Формирование стратегии государственной кризисной коммуникации с учетом культурного измерения дистанции власти
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-1-37-47Ключевые слова:
кризисные коммуникации, типология Хофстеде, государственная правительственная коммуникация, дистанция властиАннотация
Государственная кризисная коммуникация находится на стыке интересов журналистики, политологии, связей с общественностью и стратегических коммуникаций. В связи с постоянной необходимостью разрешения кризисных ситуаций необходим поиск наиболее эффективных подходов к выбору стратегии реагирования государства. Однако отсутствие учета особенностей культуры страны, в том числе политической, в кризисной коммуникации является проблемной областью, которую исследователям еще предстоит закрыть. Цель исследования – определить влияние культуры общества на выбор стратегии проведения коммуникационной кампании под руководством государства в период кризисных ситуаций. Автор рассматривает одно из культурных измерений по типологии Г. Хофстеде – индекс дистанции власти как важный параметр построения правительственной кризисной коммуникации. Результаты анализа пресс-релизов и постов в социальных сетях с официальных правительственных аккаунтов трех стран (Японии, Пакистана и США), опубликованных во время стихийных бедствий, демонстрируют вариативность стиля кризисной коммуникации в зависимости от индекса дистанции власти страны, а значит, от особенностей национальной культуры. Сделан вывод о необходимости включения культурных измерений в теоретическую парадигму кризисной коммуникации.
Библиографические ссылки
Список источников
Japan Social Media Statistics 2024 | Most Popular Social Media Platforms. 2024. The Global Statistics,
May, 2024. URL: https://www.theglobalstatistics.com/japan-social-media-statistics/ (accessed: April, 2024)
US Social Media Statistics 2024 | Most Popular Platform in US. 2024. Global Statistics, March 27, 2024. The Global Statistics. URL: https://www.theglobalstatistics.com/united-states-social-media-statistics/ (accessed: April, 2024)
Briefing Session of the Foreign Secretary with Pakistan’s Ambassadors in various capitals regarding flood relief efforts. 2022. Ministry of Foreign Affairs, Government of Pakistan, August 26, 2022. URL: https://mofa.gov.pk/press-releases/briefing-session-of-the-foreign-secretary-with-pakistans-ambassadors-in-various-capitals-regarding-flood-relief-efforts (accessed: May 2024)
Joint Launch of 2022 Pakistan Floods Response Plan by Government of Pakistan and the United Nations. 2022. Ministry of Foreign Affairs, Government of Pakistan, August 30, 2022. URL: https://mofa.gov.pk/joint-launch-of-2022-pakistan-floods-response-plan-by-government-of-pakistan-and-the-united-nations (accessed: May 2024)
Louisiana State of Emergency Tropical Storm Ida Aug 2021. 2021. Federal Motor Carrier Safety Administration, August 27, 2021. URL: https://www.fmcsa.dot.gov/emergency/louisiana-state-emergency-tropical-storm-ida-aug-2021(accessed: May 2024)
Louisiana Gov. John Bel Edwards Hurricane Ida Press Conference Transcript. 2021. Rev. URL: https://www.rev.com/transcripts/louisiana-gov-john-bel-edwards-fema-hurricane-ida-press-conference-transcript (accessed: May 2024)
Meetings of the Headquarters for Supporting Recovery and Reconstruction from the 2024 Noto Peninsula Earthquake. 2024. Prime Minister's Office of Japan, February 16, 2024. URL: https://japan.kantei.go.jp/101_kishida/actions/202402/16kaigi.html (accessed: June 2024)
National Flood Response and Relief Centre established. 2022. ARY News, August 30, 2022. URL: https://arynews.tv/national-flood-response-and-relief-centre-established (accessed: May 2024)
Press Conference by the Prime Minister on the 2024 Noto Peninsula Earthquake. 2024. Prime Minister's Office of Japan, January 2, 2024. URL: https://japan.kantei.go.jp/101_kishida/statement/ 202401/02kaiken.html (accessed: June 2024)
Small Group Talk to Support Small and Medium-sized Enterprises That Are Taking on the Challenge of Disaster Response, Wage Hikes and Investments, etc. 2024. Prime Minister's Office of Japan, January 15, 2024. URL: https://www.kantei.go.jp/jp/101_kishida/actions/202401/15kurumaza.html (accessed: June 2024)
Statement by Prime Minister KISHIDA Fumio upon the General Resignation of the Kishida Cabinet. 2024. Prime Minister's Office of Japan, October 1, 2024. URL: https://japan.kantei.go.jp/ 101_kishida/statement/202410/1001danwa.html (accessed: June 2024)
To those affected by the 2024 Noto Peninsula Earthquake — Information to assist disaster victims. Prime Minister's Office of Japan, December 13, 2024. URL: https://japan.kantei.go.jp/101_ kishida/statement/202410/1001danwa.html (accessed: December 2024)
Информация и консультации о землетрясении на полуострове Ното. Ishikawa Foundation for International Exchange website, 2024. URL: https://ifie.or.jp/japan/foreigners/ useful_info/noto2024_eq.html (accessed: June 2024).
Список литературы
References
Мягков А.А. 2022. Теория ситуационной кризисной коммуникации в управлении организации.
В кн.: Организационно-экономические и инновационно-технологические проблемы модернизации экономики России. Сборник статей XII Международной научно-практической конференции (Пенза, 24–25 июня 2022 г.). Под ред. Лазарева В.Н., Тарских Б.Я. Пенза, Пензенский государственный аграрный университет: 189 –193.
Myagkov A.A. 2022. Theory of situational crisis communication in the management of the organization. In: Organizatsionno-ekonomicheskie i innovatsionno-tekhnologicheskie problemy modernizatsii ekonomiki Rossii [Organizational, economic and innovative-technological problems of modernization of the Russian economy]. Collection of articles of the XII International scientific and practical conference (Penza, June 24–25, 2022). Ed. Lazarev V.N., Tarskikh B.Ya. Penza, Publ. Penzenskii gosudarstvennyi agrarnyi universitet: 189–193.
Пашкус В.Ю., Пашкус Н.А., Балтыков Б.О. 2020. Концепция кросс-культурных различий
Г. Хофштеде и ее применение в маркетинговых коммуникациях. Проблемы современной экономики, 2(74): 161–164.
Pashkus V.Yu., Pashkus N.A., Baltykov B.O. 2020. Kontseptsiya kross-kul'turnykh razlichii G. Khofshtede i ee primenenie v marketingovykh kommunikatsiyakh [Hofstede's concept of cross-cultural differences and its application in marketing communications]. Problemy sovremennoi ekonomiki, 2(74): 161–164.
Benoit W. 1997. Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2):
–186. DOI: 10.1016/s0363-8111(97)90023-0
Coombs W.T. 2007. Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3): 163–176. DOI:10.1057/palgrave.crr.1550049
Dhanesh G., Sriramesh K. 2018. Culture and Crisis Communication: Nestle India’s Maggi Noodles Case. Journal of International Management, 24(3): 204–214. DOI:10.1016/j.intman.2017.12.004
Diers-Lawson A. 2017. A State of Emergency in Crisis Communication an Intercultural Crisis Communication Research Agenda. Journal of Intercultural Communication Research, 46(1): 1–54. DOI: 10.1080/17475759.2016.1262891
Dorfman, P. W., Howell, J. P., Hibino, S., Lee, J. K., Tate, U., & Bautista, A. 1997. Leadership in Western and Asian countries: Commonalities and differences in effective leadership processes across cultures. The Leadership Quarterly, 8(3): 233–274. DOI: 10.1016/S1048-9843(97)90003-5
Fischer U., Orasanu J. 1999. Say it again, Sam! Effective Communcation strategies to mitigate pilot error. In: Proceedings of the 10th International Symposium on Aviation Psychology. Eds. R. Jensen &
L. Rakovan. Columbus, Ohio, Ohio State Universit: 362–366.
Hofstede G. 2001. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 616 p.
Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. 2010. Cultures and organizations: Software of the mind. New York, McGraw-Hill, 576 p.
Koc E. 2013. Power distance and its implications for upward communication and empowerment: Crisis management and recovery inhospitality services. Journal of Human Resource Management, 24(19): 3681–3696. DOI:10.1080/09585192.2013.778319
Merkin R. 2011. Middle-Eastern Impression Management Communication. Cross Cultural Research, 46(2): 109–132. DOI:10.1177/1069397111424867
Minkov M., Kaasa A. 2022. Do dimensions of culture exist objectively? A validation of the revised Minkov-Hofstede model of culture with World Values Survey items and scores for 102 countries. Journal of International Management, 28(4): 100971. DOI:10.1016/j.intman.2022.100971
Mujtaba, B.G., Afza, T., & Habib, N. 2011. Leadership Tendencies of Pakistanis: Exploring Similarities and Differences based on Age and Gender. Journal of Economics and Behavioral Studies, 2:
–212. DOI: 10.22610/JEBS.V2I5.238
Taylor M. 2000. Cultural variance as a challenge to global public relations: A case study of the Coca-Cola scare in Europe. Public Relations Review, 26(3): 277–293. DOI:10.1016/S0363-8111(00)00048-5
The Handbook of Crisis Communication. 2012. Eds. W.T. Coombs, S.J. Holladay. Wiley-Blackwell,
A John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 768 p.
Zhao H. 2022. When organizational crises meet nationalism: Crisis communication of multinational corporations in the Chinese context. Public Relations Review, 48(3): 102–198. DOI:10.1016/j.pubrev.2022.102198
Просмотров аннотации: 9
Поделиться
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Copyright (c) 2025 Мария Владимировна Луканина

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.