Internet Meme and Humour
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-2-317–328Keywords:
internet meme, internet communication, humour, detabooization, carnivalization, folklore, irony, parodyAbstract
The analysis of humorous genres of internet communication which are the embodiment of postmodern humour is important for understanding the nature of postmodernism and modern culture in general. Due to the fact that this field is underresearched, the author sets the goal to analyse the nature of humour in internet memes within the context of modern internet communication and to find out and describe its features. The material of the study includes 500 internet memes retrieved from numerous English internet websites. The research revealed a great variety of humour types, detabooization, folklore underpinning and carnivalization. A great variety of humour types is represented in diversified humourous manifestations such as satire, irony, sarcasm and parody and is mainly caused by the discoursive features of these phenomena which are humorous basis, playful character and grotesque. Detabooization is realized in the active use of taboo words and taboo topics, as well as the violation of communicative taboos to create a humorous flavour. Folklore underpinning of humour in internet memes is traced in anonymity, creativity and reliance on collective consciousness. Due to folklore underpinning, humour in internet memes is presented in the original speech-like form with such peculiarities as colloquialization, violation of language norm, ellipsis, etc. Carnivalization ensures a special, familiar, clownish, challenging formality humour. To sum up, the revealed characteristics testify to the original and multi-faceted nature of humour in internet memes, which reflects, on the one hand, special features of internet communication and, on the other hand, genre peculiarities of internet memes.
References
Александрова Е.М. 2017. Креолизованный мем как новая форма бытования языковых анекдотов. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 8-2 (74): 65–69.
Баслина Е.Ю., Ухова Л.В. 2014. Демотивационный постер как речевой жанр сетевого юмора. Ярославский педагогический вестник, 1 (1): 135–140.
Бахтин М.М. 1990. Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М., Худож. лит., 544 с.
Бокарев Т.А., Гагин А.В. 2007. Антология русского рунета. Под ред. А.В. Гагина. М., ООО «Рекком», 204 с.
Дзялошинский И.М. 2019. Медиакарнавал в эпоху глобализации. Меди@льманах, 3 (92): 18–28. DOI: 10.30547/mediaalmanah.3.2019.1828.
Дубовский В.А. 2016. Трансформация феномена карнавализации в условиях информационного общества: интернет-карнавал. Социальные трансформации, 26: 48–51.
Дубских А.И. 2019. Интернет-пространство как сфера реализации отрицательной самопрезентации юмористическими средствами. Вестник Томского государственного педагогического университета, 2 (199): 14–20. DOI: 10.23951/1609-624X-2019-2-14-20.
Дукин Р.А. 2014. Репрезентации карнавальных процессов в социальных медиа. Огарёв-Online, 24(38): Социологические науки: 5. URL: http://journal.mrsu.ru/arts/reprezentacii-karnavalnykh-processov-v-socialnykh-media (дата обращения: 01.02.2020).
Кулаженко А.А., Бычкова М.Н. 2017. Интернет-мем в межличностной офлайн-коммуникации. Коммуникативные исследования, 3 (13): 96–105. DOI: 10.25513/2413-6182.2017.3.96-105.
Куницына О.М. 2010. Детабуизация как стратегия оформления рекламного текста. Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки, 593: 107–116.
Лутовинова О.В. 2008. Интернет как новая «устно-письменная» система коммуникации. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 71: 58–65.
Никитина О.А., Гудкова О.А., Зандер Ф. 2018. Интернет-мем как мультимодальный феномен немецкоязычного интернет-дискурса. Язык и культура, 43: 74–87. DOI: 10.17223/19996195/43/5.
Садиева К.М. 2018. Характерные особенности русского постмодернизма. Мир науки, культуры, образования, 1(68): 419–420.
Фефелова Г.Г. 2016. Языковые средства выражения комического в юмористическом дискурсе. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 9-2 (63): 170–173.
Щурина Ю.В. 2010. Комические креолизованные тексты в интернет-коммуникации. Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. Серия: Филология. История, 57: 82–86.
Górka M. 2014. The meme as an example of carnivalized internet communication. Kwartalnik Naukowy OAP UW" e-Politikon", 9: 215–242.
Pye G. 2006. Comedy theory and the postmodern. Humor – International Journal of Humor Research, 19(1): 53–70. DOI: 10.1515/HUMOR.2006.003.
Shifman L. 2013. Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of Computer-Mediated Communication, 18(3): 362–377. DOI: 10.1111/jcc4.12013.
Wang J., Wang H. 2015. From a marketplace to a cultural space: Online meme as an operational unit of cultural transmission. Journal of Technical Writing and Communication, 45(3): 261–274. DOI: 10.1177/0047281615578847.
Wiggins B.E., Bowers G.B. 2015. Memes as genre: A structurational analysis of the memescape. New media & society, 17 (11): 1886–1906. DOI:10.1177/1461444814535194.
Abstract views: 141
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Светлана Валериевна Канашина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.