Социолингвистическая специфика английского языка в Южной Африке
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-3-531-536Ключевые слова:
деколонизация, английский язык, языковое сопротивление, колониализм, многоязычиеАннотация
Авторы уделяют внимание проблеме языковой диспропорции, несмотря на признание правительством одиннадцати языков в качестве официальных. Рассматривается влияние английского языка на коренные языки в системе образования. Доказано, что распространение английского языка как колониального инструмента несет в себе двойственность в сознании южноафриканцев и ведёт к уничтожению коренных южноафриканских языков как средств обучения в системе образования. По мнению авторов, сохранение коренных южно-африканских языков в различных сферах южно-африканского общества возможно благодаря деколонизированному мышлению. Сделан вывод о необходимости развития языков коренных народов в дополнение к уже принятому в социальной сфере английскому языку на территории Южной Африки.
Библиографические ссылки
Banda F. 2000. The Dilemma of the Mother Tongue: Prospects for Bilingual Education in South Africa. Language, Culture and Curriculum, 13(1): 51−66. DOI: 10.1080/07908310008666589
Focus on South Africa. 1996. Ed. V. de Klerk. Amsterdam, John Benjamins, 328 p. DOI: 10.1075/veaw.g15
Kamwangamalu N. 2000. A new language policy, old language practices: status planning for African languages in a multilingual South Africa. South African Journal of African Languages, 20: 50−60.
Moyo T. 2011. Unequal official languages: the case of South Africa's official languages. In: Faculty of Arts 5th Annual Conference. KwaDlangezwa, University of Zululand: 74−83.
Mpepo M.V. 1998. The Distinction Between EFL and ESL and the EFL Bias in Language Teaching. Southern African Journal of Applied Language Studies, 6(2): 82−90. DOI: 10.1080/10189203.1998.9724687
Mpepo M. 2007. The foundation of sociocultural characteristics in English Language Teaching in ESL situations. In: Local and global issues in research in Humanities and Social Sciences. Faculty of Arts 2nd Annual Conference, 18 June, 2007. Eds. D.N. Ocholla, T. Nzama and C. Addison. KwaDlangezwa, University of Zululand: 21−29.
Ndebele N. 2006. Rediscovery of the ordinary. University of KwaZulu-Natal Press, 184 p.
Ngugi W.T. 1996. Decolonising the mind: The politics of language in African literature. Nairobi, East African Educational Publishers, 114 p.
Ntombela B.X.S. 2002. Language in education: Sociolinguistic aspects in Black African high schools in Eshowe District. Unpublished M.A. Dissertation. KwaDlangezwa, University of Zululand.
Ntombela B., Dube E. 2010. L1 in EFL context in Oman colleges. In: New Methodologies, Research, and Best Practices. The Tenth Annual ELT Conference Current Perspectives in ELT, 21−22 April, 2010. Muscat, Sultan Qaboos University: 76−88.
Shahzad M.N., Sajjad S., Ahmed. M.A. & Asghar Z. 2013. The Role of “Radical Change” in Medium of Instruction and Its Impact on Learning. Journal of Language Teaching and Research, 4(1): 36−44. DOI: 10.4304/jltr.4.1.36-44
Stroud Ch. 2001. African Mother-tongue Programmes and the Politics of Language: Linguistic Citizenship Versus Linguistic Human Rights. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 22(4): 339−355. DOI: 10.1080/01434630108666440
Tshotsho B.P. 2013. Mother Tongue Debate and Language Policy in South Africa International. Journal of Humanities and Social Science, 3(13): 39−44.
Просмотров аннотации: 74
Поделиться
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Copyright (c) 2023 Екатерина Владимировна Ковальцова, Светлана Алексеевна Кошарная
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.