Types of Control in the Formation of a Holistic Media Personality of a Student-Journalist in Russian Universities
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-432-442Keywords:
holistic media personality, professional competencies, communicative competence, professionally oriented forms of control, innovative educationAbstract
In the conditions of digitalization of journalism, the problem of the formation of general professional competencies of journalism students is of particular importance. In the new realities, the use of traditional types of control cannot be sufficiently effective and indicative. Despite a significant number of publications documenting global changes in the media space, there are practically no works devoted to the forms and types of the problem of controlling the formation of a journalist's competencies. who should be able to resist the threats of digitalization, use digital tools effectively in their professional activities. In this regard, the purpose of the study is to identify and characterize the types of professionally oriented forms of control that allow the teacher to assess the formation of the necessary competencies of journalism students. The methods of theoretical and methodological analysis and discursive reflection were used in the work. The concept of "holistic media personality" is also introduced into scientific circulation, an effective system of monitoring the formation of professional competencies is proposed, examples of the use of various types of control in practice are given. The analysis presented in the paper speaks about the effectiveness of the designated types of control and makes a certain contribution to the development of the theory and practice of the formation of an integral media personality of a student-journalist at a university.
References
Тимофеевский А. 2013. Факультет ненужных вещей. 4 ЕГЭ, 9 октября 2013. URL: https://4ege.ru/vuz/4373-fakultet-nenuzhnyh-veschey.html (дата обращения: 7.07.2022).
Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 42.03.02 Журналистика. 2021. Приказ Министерства образования и науки РФ от 08.06.2017 N 524 (ред. от 08.02.2021). URL: https://base.garant.ru/71709010/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/#friends (дата обращения: 01.08.2022).
Смолкин А.М. 1991. Методы активного обучения. М., Высшая школа, 176 с.
Бабанова И.А. 2012. Деловые игры в учебном процессе. Научные исследования в образовании, 7: 19–24.
Баймурзина В.И. 2013. Взаимосвязь технологии развивающейся кооперации и общей этнопедагогики. Вестник Башкирского университета, 18(4): 1279–1282.
Газизов Е. 2010. Контрольное задание по курсу «Теория и практика журналистского творчества». Методика анализа журналистского текста. Refdb.ru, 19 марта 2010. URL: https://refdb.ru/look/2542882.html (дата обращения: 21.06.2022).
Дмитриева Н.К. 2019. Реализация принципов междисциплинарного подхода в процессе обучения профессионально-ориентированному иностранному языку. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 25(2): 168–172. DOI: 10.34216/2073-1426-2019-25-2-168-172
Дорожкин Е.М., Колясникова Л.В., Щербина Е.Ю. 2014. Специфика контроля компетентностных результатов профессионального обучения. Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Серия: Педагогика и психология, 4: 43–51.
Ершов Ю.М. 2016. Модели журналистского образования в цифровую эпоху. Журналистский ежегодник, 5: 13–16.
Каликанова А.С. 2018. Разработка образовательных кейсов по профессиональной этике журналиста (на примере конфликта общественного интереса и редакционной политики средств массовой информации). Выпуск. квалификац. работа на соискание академической степени «магистр». Тюмень, 92 с. URL: https://library.utmn.ru/dl/VKR_Tyumen/ VKR_2018/ISGN/KalikanovaAS_VKR.pdf (дата обращения 1. 08.2022).
Колесниченко А.В., Вырковский А.В., Галкина М.Ю., Образцова А.Ю., Вартанов С.А. 2017. Трансформация журналистской работы под влиянием новых технологий: поиск информации, жанры медиатекстов, редакционная культура. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 5: 51–71.
Минервин И.Г., Абрамова С.В., Бояров Е.Н., Ломов А.С. 2014. Практико-ориентированная модель подготовки современного специалиста. Южно-Сахалинск, Изд-во СахГУ, 152 с.
Сафонова Н.Н., Кашкарева А.П. Авдеева Е.А., Гаврилов В.В. 2021. Профессионально ориентированные формы контроля в коммуникативной подготовке студентов вуза. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 4(73): 135–145. DOI: 10.26105/SSPU.2021.73.4.015
Сибгатуллин И.Р., Голованова И.И. 2018. Роль интерактивного обучения в формировании универсальных компетенций у студентов бакалавров. В кн.: III Андреевские чтения: современные концепции и технологии творческого саморазвития личности. Сборник статей участников Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием, 27–28 марта 2018, Казань. Под ред. Ю.В. Андреевой, Е.В. Асафовой, В.П. Зелеевой, Э.Г. Галимовой. Казань, Центр инновационных технологий: 217–222.
Тулупов В.В. 2016. О вузовском журналистском образовании. Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры, 22 (3 (153)): 7–13.
Abstract views: 139
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Виктор Викторович Гаврилов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.