Educational Path in Professional Development: from a Dream to Achieving a Goal

Authors

  • Zarema R. Asanova Yakubov Crimean Engineering and Pedagogical University
  • Elmaz R. Chalbash Crimean Engineering and Pedagogical University of Fevzi Yakubov

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-1-49-59

Keywords:

educational path, educational route, educational trajectory, professional formation, educational goal, dream, self-organization, teacher

Abstract

In the Russian Federation, due to the adaptability of the education system to the level of training, peculiarities of development, abilities and interests of a person, it is possible to build an individual educational route throughout life in accordance with the needs of the individual. The very concept of «educational path» in pedagogical research has not been clarified. The purpose of the study is to determine the options of the educational path in professional development and the conditions that lead to the achievement of educational goals. In the course of the study, the concept of «educational path» was concretized; possible educational routes of professional formation were determined (by the example of obtaining the profession of a teacher); the individual educational path of professional formation was studied and analyzed. It is determined that the educational path in professional formation is the process of moving in the educational space of educational organizations of secondary vocational and/or higher education in order to obtain professional education, as a result of which the formation of appropriate competencies (universal, general professional and professional) takes place. The analysis of the individual educational path of professional formation on the basis of retrospective reflection allows us to note some continuity between different levels of education (basic general education, secondary general education, secondary vocational education, higher education) and individual areas of training (vocational education, pedagogical education). The formed skills of self-organization (observance of the school day regime, planning of educational activities, conducting study notes, searching and filtering additional educational information, introspection of educational activities) can lead to the fulfillment of dreams and the achievement of goals in professional development.

Author Biographies

Zarema R. Asanova, Yakubov Crimean Engineering and Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Preschool Education and Pedagogy, Yakubov Crimean Engineering and Pedagogical University, Simferopol, Russia.

Elmaz R. Chalbash, Crimean Engineering and Pedagogical University of Fevzi Yakubov

student of the direction of preparation 44.04.01 Pedagogical education, master's program "Methodological support in preschool education", Yakubov Crimean Engineering and Pedagogical University, Simferopol, Russia.

References

Александрова Т.И., Буракова Е.А. 2018. Развитие рефлексии как профессионально-значимого качества личности студента – будущего учителя. В кн.: Мотивация и рефлексия личности: теория и практика. Сборник научных трудов. Под ред. Е.Н. Ткач. Хабаровск, Издательство Тихоокеан. гос. ун-та: 37–41.

Герцен С.М., Сухарева О.Е., Скороходова Л.В. 2019. Индивидуальные образовательные траектории в формировании межкультурной компетентности студентов вуза. Высшее образование сегодня, 10: 57–61. DOI: 10.25586/RNU.HET.19.10.P.57

Давыдова О.И., Богославец Л.Г. 2020. Тайм-менеджмент руководителей организаций дошкольного и дополнительного образования. Барнаул, Алтайский государственный педагогический университет, 148 c. URL: https://www.iprbookshop.ru/108866.html (дата обращения: 20.01.2022).

Зеер Э.Ф., Сыманюк Э.Э. 2014. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного образования. Педагогическое образование в России, 3: 74–82.

Колесникова И.А. 2017. Опыт ретроспективной рефлексии индивидуального образовательного пути. Непрерывное образование: XXI век, 4 (20). URL: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3726 (дата обращения: 20.01.2022). DOI: 10.15393/j5.art.2017.3726

Кротенко Т.Ю. 2020. Поиск и выбор образовательного пути. Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 1(43): 193–197. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/poisk-i-vybor-obrazovatelnogo-puti (дата обращения: 20.01.2022).

Кротенко Т.Ю., Кануникова М.И., Лесникова О.В. 2021. Образовательное путешествие: поиск и выбор пути. Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 1(51): 288–293. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovatelnoe-puteshestvie-poisk-i-vybor-puti (дата обращения: 20.012022). DOI: 10.47581/2021/FA-07/IE/51/01.045

Максименко Ю.С. 2017. Образ учителя в современном обществе. Концепт, 39: 3351–3355. URL: http://e-koncept.ru/2017/970997.htm (дата обращения: 20.01.2022).

Минько Э.В. 2001. Методы и техника ускоренного конспектирования и чтения. СПб., СПбГУАП, 98 с.

Сутеева И.В. 2012. Модель индивидуального образовательного маршрута в рамках исследовательской деятельности обучающегося. Ярославский педагогический вестник, 4: 217–221.

Чеботарева И.И. 2020. Индивидуальный образовательный маршрут как способ реализации личностно ориентированного подхода в системе современного образования. Молодой ученый, 4 (294): 329–331.

Шеманаева М.А. 2017. О трактовках термина «индивидуальная образовательная траектория». Концепт, S12: 43–47. URL: http://e-koncept. ru/2017/470154.htm (дата обращения: 20.01.2022).

Шилова Л.В., Фетисова Л.Ю. 2020. Индивидуальная образовательная траектория обучения студента как инновационная модель профессионального и личностного развития. Высшее образование сегодня, 7: 40–43. DOI: 10.25586/RNU.HET.20.07.P.40

Belousova N.A., Korchemkina Yu.V., Makhmutova L.G., Fortygina S.N. 2020. The individual educational trajectory as a means for the formation of students’ informational-analytical skills in a digital educational environment. Revista Espacios. Educación. Education. Educação, 41(39): 261–270. Available at: https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/a20v41n39p19.pdf (accessed: 20.01.2022).

Замфереско О.О. 2017. Особистісно орієнтований вимір професійної освіти. У кн.: Гуманітарний дискурс суспільних проблем: минуле, сучасне, майбутнє. Матеріали Міжвузівської наукової конференції молодих науковців, курсантів, студентів та слухачів, м. Черкаси, 19 квітня 2017 рік. Під ред. Т.Д. Чубіної. Черкаси, ЧІПБ імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України: 51–52.

Klieba A.I., Bludova Yu.O., Galushko N.A., Pavlova O.H., Pylypenko N.V. 2020. Construction of an Individual Educational Trajectory as a Way to Reveal the Personal and Professional Potential of a Future Teacher. International Journal of Higher Education, 9(7): 73–83.

Краснощок І.П. 2018. Індивідуальна освітня траєкторія студента: теоретичні аспекти організації. У кн.: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Зб. наук. пр. Вип. 60, т. 1. Під ред. А.В. Сущенко. Запоріжжя, КПУ: 101–107.

Мірошник С.І. 2016. Професійний розвиток педагога: сучасні підходи. Народна освiта, 2(29). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4133 (дата звернення: 20.01.2022).


Abstract views: 245

Share

Published

2022-04-07

How to Cite

Asanova, Z. R., & Chalbash, E. R. (2022). Educational Path in Professional Development: from a Dream to Achieving a Goal. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(1), 49-59. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-1-49-59

Issue

Section

Pedagogics