Modeling the Development of the Student's Personality by Means of Digital Educational Resources
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-4-460-466Keywords:
information society, model, pedagogical modeling, development of independence, digital resourcesAbstract
Special attention is currently paid to the development of the personality of students, since society needs literate and creative people who are able to quickly and clearly respond to the changes in the world, to solve modern and non-standard problems. Digital educational resources allow you to solve this problem. The ability to cope with it is due to the fact that they are interesting to the modern generation, understandable and accessible. Secondly, in conditions of a pandemic or increased morbidity, they help to engage in self-education. Third, digital educational resources, when used correctly, increase the quality and accessibility of education. However, this phenomenon has been little studied, therefore, it seems relevant and requires further study. How to develop by means of digital educational resources? How can the development process be made effective with these tools? What is needed for this? These questions require a constructive answer. The study of the problem made it possible to identify the features of this phenomenon and to show the features of the development of a model for the development of a student's personality. The results obtained contribute to the development of the theory of personality development and will be useful for people with pedagogical and psychological education.
References
Адамский А.И. 2006. Организация сетевого взаимодействия общеобразовательных учреждений, внедряющих инновационные образовательные программы, принимающих участие в конкурсе на государственную поддержку. Под ред. А.И. Адамского. М., Эврика, 160 с.
Акулова О.В. 2004. Концепция системных изменений школьного процесса обучения в условиях перехода к информационному обществу. СПб, Изд-во РГПУ им А.И. Герцена, 254 с.
Давыдова Н.Н. 2010. Организационно-управленческая модель взаимодействия образовательных учреждений как фактор инновационного развития регионального образования. Образование и наука. Известия Уральского отделения Российской Академии образования, 8 (76): 32–41.
Кисляков П.А., Шмелева Е.А., Петрова Е.А. 2018. Психология развития человека как субъекта деятельности. М., Русайнс, 184 c.
Крайг Г., Бокум Д. 2010. Психология развития. Пер. с англ. А. Маслова, О. Орешкиной, А. Попова. Под науч. ред. пер. Т.В. Прохоренко. СПб, Питер, 939 с. (Craig G., Baucum D. Human development. New Jersey)
Красильникова В.А. 2006. Информационные и коммуникационные технологии в образовании. Оренбург, ГОУ ОГУ, 235 с.
Кулагина И.Ю., Колюцкий В.Н. 2011. Возрастная психология: Развитие человека от рождения до поздней зрелости. М., Юрайт, 464 с.
Марцинковская Т.Д., Марютина Т.М., Поливанова К.Н., Стефаненко Т.Г., Краснова О.В., Белинская Е.П. 2017. Психология развития. Под ред. Т.Д. Марцинковской. М., Академия, 528 с.
Михеев В.И. 2010. Моделирование и методы теории измерений в педагогике. М., URSS, 224 с.
Мухина В.С. 2010. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. М., Академия, 452 с.
Oceтpoвa H.B., Смирнов А.И., Осин А.В. 2012. Книга и электронные средства в образовании. М., Логос, 144 с.
Ремшмидт Х. 1994. Подростковый и юношеский возраст: проблемы становления личности. Пер. с нем. Г.И. Лойдиной. Под ред. Т.А. Гудковой. М., Мир, 319 c.
(Remschmidt H. 1992. Adoleszenz Entwicklung und Entwicklungskrisen im Jugendalter. Stuttgart, New York)
Савелова Е.В. 2008. Цифровые образовательные ресурсы в школе: методика использования. Обществознание. М., Университетская книга, 224 с.
Шадриков В.Д. 1994. Деятельность и способности. М., Логос, 320 с.
Штофф В.А. 1966. Моделирование и философия. М.-Л., Наука; Ленинград. отд., 301 с.
Abstract views: 116
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Степан Идрисович Ахметов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.