Interaction Models of Author and Addressee in Entertainment TV Discourse

Authors

  • Maryna A. Gladko Minsk State Linguistic University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-543-553

Keywords:

entertainment television, communicative interaction, author, destination, model, strategy, speech mask

Abstract

A significant role in the organization of TV communicative space belongs to intersubjective interaction between the author and the viewer. The article deals with one of the most important ways of organizing an entertaining television discourse-communicative intersubjective modeling. The purpose of the study is to identify the types of communicative interaction of communication participants, linguistic ways of their representation and the role in the semantic-pragmatic organization in TV entertainment discourse. The following models of communicative interaction are established: emotional-modeling, interpersonal and interactive interaction. The model of interpersonal interaction activates the viewer's speech model as an active speaking participant in communication, responding and initiating the topic. The interactive model of communicative interaction testifies to the convergence of two types of mass discourse - television and internet. The discursive mechanism of involving the viewer in interactive interaction is based on the principles of play, self-expression, assertion of one's own "I"; desire for publicity, to become part of the constructed community.  Identification of models of intersubjective interaction and tactical set of their manifestation in telecommunication is a scientific contribution to theory of mass communication and of speech influence.

Author Biography

Maryna A. Gladko, Minsk State Linguistic University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Speechology and Communication Theory, Minsk State Linguistic University,

Minsk, Belarus

References

Акинфиев С.Н. 2008. Развлекательное телевидение: классификация, определение, жанры. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика, 6: 110–124.

Арутюнова Н.Д. 1981. Фактор адресата. Известия Академии наук СССР. Серия литературы и языка, 40(4): 356–367.

Бахтин М.М. 1996. Проблема речевых жанров. В кн.: Бахтин М.М. Собр. соч. Т. 5: Работы 1940-1960. гг. М., Русские словари: 159–206.

Ермоленкина Л.И. 2008. Модели взаимодействия автора и адресата в дискурсивном пространстве. Вестник Томского государственного университета. Филология, 3(4): 18–26.

Каминская Т.Л. 2008. Структура категории «Образ адресата массовой коммуникации». Вестник Челябинского государственного университета, 12. Вып. 20. Филология. Искуствоведение: 47–55.

Кобозева И.М. 2003. Лингво-прагматический аспект анализа языка СМИ. В кн.: Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования. Под ред. М.Н. Володиной. М., Изд-во МГУ, 2003. URL: http://evartist.narod.ru/text12/08.htm (дата обращения: 12.03.2022)

Кузнецов В.Г. 2011. Влияние СМИ на традиционное понимание социализации. В кн.: Под ред. М.Н. Володиной. Язык и дискурс средств массовой информации в XXI веке. М., Академический проект: 19–30.

Лотман Ю.М. 1998. Структура художественного текста. В кн.: Лотман Ю.М. Об искусстве. СПб., «Искусство – СПБ»: 14–285.

Муравьева Н.В. 2002. Язык конфликта. М., Изд-во МЭИ, 264 с.

Полонский А.В. 2014. Массмедийность как категория дискурса и текста. В кн.: Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования. Сборник статей I Международной научно-практической конференции, 01–04 апреля 2014, Белгород. Под ред. Е.А. Кожемякина, А.В. Полонского, А.Г. Ходеева. Белгород, федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования "Белгородский государственный национальный исследовательский университет": 110 –122.

Солганик Г.Я. 2005. К определению понятий «текст» и «медиатекст». Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 2: 7–16.

Шпильман М.В. 2006. Коммуникативная стратегия «речевая маска» (на материале произведений А. и Б. Стругацких). Автореф. дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 24 с.

Щелкунова Е.С. 2004. Публицистический текст в системе массовой коммуникации. Воронеж, ВГУ, 194 с.

Гладко М.А. 2022. Роли-маски в коммуникативном пространстве телевидения. Беларуская думка, 2: 94–101.

Rychlowska M., Jack R.E., Garrod O.G.B., Schyns P.G., Martin J.D., & Niedenthal P.M. 2017. Functional Smiles: Tools for Love, Sympathy, and War. Psychological Science, 28(9): 1259–1270. DOI: 10.1177/0956797617706082


Abstract views: 113

Share

Published

2022-10-04

How to Cite

Gladko, M. A. (2022). Interaction Models of Author and Addressee in Entertainment TV Discourse. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 41(3), 543-553. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-543-553

Issue

Section

Linguistics