Social Risks of the Liberal Model of the Information Market in Russia
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-443-453Keywords:
information market, liberal model, social risk, journalism, press, content, format, media criticism, progress, regressionAbstract
In the theoretical and practical field of modern media discourse, there is an urgent need to make a com- prehensive examination of the transformations that have taken place in the domestic press over the thirty years of its presence in the information market. This process in the science of journalism is ongoing, but there are two significant gaps in it: firstly, it is extremely rare to talk about the loss of the domestic press in connection with the transition to a spontaneous market, and, on the contrary, much more often in a complimentary spirit, it is said about its gains; secondly, the content of the press (primary beginning) is only to a small extent present on the agenda of media research as an object, which is now noticeably inferior in frequency to its format (secondary beginning). This article overcomes this dual epistemological disparity.
References
Аграновский В.А. 1988. Вторая древнейшая. (Заметки о журналистике). В кн.: Аграновский В.А. Кто ищет. Повести. Очерки. Заметки. М., Сов. Писатель: 359-543.
Герцен А.И. 1958. Концы и начала. В кн.: Герцен А.И. Статьи. 1853-1863. Т. 7. Сочинения. В 9 т. М., Гослитиздат: 461–535.
Зиновьев А.А. 2005. Распутье. М., Элефант, 320 с.
Калинина Ю. 2009. Нам выпало десятилетие свободы. В кн.: О политической журналистике. Сост. Л.Л. Реснянская. М., МедиаМир.
Маркс К. 1962. Теории о производительном и непроизводительном труде. В кн.: Маркс К. и Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. Т. 26. Ч. М., Государственное издательство политической литературы: 133–258.
Егоров В.К. 2006. Философия русской культуры. М., Изд-во РАГС, 552 с.
Засурский Я.Н. 2007. Искушение свободой. Российская журналистика: 1990–2007. М., Изд-во Моск. ун-та, 560 с.
Зинин Р.В., Полонский А.В. 2020. Специализированные периодические издания в сфере культуры как канал рекламной коммуникации. Белгород, ООО «ИПЦ «ПОЛИТЕРРА», 130 с.
Киричёк П.Н. 2019. Новое в трактовке журналистики и её миссии. В кн.: Журналістыка- 2019: стан, праблемы і перспектывы. Матэрыялы 21-й Міжнар. навук.-практ. канф., 14–15 ліст. 2019, Мінск. Пад рэд. В. М. Самусевіч. Мінск, БДУ: 40–43.
Короченский А.П. 2003. Медиакритика в теории и практике журналистики. Автореф. дис. … док. филол. наук. СПб., 44 с.
Моль А.С. 2008. Социодинамика культуры. Пер. с фр., ред. Б.В. Бирюкова, Р.Х. Зарипова, С.Н. Плотникова. М., Изд-во ЛКИ, 418 с. (Moles A.A. 1967. Sociodynamique de la culture. Mou- ton, Published by De Gruyter Mouton, 343 p.)
Панарин А.С. 1996. Философия политики. М., Новая школа, 424 с.
Сидоров В.А. 2010. Политическая культура журналиста. СПб., ИД «Петрополис», 240 с.
Стиглиц Дж. 2005. Ревущие девяностые. Семена развала. Пер. с англ. Г.Г. Пирогова. М., Современная экономика и право, 424 с. (Stiglitz J.E. 2003. The Roaring Nineties: Seeds of Destruc- tion. Allen Lane/Penguin; London, 389 p.)
Толстых В.И. 2009. Российский выбор: В контексте реальной истории. М., Рос. полит. энцикл., 173 с.
Шилина С.А. 2011. Управленческий дискурс как технология коммуникативного взаимодействия государства и общества. Вестник Поволжской академии государственной службы, 4 (29): 4–10.
Abstract views: 97
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Пётр Николаевич Киричёк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.