University Entrant as a Representative of Generation Z: Personal Qualities and Value Orientations
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-1-90-104Keywords:
theory of generations, career guidance, environment of education, structure of a person's personality, life principles, social experienceAbstract
In modern conditions, the priority of the state is the priority of higher education in the development of the personality of today's youth, but the number of university students has been significantly reduced in recent years. This fact is indicated by the results of admission companies in universities. One of the reasons for the decrease in the enrollment of applicants to higher educational institutions is the weak degree of consideration of the personal qualities of applicants when organizing career guidance work by the university. The purpose of the study is to identify the personal qualities and value orientations of modern applicants as representatives of the Z generation. In the course of the study, scientific approaches to the concept of human personality were studied and the constituent components of its structure (genetic, motivational, activity and value components) were clarified. It is determined that an important factor influencing the formation of a person's personal qualities is the environment of education. The authors of the article clarified the characteristic features of the upbringing environment of generation Z, which influenced the development of personality traits of modern applicants: information overload of modern society, the priority of the virtual world, overprotection by parents, economic crises, and others. Based on the analysis of the results of scientific research, the authors for the first time determined the components of the personality structure of generation Z (genetic, motivational, activity, value) and disclosed their content. Using the results of the study in the process of organizing career guidance work will allow building effective communications with applicants in order to attract them to higher educational institutions.
References
Список источников
Национальная доктрина образования Российской Федерации. Проект. 2022. URL:https://rnk-concept.ru/wp-content/uploads/2022/04/777-2022_Doktrina.pdf (дата обращения: 15.10.2022).
Общероссийский образовательный портал. URL: https://obrmos.ru/go/go_scool/news/go_ go_scool_news_041.html (дата обращения: 15.10.2022).
Палфри Дж., Гассер У. 2011. Дети цифровой эры. Пер. с англ. Н. Яцюк. Под ред. М. Трушковой. М., Эксмо, 368 с. (Palfrey J. and Gasser U. 2008. Born Digital. Understanding the first generation of digital natives. New York, Basic Book, 375 p.).
Стиллман Д., Стиллман И. 2018. Поколение Z на работе. Как его понять и найти с ним общий язык. Пер. с англ. Ю. Кондукова. Под ред. Н. Шульгиной. М., Манн, Иванов и Фербер, 310 с. (David Stillman, Jonah Stillman. 2017. Gen Z @ Work: How the Next Generation Is Transforming the Workplace. Harper Business, 320 p.).
Шамис Е., Никонов Е. 2017. Теория Поколений. Необыкновенный Икс. М., Университет «Синергия», 140 с.
Список литературы
Белозерова Л.А., Поляков С.Д., Жидяева О.О. 2018. Социокультурные особенности поколения Z: опыт эмпирического исследования. Поволжский педагогический поиск, (25): 16–23.
Богданов С.И., Султанов К.В., Воскресенский А.А. 2018. Постматериальные ценности и жизненные ориентации поколения Z: цифровая молодежь в образовательной системе современной России. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 187: 24–30.
Большунова Т.В. 2018. Ценностно-мотивационный аспект участия поколения Z в современном политическом процессе. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: История. Политология. Социология, 1: 63–67.
Грошева Е.К.,Чуприна А.Д.2021.Отличительные черты и особенности поколения Z. Бизнес-образование в экономике знаний,3: 32–33.
Дзюба Т.И., Буря Л.В. 2021. Ценностные установки поколения Z. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 3-2(54): 17–21. DOI: 10.24412/2500-1000-2021-3-2-17-21.
Дутко Ю.А. 2020. Поколение Z: основные понятия, характеристики и современные исследования. Проблемы современного образования, 4: 28–37. DOI: 10.31862/2218-8711-2020-4-28-37
Захарова В.А. 2019. Студенты поколения Z: реальность и будущее. Научные труды Московского гуманитарного университета, 4: 47–50.
Зинурова Р.И. 2022.Социокультурные параметры гражданского активизма поколения ЗЕТ. Управление устойчивым развитием, 2(39): 24–28
Ермолова Т.В., Литвинов А.В., Савицкая Н.В., Логвинова О.К. 2020. Приоритеты психолого-педагогической работы с поколением Z (зарубежный опыт). Современная зарубежная психология, 9 (4): 89–102. DOI: 10.17759/jmfp.2020090408
Кондрашихина О. А., Бадалова М. В., Терентьева А. И. 2020.Особенности личностной идентичности пользователей социальных сетей поколений Y и Z. Известия Иркутского государственного университета. Серия Психология, 31: 43–55.
Леонтьев А.Н. 1975. Деятельность. сознание. Личность. М., Политиздат, 304 с.
Мамина Р.И.,Толстикова И.И. 2020. Phygital поколение в условиях свободной глобальной коммуникации. International Journal of Open Information Technologies, 8: 34–36
Мясищев В.Н. 1960. Личность и неврозы. Л., Изд-во Ленингр. ун-та, 426 с.
Ольховая Т.А.,Чернова А.А.,Парамонов В.Б. 2020. Поколение Z:новые реалии социализации. Современные проблемы науки и образования, 4: 28.
Петровская Н.Е. 2021. Имманентные особенности модели маркетинга персонала для поколения Z. Вестник НГИЭИ, 10(125): 68–77.
Платонов К.К. 1972. О системе психологии. М., Мысль, 216 с.
Регуш Л.А., Алексеева Е.В., Веретина О.Р., Орлова А.В., Пежемская Ю.С. 2022. Психологические проблемы подростков России периода цифровизации (2010–2020). Известия РГПУ им. А.И. Герцена, 203: 7–9.
Рындак В.Г. 2019. Профессиональное самоопределение студентов из поколения Z: проблемы,пути решения. Вестник Оренбургского государственного университета, 5(223): 91–99.
Сунцова Я.С. 2005. О согласовании социальных и культурных ценностей в регуляции поведения личности. Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика, 9: 56–62.
Тарасова Е.М. 2020. Некоторые психологические особенности студентов поколения. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки, 2: 62–70. DOI: 10.18384/2310-7235-2020-2-62-70.
Трохина А.А., Петерсон К.Ю. 2018. Карьерные перспективы молодежи поколения на примере Уральского региона. В кн.: Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования. Материалы XXI международной конференции памяти профессора Л.Н. Когана, Екатеринбург, 22–23 марта 2018 года. Под ред. Е.В. Грунт, А.В. Меренкова, Н.Л. Антоновой. Екатеринбург, УрФУ: 656–667.
Трубникова Н.В., Порудчикова А.В. 2018. Поведение потребителей в интернет среде:поколение Z и его приоритеты. Коммуникология, 6(3): 93–103
Туленкова Л.А. 2020. К вопросу о понятии «личность» в контексте формирования универсальных учебных действий. Современные проблемы науки и образования, 5: 157. DOI: 10.17513/spno.30152
Фельдштейн Д.И. 1980. Психологические проблемы общественно-полезной деятельности как условия формирования личности подростка. Вопросы психологии, 4: 69–78.
Фрейд З. 1990. О психоанализе. Пер. с нем. М.В. Вольфа. Минск, Харвест, 416 с. (Freud S. 1909. Uber Psychoanalyse. Funf Vorlesungen, gehalten zur 20jahrigen Grundungsfeier der Clark University in Worcester, Mass.).
Шлегель Е.В. 2022. Поколение Z: типические черты и ценностные ориентации. Вестник Гуманитарного университета, 2(37): 122–130.
Яницкий М.С. 2020. Система ценностных ориентаций личности и социальных общностей: структурно-динамическая модель и ее применение в психологических исследованиях и психологической практике. Вестник Кемеровского государственного университета, 22(1): 194–206. DOI: 10.21603/2078-8975-2020-22-1-194-206.
Allport G.W. 1937. Personality: A psychological interpretation. New York, Holt, Rinehart and Winston, 588 p.
Allport G.W. 1961. Pattern and growth in personality. New York, Holt, Rinehart and Winston, 608 p.
Cattell R.B. 1950. Personality: A systematic, theoretical, and factual study. New York, McGraw-Hill, 689 p.
Erickson E. 1991. Problema ego-identichnosti [The problem of ego identity]. Referativnyi zhurnal, seriia: Sotsi-ologiia – Abstract journal, series Sociology, 2: 158–172.
Hampton D., Welsh D., Wiggins A.T. 2020. Learning Preferences and Engagement Level of Generation Z Nursing Students. Nurse Educator, 45(3): 160–164. DOI: 10.1097/NNE.0000000000000710.
Schenarts P.J. 2020. Now Arriving: Surgical Trainees From Generation Z. Journal of Surgical Education, 77(2): 246–253. DOI: 10.1016/j.jsurg.2019.09.004
Abstract views: 143
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Ирина Анатольевна Морозова , Светлана Алексеевна Шевченко , Екатерина Валериевна Кузьмина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.