Native and Borrowed Vocabulary in the Proper Names of Commercial Objects of the City Space
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2022-41-3-578-589Keywords:
city’s language space, urban onomasticon, commercial ergonyms, borrowings, nominationAbstract
The article deals with the problem of origin and functioning of one of the groups of proper names – commercial ergonyms – in the modern urban discourse. The proper names of commercial organizations are considered as a language material. They include different nominations, such as the names of hotel and restaurant services, names of travel companies, names of shops, shopping centers and shopping malls, etc. All ergonyms were divided by origin into two main groups: ergonyms created on the basis of foreign language vocabulary and ergonyms created on the basis of native vocabulary. The analysis of the language material allowed us to identify the most common ways of creating commercial ergonyms, among which the lexical borrowing is the most productive. Most ergonyms derived from foreign language vocabulary are formed on the basis of lexical units borrowed from the English language, among other productive languages-sources of borrowing are French, Italian, Spanish, Latin, Greek. There are both names that involve only one language (Russian or English, as well as some other languages), and names that are a combination of language units from several (two or more) languages. Among them there are transliterated, non-transliterated lexical units, units combining the original and borrowed words, as well as units with mixed graphic design.
References
Егорова Т.В. Словарь иностранных слов современного русского языка. 2014. М.,Аделант, 800 с. URL: http://uchitel-slovesnosti.ru/slovari/12.pdf (дата обращения: 18 августа 2022).
Крысин Л.П. 2006. Толковый словарь иноязычных слов. М., Изд-во Эксмо, 944 с.
Словарь иностранных слов. 1990. Под ред. И.В. Лёхина и Ф.Н. Петрова. М., Русский язык, 624 с.
Этимологический словарь современного русского языка. 2014. Под ред. М.Н. Свиридовой. М., Аделант, 512 с. URL: http://uchitel-slovesnosti.ru/slovari/9.pdf (дата обращения: 18 ав-густа 2022).
Астафьева И.А. 1996. Способы номинации в речевой ситуации города: на материале ойкодомонимов г. Омска. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Москва,19 с.
Беляева М.Ю. 2010. Ономастикон западных районов Краснодарского края: полисистемный аспект. Автореф. дис. … докт. филол. наук. Ставрополь, 38 с.
Бутакова Е.С. 2013. Эргонимы иноязычного происхождения в коммуникативном пространстве города. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Томск, 26 с.
Вайрах Ю.В. 2011. Эргоурбонимия г. Иркутска: структурно-семантический и лингвокультурологический аспекты. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Улан-Удэ, 22 с.
Емельянова А.М. 2007. Эргонимы в лингвистическом ландшафте полиэтнического города (на примере названий деловых, коммерческих, культурных, спортивных объектов г. Уфы). Автореф. дис. … канд. филол. наук. Уфа, 24 с.
Капанадзе Л.А., Красильникова Е.В. 1982. Лексика города (к постановке проблемы). В кн.: Шмелев Д.Н., Журавлев А.Ф., Ермакова О.П. и др. Способы номинации в современном русском языке. Под ред. Д.Н. Шмелева. М., Наука: 282-294.
Козлов Р.И. 2000. Эргоурбонимы как новый разряд городской ономастики. Дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 151 с.
Крюкова И.В. 2004. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности. Автореф. дис. ... докт. филол. наук. Волгоград, 40 с.
Михайлюкова Н.В. 2014. Тексты городских вывесок как особый речевой жанр (на материале языка г. Владивостока). Владивосток, Дальневосточный федеральный университет, 190 с.
Носенко Н.В. 2007. Названия городских объектов г. Новосибирска: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 22 с.
Позднякова Е.Ю. 2013. О понятии «языковое пространство города». Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология, 12 (9): 9–12.
Позднякова Е.Ю. 2020. Принципы и способы номинации коммерческих объектов городского пространства. Коммуникативные исследования, 7(1): 77–98. DOI: 10.24177/2413-6182.2020.7(1)77-98
Самсонова Е.С. 2012. Концепция системы эргонимов иноязычного происхождения в коммуникативном пространстве города. Вестник науки Сибири, 4(5): 247–251.
Трифонова Е.А. 2006. Названия деловых объектов: семантика, прагматика, поэтика (на материале русских и английских эргонимов). Автореф. дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 20 с.
Шимкевич Н.В. 2002. Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 22 с.
Шмелёва Т.В. 2013. Ономастика. Славянск-на-Кубани, Филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования "Кубанский государственный университет" в г. Славянске-на-Кубани, 161 с.
Щербакова Т.В. 2009. Искусственная номинация коммерческих предприятий (на материале тюменских наименований). Автореф. дис. … канд. филол. наук. Тюмень, 23 с.
Selvi A.F. 2007. A multifactorial sociolinguistic analysis of business naming practices in Turkey. A thesis of the requirements for Master of Arts degree. Middle East Technical University, 169 p. Available at: https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12608572/index.pdf (accessed: August 14, 2019).
Sjöblom P. 2014. Commercial names and unestablished terminology. In: Names in daily life. Proceedings of the XXIV International Congress of Onomastic Sciences. Eds. Joan Tort i Donada Montserrat Montagut i Montagut. Barcelona. Secció 1: 92-98. Available at: http://www20.gencat.cat/docs/Llengcat/Documents/Publicacions/BTPL/arxius/11_Actes_ICOS.pdf (accessed: August 14, 2019). DOI: 10.2436/15.8040.01.12
Sjöblom P. 2013. Lumia by Nokia, iPhone by Apple: Global or Local Features in Commercial Names? In: Names in the Economy: Cultural Prospects. Eds. Paula Sjöblom, Terhi Ainiala and Ulla Hakala. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, UK: 2–14.
Abstract views: 198
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Позднякова Елена Юрьевна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.