Precedent phenomena in commercial organizations’ proper names
Keywords:
city’s language space, urban onomasticon, commercial ergonyms, precedent phenomena, methods of nominationAbstract
The methods of nominating commercial objects of urban space are described and one of the ways of forming the names of commercial enterprises – the use of precedent phenomena-is considered in detail. The material for the study was the ergonyms represented in the urban space by the names of various companies, enterprises of hotel and restaurant service, tourism, service sector (hairdressers, beauty salons, spa centers, recreation centers, saunas, etc.), the names of shops, shopping centers and shopping and entertainment complexes, cinemas, recreation and leisure enterprises, etc. Among the main ways of forming ergonyms, the following were identified: lexical (borrowing) and lexico-semantic (onymization of appellative vocabulary and transonymization); lexico-syntactic and word-forming. The analysis of the material showed that the names created using the lexico-semantic method and borrowed from various languages have a numerical advantage. The use of precedent phenomena in the creation of ergonyms is a fairly common technique in the modern commercial category "names of commercial objects". The most common ones are those formed on the basis of precedent names. This can be explained by the fact that the name of a commercial object should be easy to remember and at the same time rich in information. Precedent phenomena in names allow you to attract the attention of consumers, create an effective name and at the same time solve one of the main tasks of a commercial nomination – to have the necessary impact on the consumer.
References
Подольская Н.В. 1978. Словарь русской ономастической терминологии. М., Наука, 200 с.
Красных В.В., Гудков Д.Б., Захаренко И.В. 2004. Теоретические положения. Принципы описания. В кн.: Брилева И.С. и др. Русское культурное пространство. Лингвокультурологический словарь. Т. 1. Москва, Гнозис: 7–54.
Шмелёва Т.В. 2013. Ономастика. Славянск-на-Кубани, Издательский центр филиала ФГБОУ ВПО «КубГУ» в г. Славянске-на-Кубани, 161 с.
Вайрах Ю.В. 2011. Эргоурбонимия г. Иркутска: структурно-семантический и лингвокультурологический аспекты: автореф. дисс. …канд. филол. наук. Улан-Удэ, 22 с.
Врублевская О.В. 2017. Языковая мода в русской ономастике. Дис. … докт. филол. наук. Волгоград, 430 с.
Голомидова М.В. 1998. Искусственная номинация в русской ономастике. Екатеринбург, Урал. гос. пед. ун-т, 232 с.
Горяев С.О., Бугешу А. 2018. Коммерческое имя в мировой ономастике: современное состояние. Коммуникативные исследования, 3 (17): 276–290. DOI 10.25513/2413-6182.2018.3.276-290
Емельянова А.М. 2007. Эргонимы в лингвистическом ландшафте полиэтнического города: на примере названий деловых, коммерческих, культурных, спортивных объектов г. Уфы: автореф. дисс. …канд. филол. наук. Уфа, 27 с.
Иссерс О.С. 2016. Нейминг в медиапространстве сибирского региона. Коммуникативные исследования. № 4 (10): 77–91.
Караулов Ю.Н. 2003. Русский язык и языковая личность. Москва, Наука, 264 с.
Козлов Р.И. 2000. Эргоурбонимы как новый разряд городской ономастики: дисс…. канд. филол. наук. Екатеринбург, 151 с.
Кремнева А.В. 2017. Интертекстуальность как одна из форм межтекстового взаимодействия в семиотическом пространстве культуры. Барнаул, АлтГТУ им. И.И. Ползунова, 378 с.
Крюкова И.В. 2004. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности: автореф. дис. ... д-ра филол. наук. Волгоград, 40 с.
Михайлюкова Н.В. 2014. Тексты городских вывесок как особый речевой жанр (на материале языка г. Владивостока). Владивосток, Дальневост. федеральный ун-т, 190 с.
Нахимова Е.А. 2011. Прецедентные онимы в современной российской массовой коммуникации: теория и методика когнитивно-дискурсивного исследования. Екатеринбург, Урал. гос. пед. ун-т, 276 с.
Ремчукова Е.Н. 2013. Массовый лингвокреатив: преодоление стандарта. Вестник РУДН. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика, 2: 83–90.
Романова Т.П. 2016. Актуализация компонентов коммерческого послания в рекламной номинации. Вопросы ономастики, 13 (1): 140–150. DOI 10.15826/vopr_onom.2016.13.1.008.
Трифонова Е.А. 2006. Названия деловых объектов: семантика, прагматика, поэтика (на материале русских и английских эргонимов): автореф. дисс… канд. филол. наук. Волгоград, 18 с.
Шимкевич Н. В. 2002. Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты: автореф. дисс. …канд. филол. наук. Екатеринбург, 22 с.
Selvi A. F. 2007.A multifactorial sociolinguistic analysis of business naming practices in Turkey. A thesis of the requirements for Master of Arts degree. Publ. Middle East Technical University. Available at: https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12608572/index.pdf. (accessed: 14.09.2019).
Sjöblom P. 2013. Lumia by Nokia, iPhone by Apple: Global or Local Features in Commercial Names? In: Names in the Economy: Cultural Prospects / edited by Paula Sjöblom, Terhi Ainiala and Ulla Hakala. Newcastle upon Tyne, UK, Cambridge Scholars Publishing: 2–14.
Abstract views: 205
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Елена Юрьевна Позднякова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.