Аnalysis of Modern Practice of Formation of Readiness for Innovative Activity of Future Specialists in the Field of Public Administration

Authors

  • Natalia V. Provotorova Lugansk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-347-357

Keywords:

professional training, innovation activity, regulatory framework for training civil servants, qualification requirements for civil servants, key competencies, criteria for readiness for innovation activity, indicators of readiness for innovation activity, levels of readiness for innovation activity

Abstract

One of the problems of the public administration system is the professional level of state civil servants that does not meet modern requirements. Despite the numerous publications on the topic of training civil servants, qualitative indicators of readiness for innovation activity remain insufficiently studied. The purpose of this study is to identify the features of the modern practice of forming the readiness for innovative activity of future specialists in the field of public administration and to determine the criteria for creating a model of forming the readiness of future specialists in the field of public administration. In the course of the research, the author's definitions of the concepts innovative activity of a future specialist in the field of public administration and professional readiness for innovative activity of future specialists in the field of public administration are formulated. The analysis of normative documents regulating the training of state civil servants in the higher education system is carried out. As a result of the study, the criteria, indicators and levels of readiness for innovative activity of future specialists in the field of public administration are identified. Conclusions are drawn about the imperfection of the modern practice of training civil servants and its causes are listed, including the discrepancy between the norms and standards of regulatory documents. The results obtained indicate the need to create a model of readiness of future specialists in the field of public administration, which will significantly increase the effectiveness of their professional training.

Author Biography

Natalia V. Provotorova, Lugansk State Pedagogical University

Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor, Associate Professor of the Depart-ment of Psychology, Lugansk State Pedagogical University, Lugansk, LPR

References

Атнашев Т.М. 2017. Самоотверженные чиновники? Факторы высокой мотивации госслужащих. Вопросы государственного и муниципального управления, 3: 149–166.

Гуреев П.М., Гришин В.Н. 2017. Инновационный потенциал: проблемы, определения и оценки. Инновации, 4(222): 89–92.

Долгова В.И. 2013. Теоретические предпосылки готовности руководителей к инновационной деятельности. В кн.: Дилемма эпохи: ограниченные социальные ресурсы, правила и механизмы их воспроизводства и использования. Сб. труд. Международной виртуальной Интернет-конференции (Лондон, 30 января – 05 февраля 2013). Лондон, Великобритания: 15–17. URL: http://gisap.eu/ru/node/22479 (дата обращения: 23.11.2020)

Зеер Э.Ф., Конюхова Е.Т. 2010. Психологические факторы влияния установки педагогов на инновационную деятельность. Образование и наука. Известия УрО РАО, 4(72): 41–49.

Иванова Н.Л., Дубененкова Н.Л. 2014. Внедрение инноваций в сфере государственного управления: проблемы и факторы. Вопросы управления, 4(29): 33–44.

Карелина А.В. 2009. Проблемы подготовки кадров государственных служащих в условиях проведения административной реформы: региональный аспект. Социология власти, 2: 178–184.

Нерадовская Л.С. 2010. К вопросу определения сущности и содержания понятия «инновационная компетентность» учителя общеобразовательного учреждения. Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета, 3(21): 228–231.

Никитина А.С. 2013. Факторы, определяющие специфику инновационной деятельности государственных гражданских служащих. Дискуссия, 4(34): 76–82.

Марченко И.П., Марченко А.И. 2010. Профессиональная подготовка муниципальных служащих: проблемы и пути решения. Вопросы государственного и муниципального управления, 2: 185–195.

Мустафина Л.И. Богатырева М.Р. 2014. Совершенствование профессиональной подготовки государственных и муниципальных служащих. Интернет-журнал науковедение, 2 (21): 62. URL: https://naukovedenie.ru/PDF/46EVN214.pdf (дата обращения: 11.03.2021)

Перинский Ю.Е. 2017. Содержание и компоненты профессиональной готовности учителя технологий к применению инновационных методов обучения. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, 3–4: 115–119.

Подласый И.П. 2007. Педагогика. Книга 1. Общие основы. М., ВЛАДОС, 527 с.

Провоторова Н.В. 2020а. Особенности профессиональной готовности будущих специалистов сферы государственного управления к инновационной деятельности. Гуманитарные исследования Центральной России, 4(17): 54–62.

Провоторова Н.В. 2020б. Структурапрофессиональной готовности будущих специалистов сферы государственного управления. Педагогические исследования, 3: 20–26.

Провоторова Н.В. 2021. Особенности инновационной деятельности будущих специалистов сферы государственного управления. Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого–педагогические науки, 1(55): 41–45.

Хомерики О.Г., Поташник М.М., Лоренсов А.В. 1994. Развитие школы как инновационный процесс. М., Новая школа, 64 с.

Чепляев В.Л. 2016. Личностно-профессиональная готовность государственных служащих. Управленческое консультирование, 12 (96): 55–62.

Чурсина А.С. 2014. Готовность к инновационной деятельности как элемент системы подготовки современных специалистов. Современная высшая школа: инновационный аспект, 4: 37–40.

Акімов О.О. 2014. Професійна діяльність державних службовців в умовах євроінтеграції України: питання формування психологічної готовності. Київ, Центр учбової літератури, 176 с.

Загороднюк С.О., Акімов О.О. 2013. Компетенції державного службовця як основа психологічної готовності до професійної діяльності у євроінтеграційних умовах. В кн.: Ефективність державного управління. Збірник наукових праць. Вип.36. Під заг. ред. В.С. Загорського, А.В. Лiпенцева. Львів, ЛРІДУ НАДУ: 277–286.

Коновалова М. Інноваційність у державній службі як чинник розвитку національної інноваційної системи України. Вісник Національної академії державного управління, 96–103. URL: http://visnyk.academy.gov.ua/wp-content/uploads/2013/11/2012-4-14.pdf (дата обращения 19.11.2020)

Кузьменко Ю.О. 2014. Умови формування готовності державних службовців до аналітичної діяльності в системі освіти. Державне будівництво, 1. URL: http://nbuv. gov.ua/UJRN/DeBu_2014_1_26. (дата звернення: 02.02.2020)

Мельман В.О. 2017. Психологічні аспекти професійної діяльності державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. В кн.: Теорія та практика державного управління. Збірник наукових праць. Вип. 4(59). Харків,ХарPI НАДУ Магістр: 166–170. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2017_4_25 (дата звернення: 25.06.2021)

Ткачова Н.О. 2012. Формування готовності майбутніх учителів до впровадження інноваційних педагогічних технологій у практику роботи загальноосвітньої школи. В кн. Теорія та методика навчання та виховання. Збірник наукових праць. Вип. 32. Під заг. ред. О.М. Іонової. Харків, Харківський національний педагогічний університету імені Г.С. Сковороди: 174–181. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/znpkhnpu_ttmniv_2012_32_22.pdf (дата звернення: 19.06.2021)


Abstract views: 163

Share

Published

2021-11-18

How to Cite

Provotorova, N. V. (2021). Аnalysis of Modern Practice of Formation of Readiness for Innovative Activity of Future Specialists in the Field of Public Administration. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(3), 347-357. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-347-357

Issue

Section

Pedagogics