Contextual Nature of Education as an Organizational and Pedagogical Condition for Professional Culture Formation of Specialists in the Field of Sports
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-521-531Keywords:
professional culture, specialists in the field of sports, contextual nature of education, higher education systemAbstract
One of the main factors in the professional rise and development of future specialists in the field of sports is the formation of their professional culture in the system of higher education. Professional culture as an integrative systemic personal quality is an indicator of the professional competence of a university graduate and sets the basis for the formation and modification of professionally significant constructs. The discrepancy between the traditional targets for the training of specialists in the field of physical culture and sports and modern concepts of professional development of the individual, the lack of full-scale completed studies on the professional culture formation of the specialists in the field of sports, provides a rationale for scientific substantiation and experimental implementation of organizational and pedagogical conditions for ensuring this process. One of the organizational and pedagogical conditions for the professional culture formation of specialists in the field of sports in the system of higher education is to ensure the contextual nature of education. The article presents the typology of professionally oriented tasks and simulated situations of professional activity developed in the course of the study, which provide the contextual nature of learning and is used in the educational process to form various components of professional culture. As a result of the study, a typology of professionally oriented tasks and simulated situations of professional activity used in the educational process has been carried out by the authoring order to form various components of professional culture. The use of professionally oriented tasks and situations ensures the inheritance of social experience and recognition of the importance of the future profession. The systematic use of professionally oriented tasks and situations ensures the continuity and consistency of the professional culture formation of future specialists in the field of sports in the system of higher education. The emphasized organizational and pedagogical condition, provided by the design and application of elements of the educational content, methods, and organizational forms of professional training of future specialists in the field of sports for the formation of their professional culture, is focused on the transition of students to a higher level of maturity of its components.
References
Вербицкий А.А. 1991. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., Высшая школа, 207 с.
Вербицкий А.А. 2004. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. М., ИЦ ПКПС, 84 с.
Вербицкий А.А., Жукова Н.В., Жукова Н.Ю. 2007. Кросс-культурные контексты образования. Вестник Московского государственного лингвистического университета, 531: 73–90.
Вербицкий А.А, Ермакова О.Б. 2009. Школа контекстного обучения как модель реализации компетентностного подхода в общем образовании. Инновационные проекты и программы в образовании, 4: 18–22.
Вербицкий А.А. Ларионова О.Г. 2011. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции. М., Логос, 336 с.
Вербицкий А.А., Курылев А.С., Ильязова М.Д. 2011. Основная образовательная программа в контекстно-компетентностном формате. Высшее образование в России, 6: 66–71.
Вербицкий А.А. 2017. Теория и технологии контекстного образования. М. Московский педагогический государственный университет, 268 с.
Дмитриев С.В. 2007. Презумпция культуры в антропных технологиях вузовского образования. Проблемно-ориентированный дискурс предметной области. Педагогические технологии, 3: 41–55.
Дубовицкая Т.Д. 2004. Развитие самоактуализирующейся личности учителя: контекстный подход. Дис. ... докт. психол. наук. Москва, 350 c.
Жукова Н.В. 2009. Роль внутреннего кросскультурного контекста в становлении личной культуры субъекта. Екатеринбург, Урал. гос. пед. ун-т, 212 с.
Завалишина Д.Н. 2000. О типологизирующей активности опытного специалиста. Ярославский психологический вестник, 3: 8–18.
Калашников В.Г. 2017. Развитие личности в психологическом и духовном контекстах. Развитие личности, 2: 47–69.
Калашников В.Г. 2019. Контекстный подход как методология психологического исследования. СПб, Нестор-История, 384 с.
Скляр М.С. 2021. Концепция формирования профессиональной культуры специалистов в области физкультуры и спорта в системе высшего образования. Известия Волгоградского педагогического университета. Педагогические науки. Филологические науки, 5(158): 67–73.
Скляр М.С. 2020. Структурно-содержательная модель формирования профессиональной культуры будущих специалистов в области физкультуры и спорта. Гуманитарно-педагогическое образование, 3 – 4: 110 – 117.
Щербакова О.И. 2011. Психология конфликтологической культуры личности специалиста: формирование в контекстной образовательной среде. Дис. ... докт. психол. наук. Москва, 395 с.
Johnson E.B. 2002. Contextual Teaching and Learning: What It Is and Why It's Here To Stay. Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks, California, 196 p.
LinkovА.Y. 2014. Constructivism in the Field of Pedagogical Knowledge (when Interpreting Learning Styles). European science review, 5-6: 81–85.
Rybakina N.A. 2015. The competence-contextual model of education and training in the context of continuous education. В кн.: Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. Материалы 13-й международной конференции, 29-31 мая 2015, Санкт-Петербург. Ч.1. Санкт-Петербург, ЛГУ им. А.С. Пушкина: 369–373.
VerbitskyA.A. KalashnikovV.G. 2012. Category of «Context» and contextual approach in Psychology. Psychology in Russia: State of the Art, 5: 117–130. Available at: http://psychologyinrussia.com/volumes/pdf/2012/verbitsky.pdf (accessed: 21.07.2022). DOI: 10.11621/pir.2012.0007
Abstract views: 102
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Максим Сергеевич Скляр
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.