Инновационные пути китайского образования во Вьетнаме

Авторы

  • Ду Яли Университет Дэчжоу https://orcid.org/0009-0006-7456-2147
  • Ли Голун Университет Дэчжоу
  • Мария Владиславовна Хромуляк Университет Дэчжоу

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-450-462

Ключевые слова:

межкультурное китайское образование, международное образование во Вьетнаме, инновационные образовательные стратегии, модель «Китайский язык », цифровая трансформация преподавания

Аннотация

Межкультурное образование играет ключевую роль в укреплении экономических и культурных связей между Китаем и Вьетнамом, где спрос на китайский язык значительно вырос в условиях глобализации. Цель исследования – проанализировать текущее состояние, выявить проблемы и перспективы китайского образования во Вьетнаме с межкультурной точки зрения и предложить стратегические рекомендации. Исследование сочетает методы межкультурного анализа, качественные и количественные подходы. Результаты показывают, что китайское образование имеет глубокие исторические корни, но сталкивается с проблемами, такими как нехватка ресурсов, устаревшие учебные материалы и недостаток квалифицированных кадров. При этом возможности для развития включают внедрение модели «Китайский язык+ », оптимизацию программ и цифровизацию обучения. Предложенные меры вносят вклад в развитие международного китайского образования и укрепление двустороннего сотрудничества.

Финансирование: исследование выполнено в рамках проекта Фонда по планированию социальных наук провинции Шаньдун (23CKFJ02).

Биографии авторов

Ду Яли, Университет Дэчжоу

Кандидат филологических наук, доцент, Институт международного образования

E-mail: yali0726@163.com

Ли Голун, Университет Дэчжоу

Аспирант, старший преподаватель, Институт пищевых наук

E-mail: 1025152599@qq.com

Мария Владиславовна Хромуляк, Университет Дэчжоу

Кандидат психологических наук, кандидат наук в области традиционной китайской медицины

E-mail: khrommarry@yandex.ru

Библиографические ссылки

Wenqing R., Xiaoyan Z. 2016. Chinese language teachers in Vietnamese universities. Chinese Language Teaching and Research, 3: 63–73 (in Chinese).

Guoin H.D. 2018. Analysing the current situation of Chinese communication in Vietnam. International Communication, 5: 76–84 (in Chinese).

Yinghui W. 2009. Discussion on the development of Chinese language teaching in Vietnam. Chinese language learning, 5: 106–112 (in Chinese).

Linjuan W, Meiying H, Mui C.K. 2017. Research and countermeasures on the situation of Chinese language teaching in universities in Ho Chi Minh City and surrounding areas, Vietnam. Journal of Chongqing University of Education, 1: 105–112 (in Chinese).

Minfeng W. 2024. Deepening Chinese education and writing a new chapter in Sino-Vietnamese relations - Vietnam has become the fifth country in the world to include Chinese as a compulsory course. Guangming Daily, January 11, 2024. URK: https://epaper.gmw.cn/gmrb/html/2024-01/11/nw.D110000gmrb_20240111_1-14.htm

Nguyen T.L. 2021. A study on optimising Chinese language teaching in Vietnamese universities [D]. Southwest University: 47–77 (in Chinese).

Xiao B. 1998. Chinese language teaching in Vietnam and Indonesia. World Education Information, 6:

–25 (in Chinese).

Xiaobing C., Jingjing C. 2008. North Korea, Enlightenment and reflections on the spread of Chinese language in Japan and Vietnam. Journal of the School of Chinese Language and Literature,

: 29–34 (in Chinese).

Xiaoyan C., Dayin J. 2023. A brief discussion on the current situation and development of Chinese education in Vietnam. Journal of Yunnan University of Education, 21(2): 37–47 (in Chinese).

Hung N.Q. 2015. A study on the current situation of Chinese language teaching in Vietnamese universities [D]. Suzhou University: 57–118 (in Chinese).

Jing G., Chang L.T.T. 2020. Current situation, problems and countermeasures of Chinese language teaching in Vietnamese universities. Journal of Changshu Institute of Technology, 34(1): 102–106, 117

(in Chinese).

Jin W. 2013. Chinese language teaching in Vietnam. Journal of Capital University of Education (Social Science Edition), S1: 166–169 (in Chinese).

Jian Y. 2024. Unique advantages, practical problems and effective ways to promote Chinese + vocational skills education in Vietnam. Journal of Yunnan University of Education, 22(3): 42–49 (in Chinese).

Jianlin P., Zhenwen H. 2024. Research on the demand and training paths for "Chinese + vocational skills" talents in Vietnam. Journal of Yunnan University of Education, 22(3): 50–58 (in Chinese).

Qinan P. 1998. A review of Chinese language teaching in Vietnam. Chinese language teaching in the world, 3: 111–112 (in Chinese).

Qingxiang W. 2019. A brief discussion on the current status of Chinese language teaching in Vietnamese universities. Journal of Zaozhuang University, 36(3): 52–58 (in Chinese).

Qian C. 2016. A comparative study of objective Chinese language learning needs of Thai and Vietnamese students. Journal of Dali University, 1(9): 98–104 (in Chinese).

Chi T.L. 2016. Research on the development of Chinese language teaching in Vietnamese universities from the perspective of international Chinese language communication [D]. Central University of Nationalities: 40–62 (in Chinese).

Chuanjun C. 2018. Research on local Chinese language teaching materials in Vietnam. Beijing, Central University of Nationalities Publishing House, 33 p (in Chinese).

Shulin C., Fanghe Wu. 2024. A study on the historical development and current situation of Chinese language teaching in Vietnamese secondary schools. Journal of Honghe University, 22(2): 10–14

(in Chinese).

Tham P.T.H., Cheng Z.Y. 2019. Investigation and Analysis on the Development of Chinese Teachers in Vietnam University. Journal of Education and e-Learning Research 6(2): 69–75. URL: https://ideas.repec.org/a/aoj/jeelre/v6y2019i2p69-75id12.html

Vu L.H. 2022. An Investigation on Learning Needs of Chinese Language Majors in Vietnam: A Case Study of Ho Chi Minh City University of Education. Journal of Positive School Psychology, 6(5):

–2316. Available at: https://journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/6295

Zhiyuan H., Jianyu Y. 2024. Comparative Study on the Chinese Language Major Talent Development Program in Vietnamese Universities. Frontiers of Social Sciences, 13(6): 121–131. DOI:10.12677/ass.2024.136477


Просмотров аннотации: 17

Поделиться

Опубликован

2024-12-28

Как цитировать

Яли, Д., Голун, Л., & Хромуляк, М. В. (2024). Инновационные пути китайского образования во Вьетнаме. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания, 43(4), 450-462. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-4-450-462

Выпуск

Раздел

Педагогика

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)