Comparative Analysis of the Representation of the Female Image in Glossy Magazines for Men in Russia, the USA and Sweden
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-305-315Keywords:
glossy magazines, men's magazines, female image in advertising, gender stereotypes, sexual objectification of a woman, MAXIM, EsquireAbstract
In the wake of the fight against sexism in the United States and the development of Swedish feminism, stereotypical ideas about female roles exploited in advertisements for the international magazines MAXIM and Esquire are being revised not only in these countries, but also in Russia. Despite numerous studies, the question of the impact on the audience of images broadcast in advertising remains poorly understood. In this regard, the authors set the goal of identifying the specifics of the representation of the image of women in magazine advertisements aimed at men. The results of the content analysis and the comparative method showed that the American and Russian magazine MAXIM often sexually objectifies a woman, presents her image in advertising through the prism of gender stereotypes. Esquire magazine in the USA, Russia and Sweden exploits female images much less often, trying to build an image of collegial relationships between the sexes. It is concluded that the representation of a woman's image in advertising for men's gloss depends on gender policy and the current information agenda of the country in which the magazine is published. The results obtained contribute to the study of advertising as a reflection of the culture of modern society.
References
Бельский Д.О. 2014. Реклама в российских и зарубежных мужских журналах. В кн.: В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. Сборник статей по материалам XXXIX международной научно-практической конференции, 20 августа 2014 года, г. Новосибирск, 8(39). Новосибирск, Изд. «СибАК»: 98–107.
Бридко Т.В., Казакова Е.В. 2016. Репрезентация категории гендера в рекламных текстах англоязычных журналов. Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Филологические науки, 2-1. Т. 2 (68): 59–65.
Головин Ю.А. 2012. Журнальная периодика: типологические характеристики. Вопросы теории и практики журналистики, 2: 72–82.
Лыткина Л.В. 2018. Национальная модель российской протоглянцевой журнальной периодики XVIII–XIX вв. Управленческое консультирование, 4(112): 156–171.
Мельничук Т.А. 2018. Роль вербального компонента в реализации коммуникативной цели мужской спортивной рекламы в англоязычных журналах. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 1-1(79): 151–154.
Мухамбаетлиева О.Р., Чеджемов Г.А. 2019. Проблема объективации женщин в массмедиа. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 7-1: 121–124.
Овсепян Р.П. 1999. История новейшей отечественной журналистики. Под ред. Я.Н. Засурского. М., Изд-во МГУ. URL: http://www.evartist.narod.ru/text/51.htm (дата обращения: 20.08.2021)
Полонский А.В. 2019. Журналистика и «глянцевый поворот» в культуре. В кн.: Журналистика: теории, практики, культурные контексты. Белгород, Политерра: 33–52.
Распопова С.С. 2013. Печатные издания в поисках типологической идентичности. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6: 54–64.
Самотуга Е.А. 2012. Лингвокогнитивные особенности дискурса глянцевых журналов: гендерный аспект: на материале российской версии журнала «Cosmopolitan» за 2005–2011 гг. Дис. ... канд. филол. наук. Белгород, 204 с.
Толстихина И.В. 2017. Особенности рекламы в мужских глянцевых журналах («Esquire» и «Mens Health»). Проблемы современной науки и образования, 27 (109): 54–55.
Ходкевич М.К. 2019. Токсичная маскулинность в рекламе. Парадигма: философско-культурологический альманах, 31: 143–151.
Andersen L.M., Taylor F.H. 2007. Sociology: understanding a diverse society. Publ. Cengage Learning, 720 p.
Beloedova A.V., Khukhryanskaya N.N., Novinkina E.A., Pitinova M.Yu., Shatalova Yu.N. 2017. Representation of femininity: grammatical aspect (Cosmopolitan, Marie CLaire and Glamour magazines). Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları, 6: 200.
Butler J., Braidotti R. 1994. Feminism by any other name. Journal of Feminist Cultural Studies, 6(2–3): 27–35.
Calvin T. 1999. Introduction: Identification, Appropriation, Proliferation. Urbana, University of Illinois Press: 1–7.
Lerner G. 1994. The Creation of Feminist Consciousness: From the Middle Ages to Eighteen-Seventy (Women and History 2). Oxford University Press, 415 p.
Abstract views: 392
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Анна Викторовна Белоедова , Екатерина Алексеевна Новинкина , Маргарита Сергеевна Рихтер
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.