Crossmedia Editorial in the Region: Principles of the Organization of Successful Media (on the Example of "Mir Belogoria"). Part 1

Authors

  • Irina I. Karpenko Belgorod National Research University
  • Olga S. Sidorova MasMedia LLC

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-316-325

Keywords:

crossmedia, media management, publishing house, online media, regional journalism, media holding

Abstract

The complex and multifaceted process of convergence has transformed modern journalism. Crossmedia editions have appeared in the practice of mass media. In accordance with this, the rules for the development and creation of media content have changed, the methods and principles of distributing media materials on various information platforms, the requirements for various specialists working in the media sphere: chief editors, producing reactors, journalists. The most problematic aspect in the light of the analysis of cross-media editorial practices is the study and generalization of the experience of regional mass media. The purpose of this study is to describe and summarize the practical experience of the most successful editorial staff of the Belgorod region – ANO Publishing House Mir Belogorya. The study of successful regional crossmedia practices will provide an opportunity for further practical application of the accumulated experience in the work of other regional media. The first part of the article, devoted to the crossmedia practice of intra-editorial interaction, presents an analysis of the specifics of creating such an organization and its management, in particular, the functions of the general director of a publishing house, the remuneration system of a crossmedia organization, and management features in the implementation of a content strategy are considered. The conclusion is made about the effectiveness of cross-media interaction within the media organization.

Author Biographies

Irina I. Karpenko, Belgorod National Research University

Candidate of Philology, Associate Professor of the Department of Journalism, Institute of Social Sciences and Mass Communications, Belgorod National Research University, Bedgorod, Russia

Olga S. Sidorova, MasMedia LLC

correspondent for the network publication Fonar.tv, MasMedia LLC, Belgorod, Russia

References

Амзин А., Галустян А., Гатов В., Кастельс М., Кульчицкая Д., Лосева Н., Паркс М., Паранько С., Силантьева О., Хаак ван дер Б. 2016. Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Под ред. С. Балмаевой, М. Лукиной. Екатеринбург, Гуманитарный университет, 304 с.

Баранова Е.А. 2010. Конвергенция СМИ глазами российских журналистов-практиков. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 4: 91–100.

Баранова Е.А. 2011. Особенности развития газетных редакций в условиях медиаконвергенции. Автореф. дисс. … канд. филол. наук. Москва, 25 с.

Баранова Е.А. 2019. Медиаконвергенция как системообразующий фактор трансвормации иститута СМИ. Дис. … докт. филол. наук. Москва, 382 с.

Бурдьё П. 2002. О телевидении и журналистике. Пер. с фр. Т. Анисимовой, Ю. Марковой. Под ред. Н. Шматко. М., Институт экспериментальной социологии, 160 c. URL: https://gtmarket.ru/library/articles/3061 (Pierre Bourdieu. 1996. Sur la télévision, suivi de L’Emprise du journalisme. Liber.)

Карпенко И.И. 2011. Трансформация профессиональных компетенций журналистов интернет-радиовещания. Научные ведомости Белгородского государственного университета Серия: Гуманитарные науки, 24 (119): 183−187.

Карпенко И.И. 2017. Проблема качества интернет-версий печатных СМИ как одно из направлений стратегии создания АНО «Издательский дом “Мир Белогорья”». В кн.: Медиа в современном мире. Петербургские чтения. Материалы 56-го международного научного форума 13–14 апреля 2017 г., Санкт-Петербург. Век информации, 2-2: 153−154.

Качкаева А.Г., Кирия И.В., Коломеец К.Г., Лосева Н.Г., Силантьева О.М., Телень Л.О., Тихомирова Т.Б., Филимонов М.Г. 2010. Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные. Под ред. А.Г. Качкаевой. М., 200 с.

Манжула В.Г., Манжула Е.В. 2020. Мотивационная модель оплаты труда журналистов сетевого интернет издания. Международный научно-исследовательский журнал, 7-3 (97): 110–114.

Мялковская Д.И. 2020. Конвергентная революция. опыт осмысления подходов к кроссмедиа и трансмедиа технологиям. В кн.: Синтез науки и образования в решении глобальных проблем современности. Сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции, 24 октября 2020, Саратов. Под ред. А.А. Сукиасяна. Стерлитамак, Агентство международных исследований: 70−78.

Никонович Д.О. 2019а. Адаптация газетного контента к размещению на онлайн-платформе. В кн.: Мультимедийная журналистика: медиакоммуникации и медиаиндустрия. Материалы II Международной научно-практической конференции, 1 марта 2019 г., Минск. Под ред. Н.А. Федотовой. Минск, БГУ: 28–31.

Никонович Д.О. 2019б. Кроссмедийные тактики в редакции региональной газеты: новая производственная логика. В кн.: Журналістыка-2019: стан, праблемы і перспектывы. Матэрыялы 21-й Міжнар. навук.-практ. канф., 14–15 ліст. 2019 г., Мінск. БДУ: 159–169.

Пащенко Н.А. 2019. Кроссмедийное взаимодействие видеоблогов и традиционных телеканалов (на примере пермского трэвел-проекта «Доступный Урал»). В кн.: Ломоносов-2019. Материалы Международного молодежного научного форума, 8–12 апреля 2019 г., Москва. Под ред. И.А. Алешковскиого и др. М., МАКС Пресс: 1–2. URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2019/data/15705/92347_uid342395_report.pdf (дата обращения: 05.05.2021).

Сидорова О.С. 2021. Кроссмедийность как тренд современных медиа. В кн.: Журналистика, массовые коммуникации и медиа: взгляд молодых исследователей. Сборник материалов Научно-практической конференции молодых исследователей, аспирантов и студентов. 8–14 апреля 2021 г., Белгород. Науч. ред. Е.А. Кожемякин и др. Белгород: ООО «Космос»: 47−52.

Сидорова О.С., Карпенко И.И. 2018. Профессиональные компетенции современного интернет-журналиста. Современный дискурс-анализ, 3-3 (20). Спец. Выпуск: Дискурс современных массмедиа в перспективе теории, социальной практики и образования. Материалы Международной научно-практической конференции, 3–5 октября 2018 г., Белгород.: 12−21.

Симкачева М.В. 2015. Интернет и сетевые технологии в журналистике. В кн.: Информационное поле современной России: практики и эффекты. XII международная научно-практическая конференция, 15–17 октября 2015 г., Казань. URL: http://kpfu.ru/staff_files/ F1987772493/1_Internet_i_setevye_tehnologii_v_zhurnalistike.pdf (дата обращения: 15.06.2021).

Volkova V.V. 2017. Cross-mediality as development factor of the media's visual language. Медиалингвистика. 4 (19): 37–41. URL: https://medialing.ru/cross-mediality-as-development-factor-of-the-medias-visual-language/ (дата обращения: 09.12.2020) (in English).


Abstract views: 252

Share

Published

2021-11-18

How to Cite

Karpenko, I. I., & Sidorova, O. S. (2021). Crossmedia Editorial in the Region: Principles of the Organization of Successful Media (on the Example of "Mir Belogoria"). Part 1. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(3), 316-325. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-316-325

Issue

Section

Journalism and public relations