Using Digital Educational Resources to Develop Self-reliance in Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-1-60-66Keywords:
digital educational resources, digital information product, distance learning, virtual educational resourcesAbstract
The problem of using digital educational resources is relevant in education today, as there is an intensification of their use in training, education and development of students. In addition, in difficult life situations (for example, coronavirus infection) TSRs are able to help teachers to carry out the educational process, as well as to help students independently master the necessary information. In this way, CSRs become not only an innovative means of learning, but also a means for developing independence in adolescents. The purpose of this study is to analyze the use of CSR for the development of independence in adolescents. As a result of the study, the essence of CSR, the advantages and disadvantages of their use for the development of independence in adolescents were identified, their classification was determined. As an example, the developed scientific model of the use of CSR for the development of independence in adolescents is given.
References
Акулова О.В. 2004. Концепция системных изменений школьного процесса обучения в условиях перехода к информационному обществу. СПб., Изд-во РГПУ им А.И. Герцена, 254 с.
Ваграменко Я.А. 1996. О направлениях информатизации российского образования. В кн.: Системы и средства информатики: Информационные технологии в образовании: От компьютерной грамотности - к информационной культуре общества. Под ред. И.А. Мизина. Вып. 8. М., Наука, Физматлит: 27-38.
Жарова Л.В. 2013. Учить самостоятельности. М., Просвещение, 203 с.
Коробкова К.В., Калиновский Е.А. 2012. Возможности использования цифровых образовательных ресурсов в учебном процессе. В кн.: Студенческий научный форум – 2012. IV Международная студенческая научная конференция, г. Москва, 15 февраля – 31 марта 2012 года. М., РАЕ. URL: https://files.scienceforum.ru/pdf/2012/2296.pdf
Красильникова В.А. 2006. Информационные и коммуникационные технологии в образовании. Оренбург, ГОУ ОГУ, 235 с.
Кузьмина М.В. 2019. Формирование цифровой грамотности обучающихся. Киров, Изд-во ИРО Кировской области, 47 с.
Марцинковская Т.Д., Марютина Т.М., Поливанова К.Н., Стефаненко Т.Г., Краснова О.В., Белинская Е.П. 2017. Психология развития. Под ред. Т.Д. Марцинковской. М., Академия, 528 с.
Орлов В.Н. 2004. Активность и самостоятельность учащихся. М., Логос, 228 c.
Oceтpoвa H.B., Смирнов А.И., Осин А.В. 2012. Книга и электронные средства в образовании. М., Логос, 144 с.
Осин А.В. 2011. Электронные образовательные ресурсы нового поколения. В кн.: Аналитическая записка ИИТО, август 2011 года. М., ИИТО ЮНЕСКО, 12 с. URL: https://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214693.pdf
Осин А.В., Калина И.И. 2007. Электронные образовательные ресурсы нового поколения в вопросах и ответах. М., Агентство «Социальный проект», 32 с. URL: http://window.edu.ru/resource/957/63957/files/EOR_NP_v_voprosah_i_otvetah-1.pdf
Савелова Е.В. 2008. Цифровые образовательные ресурсы в школе: методика использования. Обществознание. М., Университетская книга, 224 с.
Смирнова Н.М. 2008. Развитие навыков самостоятельной деятельности учащихся. М., Просвещение, 112 с.
Чернявская А.П. 2008. Развитие самостоятельности учащихся в процессе индивидуально-ориентированного обучения. Ярославль, Издательство ЯГПУ, 184с.
Abstract views: 214
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Степан Идрисович Ахметов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.