COGNITIVE BASES OF INTERACTION IN A MARKETING DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-1-119-129Keywords:
marketing discourse, sales discourse, discourse formation, concept, conceptual meaning, cognitive transformationAbstract
Changes in the economic situation in society have influenced the features of the functioning of the language. A special type of thinking is being formed - marketing. On the example of communication in the conditions of business negotiations, the features of verbalization of marketing thinking are considered. The process of discourse formation in the field of business negotiations is analyzed. The communicative area in which the interests of a company representative and a client intersect is defined as a sales discourse. The possibility of conducting business negotiations is due to the presence of common meanings in the cognitive base of the client and company representative. A conceptual analysis of the «Profit» concept, which is crucial for marketing discourse, made it possible to identify the «intersection points» of interests of the communicants. The success of the transaction becomes possible if the nuclear meanings of this concept are the same for both communicants. However, much more often in the nuclear part of the concept, represented in the client’s speech, meanings with a negative value appear due to personal experience or ethnocultural specifics. In this case, the representative of the institutional strive to transform the core of the concept of «Benefit», using argumentation and linguistic means of language manipulation.
References
Гусейнова И.А. 2009. О когнитивных основах маркетингового дискурса. В кн.: Бизнес-коммуникация и языки для специальных целей: опыт, стратегии, проблемы. Материалы международной научно-практической конференции (Минск, 14-15 мая 2009 г.). Под ред.: В.С. Слепович. Минск, БГЭУ: 3–4.
Карасик В.И. 2000. О типах дискурса. В кн.: Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Языковая личность: институциональный и персональный дискурс. Волгоград, Перемена: 5–6.
Петрушова Е.В. 2011. Когнитивно-прагматические характеристики дискурса предмет-ной области «Маркетинг». Дисс. … канд. филол. наук. Краснодар, 325 с.
Пирогова Ю.К. 2011. Феномен давления дискурса в текстах маркетинговых коммуникаций. В кн.: Язык и дискурс средств массовой информации в XXI веке. Под ред.: М.Н. Володиной. М., Академический проект: 208–217.
Репьев А.П. 2015. Маркетинговое мышление. М., Библос, 510 с.
Скляревская Г.Н. 2007. Толковый словарь русского языка начала XXI века. Актуальная лексика. М., Эксмо, 1136 с.
Черемохина Д.А. 2015. Когнитивно-прагматические факторы междискурсного кон-фликта (дискурс власти и дискурс В.С. Высоцкого). Дис. … канд. филол. наук. Белгород, 170 с.
Чумак-Жунь И.И. 2009. Поэтический концепт и его статус в типологии концептов. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 14: 11–20.
Chafe W.L. 2015. A Grammar of the Seneca Language. Oakland, California, University of California Press, XVI, 234 p.
Givon T. 2017. The Story of Zero, John Benjamins Publishing Company, 430 p.
Harris Z. 1952. Discourse Analysis. Language, 28 (l): 1–30.
Langacker R.W. 2008. Cognitive Grammar: A Basic Introduction Oxford, Oxford University Press, 562 p.
Teun Van Dijk. 1998. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London, Sage. Available at: http://www.psyberlink.flogiston.ru/internet/bits/vandijk2.htm (accessed: 25.09.2019).
Abstract views: 397
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.