public relations