Analysis of Medical Students’ Information Competence at Initial Stage of Training
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-1-66-79Keywords:
information competence, information culture, computer science, program editors, practical skills, medical studentsAbstract
To date, the formation of information competence of medical university students is an integral part of the educational process, since students actively use information technology in their educational and professional activities. Despite the numerous publications on this issue, there is practically no research on the information competence of medical university students. The purpose of this study is to assess the basic level of information competence of students enrolled in a medical university, formed as a result of mastering the educational program of basic general education. A survey of students was conducted, in which 98 people took part. Students' knowledge was assessed by testing, practical skills – with the help of control materials. The results of the study showed different levels of training in computer science, which significantly complicates the educational process. The data obtained may be of interest to teachers of computer science and information technology in medical universities when correcting curricula in order to increase the effectiveness of the formation of students' information competence.
References
Берман Н.Д. 2017. Формирование информационной компетенции студентов. Современные исследования социальных проблем, 8 (2-2): 28–34. DOI: 10.12731/2218-7405-2017-2-2-28-34
Воронцова Э.М. 2015. Особенности формирования информационной компетентности студентов при изучении дисциплины «Медицинская информатика». Вестник Марийского государственного университета, 5(20): 10–15.
Гец Е.А. 2021. О некоторых вопросах применения заданных материалов в процессе обучения информатике студентов медицинского вуза. В кн.: Интеграция научных школ Дальнего Востока в образование региона. Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Хабаровск, 23–24 ноября 2021 года. Под ред. В.А. Давыденко. Хабаровск, Издательство Тихоокеанского государственного университета: 95–98.
Глухих С.И., Андреева А.В. 2018. Формирование информационной компетенции студентов медицинского вуза. Педагогическое образование в России, 12: 95–99. DOI: 10.26170/po18-12-14
Гришаева О.В. 2019. Кластерный подход при разработке учебных программ медицинских специальностей. Современные проблемы науки и образования, 2: 33.
Дьяченко В. Г., Дьяченко С.В. 2017. Стандартизация высшего медицинского образования, производственный контекст. Вестник общественного здоровья и здравоохранения Дальнего Востока России, 1(26): 2.
Заброда Н.Н. 2019. Формирование профессиональных компетенций в системе подготовки кадров высшей квалификации. Медицинское образование и вузовская наука, 1(15): 18–20.
Костюченко Т.Я. 2010. Информационная культура и электронные обучающие ресурсы. Вестник Кемеровского государственного университета, 2(42): 44–47.
Кудашкина О.В., Амиров А.Ф., Липатова Е.Е. 2019. Реализация модели многоуровневой диагностики сформированности профессиональных компетенций в системе медицинского образования. Современное педагогическое образование, 9: 52–57.
Овсяницкая Л.Ю. 2015. Педагогические условия формирования информационной компетентности специалистов здравоохранения. Мир науки, культуры, образования, 4(53): 48–51.
Пашко А.К. 2018. Формирование информационной компетентности студентов медицинского университета. Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія, 8(2): 97–105.
Татров А.С., Туаева И.Б., Габараева Л.Н., Аветисян Р.Р., Кайтуков А.О. 2021. Личностно ориентированное обучение в процессе подготовки специалиста с высшим профессиональным образованием в области медицины и организации здравоохранения в соответствии с требованиями компетентностного подхода и ФГОС. Современные проблемы науки и образования, 2: 23. DOI: 10.17513/spno.30593
Третьяков А.Л. 2018. Информационная компетентность как образовательный феномен. В кн.: Язык и актуальные проблемы образования. Материалы Международной научно-практической конференции Москва, 31 января 2018 года. Под ред. Е.И. Артамоновой, О.С. Ушаковой. Москва. Некоммерческое партнерство «Международная академия наук педагогического образования»: 389–392.
Хрулёва А.А. 2014. Формирование информационной культуры как необходимое условие повышения уровня высшего профессионального образования. Проблемы современного педагогического образования, 45-1: 348–355.
Черкасова Л.В. 2019. Технология визуализации учебного материала как способ формирования у школьников информационной компетентности. Вестник Сургутского государственного педагогического университета, 1(58): 132–141. DOI: 10.26105/SSPU.2019.45.14.014
Калдыбаев С.К., Садыкова Л.Ю. 2020. Педагогикалык окуу жайынын студентинин маалыматтык компетенттүүлүгү: маңызы жана түзүмү. Alatoo academic studies, 4: 77–84. DOI: 10.17015/aas.2020.204.09
Fortova L.K., Gudkova A.V., Yudina A.M., Mashkina V.A. 2019. Formation of Information and Communicative Culture of Students of a Humanitarian Profile. In: Topical Problems of Philology and Didactics: Interdisciplinary Approach in Humanities and Social Sciences. (TPHD 2018). Proceedings of the International Conference. Series: Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 312: 531–534.
Ginman M. 1987. Information Culture and Business Performance. Proceedings of the 12th Biennial Conference, Helsinki, 1987. Latul Quarterly, 2(2): 93–106.
Kadirimbetova G.R. 2020. Formation of information competence in students in the process of physical education. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (12): 107–110.
Oliver G. 2017. Understanding Information Culture: Conceptual and Implementation Issues. Journal of Information Science Theory and Practice, 5(1): 6–14. DOI:10.1633/JISTaP.2017.5.1.1
Rajaram A., Hickey Z., Patel N., Newbigging J., Wolfrom B. 2020. Training medical students and residents in the use of electronic health records: a systematic review of the literature. Journal of the American Medical Informatics Association, 27(1): 175–180. DOI: 10.1093/jamia/ocz178
Singh H.K., Joshi A., Malepati R.N., Najeeb S., Balakrishna P., Pannerselvam N.K., Singh Y.K., Ganne P. 2021. A survey of E-learning methods in nursing and medical education during COVID-19 pandemic in India. Nurse Education Today, 99. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.104796
Abstract views: 81
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Мария Равильевна Васильева , Марина Степановна Апанович, Елена Георгиевна Мягкова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.