Semiotic Aspects of New Media Formats

Authors

  • Kseniya A. Onuprienko Academy of Media Industry, Ulyanovsk State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-463-472

Keywords:

journalism, media content, genre, format, new media, media semiotics

Abstract

The article considers features of semiosis (the process of production and perception of signs) and how it manifests itself in the activity of the media as a system that includes many verbal and non-verbal signs interacting with each other at the content, compositional and linguistic levels. The empirical base was made up of works of mass media created using digital technologies. Using the semiotic method, the author analyzed a number of important aspects of the production and consumption of new content formats, and also proposed an approach to differentiating the concepts of "genre" and "format" in modern journalistic practice. Conclusions are drawn that semiotic analysis is one of the most effective tools for studying the content of modern media, which allows you to consider the structure of materials, taking into account the interpretive role of the audience, gives a clear idea of ​​what you should pay attention to when analyzing media messages and why they have different effects. The actuality of the research paper stems from the urgent need to comprehend the processes of production and perception of new media content, both serving the proper sphere of public activity.

Acknowledgements: The author is grateful to the supervisor, Doctor of Philology, Professor O.R. Samartsev.

Author Biography

Kseniya A. Onuprienko, Academy of Media Industry, Ulyanovsk State University

post-graduate student of the Academy of Media Industry; Assistant of the Department, Journalism, Ulyanovsk State University,

Moscow, Ulyanovsk, Russia

References

Бахтин М.М. 1986. Литературно-критические статьи. М., Художественная литература, 544 c.

Булаева М.Н. 2015. Мультимедийный лонгрид как новый журналистский формат. Журналистский ежегодник, 4: 121–123. DOI: 10.17223/23062096/4/29

Гордеев Ю.А. 2015. К вопросу о жанровых признаках журналистских текстов в печатных СМИ. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 1: 88–92.

Дедов А.Н. 2017. Технологии телевизионной журналистики. Курган, Изд-во Курганского государственного университета, 199 с.

Качкаева А.Г. 2010. Жанры и форматы современного телевидения. Последствия трансформации. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 6: 42–51.

Климко А.Ю. 2017. Портретный очерк в формате лонгрида. Медиасреда, 12: 166–169.

Князев А. 2001. Основы тележурналистики и телерепортажа. Бишкек, Изд-во КРСУ, 160 с.

Колесниченко А.В. 2008. Прикладная журналистика. М., Изд-во Моск. ун-та, 180 с.

Кузнецов Г.В., Цвик В.Л., Юровский А.Я. 2002. Телевизионная журналистика. Под ред. Г.В. Кузнецова, В.Л. Цвика, А.Я. Юровского. М., Высшая школа, 304 с.

Лазутина Г.В. 2010. Жанр и формат в терминологии современной журналистики. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6: 14–21.

Мечковская Н.Б. 2008. Семиотика: Язык. Природа. Культура. М., Издательский центр «Академия», 432 с.

Мирошник М.А. 2020. Стрим как современный формат прямого репортажа: аудиторный фактор и особенности развития. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 1: 117–119.

Прохоров Е.П. 2011. Введение в теорию журналистики. М., Аспект Пресс, 351 c.

Суворова А.Ю. 2017. Новые медиа: к вопросу о категориально-понятийном аппарате. Культура и цивилизация, 7(4А): 735–745.

Тертычный А.А. 2017. Жанры периодической печати. М., Аспект Пресс, 320 с.

Шестёркина Л.П., Булаева М.Н. 2015. Традиционные и специфические основы формирования системы жанров универсальной журналистики. Гуманитарный вектор. Серия: Филология. Востоковедение, 4 (44): 129–135.

Якуба Я.О. 2013. Изучение медиатекста в семиотике: методологические аспекты. Бизнес. Общество. Власть, 14: 55–63.

Arackal F. 2015. Semiotics and media content. In: The Symbolic World: Construction and Deconstruction Ed. S. Sekar Sebastian. Asian Trading Corporation: 95–110. Available at: https://www.researchgate.net/publication/300484241_Semiotics_and_Media_Content (accessed: July 20, 2022)

Eco U. 1979. A Theory of Semiotics. Bloomington, IN., Indiana University Press, 354 p.

Van Leeuwen T. 2005. Introducing Social Semiotics. London & New York, Routledge, 301 p.


Abstract views: 230

Share

Published

2022-10-04

How to Cite

Onuprienko, K. A. (2022). Semiotic Aspects of New Media Formats. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(3), 463-472. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-463-472

Issue

Section

Journalism and public relations