Structural and Functional Model of the System of Forming Intercultural Communicative Competences of Construction College Students

Authors

  • Lyubov V. Seryapina Samara State Technical University
  • Valentin N. Mikhel’kevich Samara State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-289-296

Keywords:

construction college students, intercultural communicative competences, model, modeling, transnational construction companies

Abstract

 

Abstract. Construction companies in various regions of the Russian Federation employ a large number of foreign workers. To create a comfortable and favorable psychological climate in a multinational team, a specialist/construction technician must have sufficient knowledge of the culture and history of the peoples with whose representatives he/she daily communicates and works, with their traditions and customs, norms and rules of ethics, have intercultural communicative competences. At the same time the federal state standard of secondary vocational education for the specialty 08.02.01 "Construction and operation of buildings and constructions" doesn't contain requirements to the development of uncommon professional competences in construction technicians of this type. This issue is covered with insufficient completeness in the scientific literature. Responding to the challenge of the time, we set the goal of the research to develop a model of the system of forming intercultural communicative competences of construction college students - future specialists of secondary education. The developed structural and functional model of the system of forming intercultural communicative competences contains nine functional, interrelated, consistently and successively realized blocks. The functional purpose, content and structure of each block of the model are described. The model of the system of forming intercultural communicative competences in students is tested and used in the educational process of building technicians training at the College of Samara State Technical University.

Author Biographies

Lyubov V. Seryapina, Samara State Technical University

PhD student, Department of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language, Samara State Technical University, Samara, Russia

Valentin N. Mikhel’kevich, Samara State Technical University

professor of pedagogy, intercultural communication and Russian as a foreign language, Samara State Technical University, Samara, Russia

References

Галицков С.Я., Михелькевич В.Н. 2014. Проектирование: технологии обучения. Самара, Изд-во СамГАСУ, 104 с.

Герасимов Б.Н. 2009. Интенсивные образовательные технологии. Самара, Изд-во НОАНО ВПО СИБиУ, 479 с.

Грошева Л.И. 2019. Развитие стереотипов в многонациональной среде трудовых коллективов. Primo Aspectu, 1 (37): 54–59.

Загвязинский В.И., Атаханов Р. 2007. Методология и методы психолого-педагогического исследования. М., Академия, 208 с.

Зеленина Л.Е., Митрофанова К.А. 2019. Обучение межкультурной коммуникации в системе профессионального образования: подготовка специалистов в сфере здравоохранения. Педагогическое образование в России, 1 (86): 50–54. DOI: 10.26170/po19-01-07.

Исакова А.А. 2017. Ретроспектива формирования коммуникативной компетенции. Интеграция образования, 1 (86): 46–53. DOI: 10.15507/1991-9468.086.021.201701.046-053.

Кидесюк И.Н. 2020. Метод моделирования как элемент универсальных учебных действий (на примере иноязычной подготовки). Мир науки, культуры, образования, 4 (83): 196–198. DOI: 10.24411/1991-5497-2020-00728.

Костенко А.А., Моц А.Н., Соколова О.В., Тарасьян Н.А. 2020. Психолого-педагогические основы инновационной деятельности педагогов профессионального образования. Новое в психолого-педагогических исследованиях, 2 (58): 126–132.

Макарова И.К. 2018. Использование иностранной рабочей силы в России и управление интернациональными коллективами: стратегия и безопасность. Международное сотрудничество евразийских государств: политика, экономика, право, 2 (15): 98–108.

Мукомель В.И. 2017. Мигранты на российском рынке труда: адаптация, интеграция, дискриминация. В кн.: Трудовая миграция на постсоветском пространстве: тренды, проблемы, возможности регулирования. Сборник материалов Международной научно-практической конференции, 5–6 апреля 2017, Уфа. Под ред. И.В. Фроловой. Уфа, Мир печати: 18–35.

Назаров В.В. 2009. Проблемы трудовых мигрантов в строительной отрасли: социологический аспект. Вестник Челябинского государственного университета. Выпуск 11: Философия. Социология. Культурология, 11 (149): 157–163.

Нужная Л.В. 2017. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов. В кн.: Теория и методика преподавания иностранных языков в условиях поликультурного общества. Материалы V Всероссийской научно-практической конференции

с международным участием, посвященной 70-летию факультета иностранных языков, 5–6 декабря 2016, Красноярск. Под ред. И.А. Майер. Красноярск, Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева: 225–230.

Писаренко В.И. 2019. Моделирование в современной педагогике. Общество: социология, психология, педагогика, 12 (68): 146–154. DOI: 10.24158/spp.2019.12.24.

Полушкин И.А., Михелькевич В.Н., Ионесов В.И. 2004. Диалоговые технологии гражданского образования. Самара, Самарский региональный лингвистический научный центр «Диалог культур», 173 с.

Серяпина Л.В. 2020. Возможности использования цифровых технологий в процессе формирования у студентов межкультурной коммуникативной компетентности. Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки, 22 (75): 92–98. DOI: 10.37313/2413-9645-2020-22-75-92-98.

Серяпина Л.В., Михелькевич В.Н. 2021. Содержание межкультурных коммуникативных компетенций студентов строительного колледжа, подготавливаемых для работы в транснациональных строительных компаниях. В кн.: Образование в изменяющемся обществе: новый взгляд на теорию и практику (Девятые Лозинские чтения). Сборник трудов международной научно-методической конференции, 29–30 апреля 2021, Псков. Псков, Псковский государственный университет: 136–140.

Современные образовательные технологии. 2016. Под ред. Н.В. Бордовской. М., КНОРУС. 432 с.

Ходжиев М., Измеров Н.Ф., Бухтияров И.В. 2017. Изучение социально-психологических факторов формирования профессионального стресса у трудовых мигрантов. Анализ риска здоровью, 3: 109–117. DOI: 10.21668/health.risk/2017.3.13.


Abstract views: 114

Share

Published

2022-07-06

How to Cite

Seryapina, L. V., & Mikhel’kevich, V. N. (2022). Structural and Functional Model of the System of Forming Intercultural Communicative Competences of Construction College Students. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(2), 289-296. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-289-296

Issue

Section

Pedagogics