Virtual Exhibitions as an Actual Form of Museum Communication

Authors

  • Еlena G. Shakhovalovа Altai State Institute of Culture
  • Nikolai N. Shakhovalov Altai State Institute of Culture

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-358-367

Keywords:

museum, virtuality, virtual museum, virtual exhibition, web technologies, museum communication, digitalization

Abstract

The development of museum communication in the context of the introduction of digital technologies is a trend in the field of museum activity. It has become possible to visit the world's museums in the online format. At the same time, the virtual exhibition as a form of museum communication is not fully represented in the regional museums of the Altai Territory. In our opinion, this is due to the lack of understanding by museum specialists of the relevance of this form of museum communication and the lack of trained personnel who possess digital competencies in the field of museum activities. Since this issue remains unexplored, in order to identify the attitude of future specialists in the museum field to the processes of improving the forms of museum communication, the authors conducted a micro-study among students of the Altai State Institute of Culture of the training direction "Museology and protection of cultural and natural heritage", the orientation (profile) "Exhibition activity". As a result of the research, it was revealed that future museum specialists have a positive attitude to the introduction of digital technologies in the museum sphere and believe that virtual exhibitions are an actual form of museum communication, but the impressions are not comparable with a real visit to the exhibition. It is concluded that the development of the strategy of any museum will depend on the training of new museum personnel: thanks to specialists who know modern methods of work, an exhibition in the online format can become a brand of the museum or lose its relevance. The results of the research can be used to update the educational programs of professional education, curricula in the direction of training "Museology and protection of cultural and natural heritage".

Author Biographies

Еlena G. Shakhovalovа, Altai State Institute of Culture

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Museology and Tourism, Head of the Educational and Methodological Department of the Altai State Institute of Culture, Barnaul, Russia

Nikolai N. Shakhovalov, Altai State Institute of Culture

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Library Science and Information Technologies, Altai State Institute of Culture, Barnaul, Russia

References

Беззубова О.В. 2004. Теория музейной коммуникации как модель современного образовательного процесса. В кн.: Коммуникация и образование. Сборник статей. Под ред. С.И. Дудника. СПб., Санкт-Петербургское философское общество: 418–427.

Беляева М.А., Ладыгина Т.А. 2018. Новые музейные коммуникации: цифровая перезагрузка. Мир науки. Серия: Социология, филология, культурология, 4 (9). Available at: https://sfk-mn.ru/PDF/09KLSK418.pdf

Василина Д.С. 2016. Виртуальный музей как феномен современной культуры. Международный журнал исследований культуры, 3 (24): 96–102.

Волькович А.Ю., Чигарева Н.Г. 2015. Виртуальные выставки как новая форма деятельности музея. Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры, 212: 250–254.

Ковриков Р.В.2019. Музейная коммуникация в сохранении культурного наследия в музеях-заповедниках. Педагогика искусства, 3: 178–185.

Комлев Ю.Э. 2011. Музейная коммуникация и управление коммуникационной деятельностью музея. Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств, 3 (27): 22–26.

Ладыгина Т.А. 2017. Роль краеведческого музея в брендинге малого города: коммуникативный аспект (из опыта Красноуфимска). В кн.: Открытый город: через вовлеченность – к изменениям. Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых учёных, 2–3 декабря 2016 г., Екатеринбург. Под ред. И.А. Ахьямовой, Л.Е. Петровой, А.А. Пронина. Екатеринбург, Екатеринбургская академия современного искусства: 39–43.

Максимова Т.Е. 2012. Виртуальные музеи как социокультурный феномен: типология и функциональная специфика. Дис. … канд. культ. Москва, 2012, 187 с.

Морозова О.Н. 2010. Особенности Интернет-коммуникации: определение и свойства. Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина, 1(5): 150–158.

Смирнов А.В. 2016. Современный музей: коммуникация или коммеморация. Международный журнал исследований культуры, 3 (24): 17–24.

Фокин С.В. 2008. Приём посетителей в музее. В кн.: Управление музеем. Материалы занятий регионального тренинга ЮНЕСКО/ИКОМ для государств-участников СНГ. Санкт-Петербург, СПб: 23–26.

Giaccardi E. 2006. Collective Storytelling and Social Creativity in the Virtual Museum: A Case Study. Design Issues, 22 (3): 29–41. Available at: https://www.academia.edu/2113877/Collective_storytelling_

and_social_creativity_in_the_virtual_museum_a_case_study (accessed: 14.05.2021).

Djindjian F. 2007. The virtual museum: an introduction. Archeologia e CalcolatoriSupplemento, 1: 9–14. Available at: https:// www.academia.edu/23190286/The_virtual _museum_an_introduction (accessed: 14.05.2021).

Manovich L. 2001. The Language of New Media. Cambrige, 394 p.


Abstract views: 243

Share

Published

2021-11-18

How to Cite

ShakhovalovаЕ. G., & Shakhovalov, N. N. (2021). Virtual Exhibitions as an Actual Form of Museum Communication. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 40(3), 358-367. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-3-358-367

Issue

Section

Pedagogics