Comparative Analysis of the Representation of the Female Image in Glossy Magazines for Men in Russia, the USA and Sweden

Authors

  • Anna V. Beloedova Belgorod National Research University
  • Ekaterina A. Novinkina Belgorod National Research University
  • Margarita S. Richter Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-305-315

Keywords:

glossy magazines, men's magazines, female image in advertising, gender stereotypes, sexual objectification of a woman, MAXIM, Esquire

Abstract

In the wake of the fight against sexism in the United States and the development of Swedish feminism, stereotypical ideas about female roles exploited in advertisements for the international magazines MAXIM and Esquire are being revised not only in these countries, but also in Russia. Despite numerous studies, the question of the impact on the audience of images broadcast in advertising remains poorly understood. In this regard, the authors set the goal of identifying the specifics of the representation of the image of women in magazine advertisements aimed at men. The results of the content analysis and the comparative method showed that the American and Russian magazine MAXIM often sexually objectifies a woman, presents her image in advertising through the prism of gender stereotypes. Esquire magazine in the USA, Russia and Sweden exploits female images much less often, trying to build an image of collegial relationships between the sexes. It is concluded that the representation of a woman's image in advertising for men's gloss depends on gender policy and the current information agenda of the country in which the magazine is published. The results obtained contribute to the study of advertising as a reflection of the culture of modern society.

Author Biographies

Anna V. Beloedova, Belgorod National Research University

PhD, Associate Professor of the Department of Communication Studies, Advertising and Public Relations, Institute of Social Sciences and Mass Communications Belgorod National Research University, Belgorod,
Russia

Ekaterina A. Novinkina, Belgorod National Research University

PhD, Associate Professor of the Department of Communication Studies, Advertising and Public Relations, Institute of Social Sciences and Mass Communication Belgorod National Research University, Belgorod,
Russia

Margarita S. Richter, Belgorod National Research University

Master in Media Communication, Belgorod National Research University, Belgorod, Russia

References

Бельский Д.О. 2014. Реклама в российских и зарубежных мужских журналах. В кн.: В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. Сборник статей по материалам XXXIX международной научно-практической конференции, 20 августа 2014 года, г. Новосибирск, 8(39). Новосибирск, Изд. «СибАК»: 98–107.

Бридко Т.В., Казакова Е.В. 2016. Репрезентация категории гендера в рекламных текстах англоязычных журналов. Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Филологические науки, 2-1. Т. 2 (68): 59–65.

Головин Ю.А. 2012. Журнальная периодика: типологические характеристики. Вопросы теории и практики журналистики, 2: 72–82.

Лыткина Л.В. 2018. Национальная модель российской протоглянцевой журнальной периодики XVIII–XIX вв. Управленческое консультирование, 4(112): 156–171.

Мельничук Т.А. 2018. Роль вербального компонента в реализации коммуникативной цели мужской спортивной рекламы в англоязычных журналах. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 1-1(79): 151–154.

Мухамбаетлиева О.Р., Чеджемов Г.А. 2019. Проблема объективации женщин в массмедиа. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 7-1: 121–124.

Овсепян Р.П. 1999. История новейшей отечественной журналистики. Под ред. Я.Н. Засурского. М., Изд-во МГУ. URL: http://www.evartist.narod.ru/text/51.htm (дата обращения: 20.08.2021)

Полонский А.В. 2019. Журналистика и «глянцевый поворот» в культуре. В кн.: Журналистика: теории, практики, культурные контексты. Белгород, Политерра: 33–52.

Распопова С.С. 2013. Печатные издания в поисках типологической идентичности. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6: 54–64.

Самотуга Е.А. 2012. Лингвокогнитивные особенности дискурса глянцевых журналов: гендерный аспект: на материале российской версии журнала «Cosmopolitan» за 2005–2011 гг. Дис. ... канд. филол. наук. Белгород, 204 с.

Толстихина И.В. 2017. Особенности рекламы в мужских глянцевых журналах («Esquire» и «Mens Health»). Проблемы современной науки и образования, 27 (109): 54–55.

Ходкевич М.К. 2019. Токсичная маскулинность в рекламе. Парадигма: философско-культурологический альманах, 31: 143–151.

Andersen L.M., Taylor F.H. 2007. Sociology: understanding a diverse society. Publ. Cengage Learning, 720 p.

Beloedova A.V., Khukhryanskaya N.N., Novinkina E.A., Pitinova M.Yu., Shatalova Yu.N. 2017. Representation of femininity: grammatical aspect (Cosmopolitan, Marie CLaire and Glamour magazines). Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları, 6: 200.

Butler J., Braidotti R. 1994. Feminism by any other name. Journal of Feminist Cultural Studies, 6(2–3): 27–35.

Calvin T. 1999. Introduction: Identification, Appropriation, Proliferation. Urbana, University of Illinois Press: 1–7.

Lerner G. 1994. The Creation of Feminist Consciousness: From the Middle Ages to Eighteen-Seventy (Women and History 2). Oxford University Press, 415 p.


Abstract views: 392

Share

Published

2021-11-18

How to Cite

Beloedova, A. V., Novinkina, E. A., & Richter, M. S. (2021). Comparative Analysis of the Representation of the Female Image in Glossy Magazines for Men in Russia, the USA and Sweden. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(3), 305-315. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-305-315

Issue

Section

Journalism and public relations