Forms of organizing students' historical and local history activities in the university system from the early 1930s to the mid 1950s (based on the material of the Voroshilovgrad region of the Ukrainian SSR)

Authors

  • Tatyana Y. Anpilogova Луганский государственный педагогический университет

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-198-208

Keywords:

: forms of local history activity, students, high school, archaeological research, teaching practice, research work of students

Abstract

The article is devoted to the problem of the implementation of the historical and local history activities of Soviet students in the 1930-1950s. Using the example of higher educational institutions of the Voroshilovgrad region of the Ukrainian Soviet Socialist Republic, the author identifies and characterizes the forms of historical and local history work of student youth. Based on the analysis of documentary sources, the article describes the process of organizing such types of classroom and extracurricular work as archaeological research, research work in the system of scientific student societies, historical and local history work as part of industrial pedagogical practice at school and summer pioneer camps, ethnographic practice students of philological faculties, the implementation of theses on local history topics. The author highlights the problem of using the elements of students' work in local history in the course of socially useful activities, and indicates the reasons for the emergence of new forms of local history activities in the post-war period. The author's position is based on the assertion that the revival of some forms of organization of students' historical and local history activities used in Soviet pedagogical practice will make it possible to ensure the formation of a number of important universal competencies of graduates of modern universities.

Author Biography

Tatyana Y. Anpilogova, Луганский государственный педагогический университет

doctoral student of the Department of Pedagogy, Associate Professor, Head of the Department of the History of the Fatherland, Lugansk State Pedagogical University, Lugansk, Lugansk People's Republic

References

Археологічні досліди р. 1929. Донбаської археологічної експедиції на Луганщині (з повідомлення С. Локтюшова за ті досліди, надісланого до ВУАК’у). 1931. Хроніка архітектури та мистецтва, ч. 3. К.: 81–82.

В Ворошиловградском педагогическом институте имени Т.Г. Шевченко. 2009. Краєзнавчі записки. Випуск V. Археологічне надбання С.О. Локтюшева (до 130-річчя від дня народження). Наукова збірка. Автор-упорядник І.М. Ключнєва. Луганськ, вид-во «Шико» ТОВ «Віртуальна реальність», 456 с.

Изучайте родной край: путеводитель для школьных экскурсий по Ворошиловградской области. 1948. Ворошиловград, Типография облполиграфуправления, 16 с.

Локтюшев С.А. 2009. Историко-археологические исследования следов древних поселений в бассейне р. Донца (По материалам практических полевых работ археологического кружка в 1939–1940 гг.). Краєзнавчі записки. Випуск V. Археологічне надбання С.О. Локтюшева (до 130-річчя від дня народження). Наукова збірка. Автор-упорядник І.М. Ключнєва. Луганськ, вид-во «Шико» ТОВ «Віртуальна реальність»: 253–261.

Миллер А.А. 1934. Археологические разведки. Известия Государственной академии истории материальной культуры. Выпуск 83. Ленинград, Государственное социально-экономическое издательство, 177 с.

Находки археологов. 1940. Ворошиловградская правда, 4 августа.

Об улучшении дела самообразования. 8 октября 1933 г. 1934. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 3: 2 с.

О дипломных работах студентов пединститутов. 4 декабря 1933, №310. 1934. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 1: 13–14.

О летней работе среди пионеров и школьников в 1932 г. 1932. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 25: 6–7.

О педагогической практике в педвузах. 1934. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 16: 10–11.

О постановке непрерывной производственной практики студентов в промышленных, сельскохозяйственных и социально-экономических вузах по докладу НКРКИ РСФСР. 1932. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 19: 2.

Отчет об археологических разведочных раскопках в окрестностях города Старобельска в 1940 году Локтюшева С.А. 2009. Краєзнавчі записки. Випуск V. Археологічне надбання С.О. Локтюшева (до 130-річчя від дня народження). Наукова збірка. Автор-упорядник І.М. Ключнєва. Луганськ, вид-во «Шико» ТОВ «Віртуальна реальність»: 433–441.

Отчет об археологических раскопках в окрестностях г. Старобельска от 26/Х – 2/XI – 1939 г. ученого археолога и геолога С.А. Локтюшева. 2009. Краєзнавчі записки. Випуск V. Археологічне надбання С.О. Локтюшева (до 130-річчя від дня народження). Наукова збірка. Автор-упорядник І.М. Ключнєва. Луганськ, вид-во «Шико» ТОВ «Віртуальна реальність»: 417–429.

Отчет о научной работе преподавателей за 1946–1951 годы. 1951. Госархив ЛНР. Ф. Р-416. Оп. 2. Д. 60.

Отчеты о научно-исследовательской работе института. 1946. Госархив ЛНР. Ф. Р-842. Оп. 1. Д. 45.

Песни Ворошиловграда. 1939. Ворошиловград, Ворошиловградская правда, 68 с.

Положение о производстве археологических обследований и раскопок. 1932. Бюллетень Народного комиссариата по просвещению РСФСР, 1: 13–15.

Протоколы комиссии. 1933. Госархив ЛНР. Р-842. Оп. 1. Д. 4.

Шенберг Г.Г. 1935. Физико-географические экскурсии в средней школе. Москва–Ленинград, Учпедгиз, 256 с.

Грибанова В.А. 2015. Личностно-деятельностный подход как основа организации воспитательного процесса по формированию гражданской активности студентов. Современная педагогика, 8. URL: https://pedagogika.snauka.ru/2015/08/4801 (дата обращения: 15.02.2021).

Давыдов С.Г. 2015. Самодеятельные объединения советской молодежи. В кн.: ХIХ Царскосельские чтения. Материалы международной научной конференции, г. Санкт-Петербург, 21-22 апреля. Под ред. В.Н. Скворцова, Л.М. Кобрина. Т. 1. Санкт-Петербург, Издательство Ленинградский государственный университет (ЛГУ) им. А. С. Пушкина: 32–35.

Красильников К.И. 1998. Основные результаты деятельности научной лаборатории археологических исследований и краеведческой работы. Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка, 10: 62–65.

Мурсалов А.М., Мусаев О.К. 2010. Системный подход к организации самостоятельной работы студентов. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки, 1 (10): 93 – 96.

Панова В.Н. 2015. Краеведение как средство патриотического воспитания. Образование и воспитание, 2(02): 43–45.

Трегубенко Е.Н. 2018. Олимпиада по краеведению: история и перспективы использования. Образование Луганщины: теория и практика, 2: 16–19.

Юркина Н.Н. 2018. Значение краеведения и регионоведения для познания отечественной истории. Преподаватель XXI век, 3-2: 233–246.

Яненко А. 2016. Історія музейної археології УСРР (1919–1934). Под ред. Н. Абашиной. К., Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник, 368 с.

Ярмолич Ф.К. 2015. Молодежь и культурно-просветительская работа в 1950-е гг. (на материалах Ленинграда). Новейшая история России, 3 (14): 173–181.


Abstract views: 350

Share

Published

2021-08-25

How to Cite

Anpilogova, T. Y. (2021). Forms of organizing students’ historical and local history activities in the university system from the early 1930s to the mid 1950s (based on the material of the Voroshilovgrad region of the Ukrainian SSR). Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(2), 198-208. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-2-198-208

Issue

Section

Pedagogics