Восприятие академической культуры вуза студентами без исследовательской подготовки: анализ неосознанных норм
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2025-44-2-286-301Ключевые слова:
академическая культура, институциональный контекст, академическая социализация, академическая честность, субъектность студентов, академическая среда, когнитивное распознавание нормАннотация
Академическая культура играет системную роль в формировании образовательной и исследовательской идентичности студентов, однако ее восприятие студентами в образовательных траекториях, не включающих исследовательскую подготовку, остается недостаточно изученным. Отсутствие прямой артикуляции академических норм в учебных курсах может способствовать их осознанному или искаженному усвоению. Цель исследования – определить у студентов бакалавриата, обучающихся по практико-ориентированным специальностям, особенности восприятия академической культуры и ее ключевых компонентов, а также степень сформированности академической идентичности и установить, какие аспекты академической социализации требуют институционального усиления. Эмпирическая база исследования включает
100 полуструктурированных интервью со студентами четырех российских университетов. В выборку вошли студенты по направлениям, в рамках которых отсутствуют обязательные курсы по академическому письму или исследовательской методологии. Данные анализировались с использованием тематического кодирования и индекса осознанности, отражающего степень распознавания ключевых компонентов академической культуры, таких как академическая честность, письмо, субъектность, академическая среда и общее представление об академической норме. Полученные данные свидетельствуют о том, что академическая культура в восприятии большинства студентов редуцируется до совокупности формализованных регламентов и требований. Из всех исследуемых компонентов академической культуры лишь академическое письмо в значительном числе случаев интерпретировалось как содержательно воспринимаемый элемент, связанный с процессом осмысленного порождения и структурирования знания. Наименее распознаваемыми оказались компоненты академической культуры, отражающие субъектную позицию обучающегося и характеристики академической среды. Результаты исследования указывают на необходимость системного внедрения элементов академической социализации в образовательные программы всех направлений обучения в зоне высшего образования. Без целенаправленного педагогического сопровождения академическая культура остается для студентов неартикулированной нормой, слабо связанной с содержанием обучения и профессиональным развитием.
Библиографические ссылки
Список литературы
Тихонова Е.В., Косычева М.А., Ефремова Г.И. 2024. Академическая культура: объем, содержание и стратегии развития. В кн.: Векторы трансформации современного университета. Под ред. Л.К. Раицкой. Москва, Проспект: 58–84.
Atalay A., Seylim E., Balci A. 2022. Socialization at universities: A case study. European Journal of Educational Sciences, 9(2): 19–43. DOI: 10.19044/ejes.v9no2a19
Braun V., Clarke V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77–101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
Bunce L., Baird A., Jones S.E. 2022. The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance. Studies in Higher Education, 42(11): 1958–1978. DOI: 10.1080/03075079.2015.1127908
Canhilal S.K., Lepori B., Seeber M. 2016. Decision-making power and institutional logic in higher education institutions: A comparative analysis of European universities. Research in the Sociology of Organizations, 45: 169–194. DOI: 10.1108/s0733-558x20150000045019
Elizondo A.R., Kaltenbrunner W. 2024. Navigating the science system: Research integrity and academic survival strategies. Science and Engineering Ethics, 30(2): 12. DOI: 10.1007/s11948-024-00467-3
Kayyali M. 2022. The importance of faculty development in higher education. International Journal of Higher Education Policies and Leadership, 1(1): 1–9.
Lee J., Li W. 2022. Academic socialization in a collaborative research project: Developing identities as emergent scholars. In: International students’ multilingual literacy practices: An asset-based approach to understanding academic discourse socialization. Eds. P. de Costa, W. Li, J. Lee. Multilingual Matters: 12–26.
Lea M.R., Street B.V. 1998. Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2): 157–172. DOI: 10.1080/03075079812331380364
Li D. 2022. A review of academic literacy research development: From 2002 to 2019. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 7: 5. DOI: 10.1186/s40862-022-00130-z
Marginson S. 2014. Academic freedom: A global comparative approach. Frontiers of Education in China, 9(1): 24–41. DOI: 10.1007/bf03397000
Owusu-Agyeman Y. 2022. Experiences and perceptions of academics about student engagement in higher education. Policy Futures in Education, 20(6): 661–680. DOI: 10.1177/14782103211053718
Patton M.Q. 2002. Two Decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3): 261–283. DOI: 10.1177/1473325002001003636
Pedraja-Rejas L., Rodríguez-Ponce E., Labraña J. 2022. What do we know about academic culture? A review of the concept in the field of higher education studies. Educação e Pesquisa, 48(1): e240831. DOI: 10.1590/s1678-4634202248240831eng
Pham D.H. 2021. The professional development of academic staff in higher education institution. Journal of Teacher Education for Sustainability, 23(1): 115–131. DOI: 10.2478/jtes-2021-0009
Smolentseva A. 2021. What is the emerging society with a high participation higher education system? In: Higher Education in the Next Decade: Global Challenges, Future Prospects. Eds. H. Eggins, A. Smolentseva, H. de Wit. Chapter: 10. Brill: 186–204. DOI: 10.1163/9789004462717_011
The fundamental values of academic integrity. 2013. Ed. T. Fishman. International Center for Academic Integrity.
Tijdink J.K., Valkenburg G., de Rijcke S., Dix G. 2024. Relational responsibilities: Researchers perspective on current and progressive assessment criteria: A focus group study. PLoS ONE, 19(9): e0307814. DOI: 10.1371/journal.pone.0307814
Tikhonova E., Kosycheva M., Kasatkin P. 2023. Exploring academic culture: Unpacking its definition and structure (A systematic scoping review). Journal of Language and Education, 9(4): 151–168. DOI: 10.17323/jle.2023.18491
Valkenburg G., Dix G., Tijdink J., de Rijcke S. 2021. Expanding research integrity: A cultural-practice perspective. Science and Engineering Ethics, 27: 10. DOI: 10.1007/s11948-021-00291-z
Wanner T., Palmer E. 2018. Formative self-and peer assessment for improved student learning: The crucial factors of design, teacher participation and feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(7): 1032–1047. DOI: 10.1080/02602938.2018.1427698
Xiao C., Chen X. 2023. Academic discourse socialization through oral activities in higher education: A systematic review. SAGE Open, 13(4). DOI: 10.1177/21582440231193388
Yang R. 2015. Reassessing China's higher education development: A focus on academic culture. Asia Pacific Education Review, 16(4): 527–535. DOI: 10.1007/s12564-015-9397-2
Zwolińska-Glądys K., Lorenc S., Kowalska N., Pomykała R. 2024. Higher education staff development: A need-oriented approach based on survey research. Scientific Reports, 14(1): 31455. DOI: 10.1038/s41598-024-83053-8
References
Tikhonova E.V., Kosycheva M.A., Efremova G.I. 2024. Akademicheskaya kul'tura: ob"em, soderzhanie i strategii razvitiya [Academic culture: volume, content and development strategies]. In: Vektory transformatsii sovremennogo universiteta [Vectors of transformation of the modern university]. Ed. L.K, Raitskaya. Moscow, Publ. Prospekt: 58–84.
Atalay A., Seylim E., Balci A. 2022. Socialization at universities: A case study. European Journal of Educational Sciences, 9(2): 19–43. DOI: 10.19044/ejes.v9no2a19
Braun V., Clarke V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77–101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
Bunce L., Baird A., Jones S.E. 2022. The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance. Studies in Higher Education, 42(11): 1958–1978. DOI: 10.1080/03075079.2015.1127908
Canhilal S.K., Lepori B., Seeber M. 2016. Decision-making power and institutional logic in higher education institutions: A comparative analysis of European universities. Research in the Sociology of Organizations, 45: 169–194. DOI: 10.1108/s0733-558x20150000045019
Elizondo A.R., Kaltenbrunner W. 2024. Navigating the science system: Research integrity and academic survival strategies. Science and Engineering Ethics, 30(2): 12. DOI: 10.1007/s11948-024-00467-3
Kayyali M. 2022. The importance of faculty development in higher education. International Journal of Higher Education Policies and Leadership, 1(1): 1–9.
Lee J., Li W. 2022. Academic socialization in a collaborative research project: Developing identities as emergent scholars. In: International students’ multilingual literacy practices: An asset-based approach to understanding academic discourse socialization. Eds. P. de Costa, W. Li, J. Lee. Multilingual Matters: 12–26.
Lea M.R., Street B.V. 1998. Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2): 157–172. DOI: 10.1080/03075079812331380364
Li D. 2022. A review of academic literacy research development: From 2002 to 2019. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 7: 5. DOI: 10.1186/s40862-022-00130-z
Marginson S. 2014. Academic freedom: A global comparative approach. Frontiers of Education in China, 9(1): 24–41. DOI: 10.1007/bf03397000
Owusu-Agyeman Y. 2022. Experiences and perceptions of academics about student engagement in higher education. Policy Futures in Education, 20(6): 661–680. DOI: 10.1177/14782103211053718
Patton M.Q. 2002. Two Decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3): 261–283. DOI: 10.1177/1473325002001003636
Pedraja-Rejas L., Rodríguez-Ponce E., Labraña J. 2022. What do we know about academic culture? A review of the concept in the field of higher education studies. Educação e Pesquisa, 48(1): e240831. DOI: 10.1590/s1678-4634202248240831eng
Pham D.H. 2021. The professional development of academic staff in higher education institution. Journal of Teacher Education for Sustainability, 23(1): 115–131. DOI: 10.2478/jtes-2021-0009
Smolentseva A. 2021. What is the emerging society with a high participation higher education system? In: Higher Education in the Next Decade: Global Challenges, Future Prospects. Eds. H. Eggins, A. Smolentseva, H. de Wit. Chapter: 10. Brill: 186–204. DOI: 10.1163/9789004462717_011
The fundamental values of academic integrity. 2013. Ed. T. Fishman. International Center for Academic Integrity.
Tijdink J.K., Valkenburg G., Rijcke S. de, Dix G. 2024. Relational responsibilities: Researchers perspective on current and progressive assessment criteria: A focus group study. PLoS ONE, 19(9): e0307814. DOI: 10.1371/journal.pone.0307814
Tikhonova E., Kosycheva M., Kasatkin P. 2023. Exploring academic culture: Unpacking its definition and structure (A systematic scoping review). Journal of Language and Education, 9(4): 151–168. DOI: 10.17323/jle.2023.18491
Valkenburg G., Dix G., Tijdink J., de Rijcke S. 2021. Expanding research integrity: A cultural-practice perspective. Science and Engineering Ethics, 27: 10. DOI: 10.1007/s11948-021-00291-z
Wanner T., Palmer E. 2018. Formative self-and peer assessment for improved student learning: The crucial factors of design, teacher participation and feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(7): 1032–1047. DOI: 10.1080/02602938.2018.1427698
Xiao C., Chen X. 2023. Academic discourse socialization through oral activities in higher education: A systematic review. SAGE Open, 13(4). DOI: 10.1177/21582440231193388
Yang R. 2015. Reassessing China's higher education development: A focus on academic culture. Asia Pacific Education Review, 16(4): 527–535. DOI: 10.1007/s12564-015-9397-2
Zwolińska-Glądys K., Lorenc S., Kowalska N., Pomykała R. 2024. Higher education staff development: A need-oriented approach based on survey research. Scientific Reports, 14(1): 31455. DOI: 10.1038/s41598-024-83053-8
Просмотров аннотации: 0
Поделиться
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Copyright (c) 2025 Елена Викторовна Тихонова

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.