A Complimentary Model of Support for Teaching Staff and Students of Pedagogical Universities that Ensures the Formation of Digital Competence Taking Into Account Personalized Development Trajectories
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2021-40-4-467-475Keywords:
digital educational environment, transformation of education, digital culture of teachersAbstract
In the period of accelerating technological development of the digital society and the widespread introduction of digital technologies, the creation of a digital educational environment, it is necessary to resolve the contradiction between the demand for teachers with developed digital competence and their insufficient training in the aspect of the digital component for the successful application of digital technologies in professional teaching activities.Despite numerous studies of the problem of the formation and development of the digital educational environment, the existing digital material does not take into account the individual trajectory of the formation of the digital culture of a particular teacher. In this regard, the authors have developed a complementary model of support for teaching staff and students of pedagogical higher educational institutions, which ensures the formation of digital competence taking into account personalized development trajectories. The article describes the criteria and indicators of the success of the implementation of this model; identifies stakeholders; analyzes the necessary resources and describes possible risks. This work contributes to the formation of a digital educational environment aimed at improving the quality of education, creating the necessary infrastructure in an educational organization.
The work was carried out with the support of the educational project "Tabula Rasa" within the framework of the Surgut core of the Competence Development Center of the West Siberian REC, implemented in the format of a modular school for preparing graduate students for modern forms of scientific activity in 2020–2022.
References
Афанасьев Г.А., Зяблов А.А. 2018. Развитие образовательного процесса в новой цифровой среде. Экология урбанизированных территорий, 2: 105–106. DOI: 10.24411/1816-1863-2018-12105
Балагурова М.С. 2017. Наставничество как условие профессионального становления начинающих педагогов. В кн.: Инновационные педагогические технологии. Материалы YII Международной научной конференции, 20–23 октября 2017 г., Казань. Под ред. И.Г. Ахметова. Казань, Бук: 38–40.
Березина Е.С., Грязнова Е.Р., Борщева Ю.А. 2018. Принципы, методы и технологии обучения персонала в современных организациях. В кн.: Экономика и управление: теория, методология, практика. Под ред. Г.Ю. Гуляева. Пенза, МЦНС «Наука и просвещение»: 77–90.
Берман Н.Д. 2017. К вопросу о цифровой грамотности. Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал), 8(6-2): 35–38. DOI: 10.12731/2218-7405-2017-6-2-35-38
Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л. 2018. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика, 3: 25–36. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-3-25-36
Галицких Е.О., Давлятшина О.В. 2016. Научно-методическое сопровождение педагогов в современных условиях развития школы. Педагогический имидж, 3(32): 16–27. URL: https://journal.iro38.ru/files/galitskih32.pdf (дата обращения: 16.08.2021).
Гнатышина Е.В. 2018. Социокультурный подход как общенаучная основа формирования цифровой культуры будущего педагога. Вестник Челябинского государственного педагогического университета, 1: 50–58. DOI: 10.25588/CSPU.2018.01.05
Колыхматов В.И. 2018а. Основные направления развития системы общего образования в условиях становления цифровой экономики. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта, 8(162): 82–87.
Колыхматов В.И. 2018б. Цифровые навыки современного педагога в условиях цифровизации образования. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта, 9(163): 152–158.
Колыхматов В.И. 2019а. Значение цифровых технологий в профессиональном развитии педагога. В кн.: Педагогический поиск: инновационный опыт, проблемы качества профессионального развития педагога. Материалы региональной научно-практической конференции, 4 июня 2019 года, Санкт-Петербург. Под ред. В.П. Топоровского. СПб., ГАОУ ДПО "ЛОИРО": 50–55.
Колыхматов В.И. 2019б. Образование будущего: технологии цифровизации. В кн.: Современное образование: содержание, технологии, качество. Материалы XXV международной научно-методической конференции, 23 апреля 2019 года, Санкт-Петербург. Т. 1. Под ред. Н.Ф. Лысенко. СПб., Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет "ЛЭТИ" им. В.И. Ульянова (Ленина): 12–15.
Кон И.С. 1984. В поисках себя: Личность и ее самосознание. М., Политиздат, 335 с.
Марголис А.А., Сафронова М.А., Панфилова А.С., Шишлянникова С.М. 2015. Апробация инструментария оценки сформированности профессиональных компетенций будущих педагогов. Психологическая наука и образование, 20(5): 77–91.
Певзнер М.Н., Шестернинов Е.Е. 2004. Развитие креативности в педагогической среде и создание условий для адресного научно-методического сопровождения педагогов в системе ПКРО. Завуч, 5: 11–18.
Петровский В.А. 2009. Логика «Я»: персонологическая перспектива. М., Изд-во Самарского государственного университета, 303 с.
Тарасова Н.В., Пастухова И.П., Чигрина С.Г. 2020. Рекомендации по применению инструментария персонифицированного сопровождения учителей общеобразовательных организаций для сотрудников центров непрерывного повышения профессионального мастерства и организаций дополнительного профессионального образования. М., Перспектива, 94 с. URL: https://itdperspectiva.page.link/recppm (дата обращения: 16.08.2021).
Темняткина О.В. 2015. Выявление потенциала для развития педагога на основе анализа сформированности компонентов деятельности. Современные проблемы науки и образования, 1-1: 936. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=18010 (дата обращения: 16.08.2021).
Уваров А.Ю. 2018. Образование в мире цифровых технологий: на пути к цифровой трансформации. М., Изд. дом ГУ-ВШЭ, 168 с
Abstract views: 152
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Татьяна Николаевна Куренкова, Дмитрий Викторович Иванюта, Елена Владимировна Литвиненко , Дмитрий Евгеньевич Новичков
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.