Linguistic Explication of the Opposition “We – They” in the Informal Communication of Russian Students

Authors

  • Anna Yu. Sarkisova National Research Tomsk State University
  • Yuliya K. Alexandrova National Research Tomsk State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-1-166-176

Keywords:

“we – they” opposition, speech impact strategies, social networks, student communities, online communication, group consciousness, communicative behavior

Abstract

Features of linguistic pragmatics reveal interesting embodiment in informal communication. In Russian students’ social networks communication on the organization of educational activities the presence of the opposition "we – they" is obvious despite being more typical of political discourse. The article uses extensive empirical material to trace the features of the linguistic explication of this opposition in the messages of students during the pandemic in the most popular Russian social network “VKontakte”. The purpose of the study is to identify the features of the linguistic explication of this opposition and decode the pragmatic attitudes of the authors of messages on a large empirical material. The texts contrast students as recipients of educational services (“we”) and university employees who organize the educational process (“they”). The specificity of rhetoric is determined by the unambiguous orientation to "their" audience. The pragmatic intentions of the authors is to find support, express solidarity, express emotions. Messages are distinguished by some theatricality and carnivalism. The characteristic of the “we” group is weakly manifested (in contrast to political discourse), the subject of discussion-criticism in the vast majority of messages is “they”. The article analyzes such features of the linguistic explication of the opposition "we – they" as lexical representatives of this dichotomy, metonymy “part – whole” (“individual – group”; “special case – general pattern”), permanent speeches from a collective person, appeals to a group, rhetorical questions, negative assessments, manipulations, group narratives, irony and sarcasm (means of discrediting opponents), verbal aggression, etc. The results are of interest both in terms of identifying the features of the individual’s speech behavior and the collective, mass worldview in the conditions of “one’s own” audience, and in terms of research specifics of speech impact in different types of discourse.

Author Biographies

Anna Yu. Sarkisova, National Research Tomsk State University

Candidate of Philology, Associate Professor, Junior Researcher, Research Laboratory of Applied Big Data Analysis, National Research Tomsk State University, Tomsk, Russia

Yuliya K. Alexandrova, National Research Tomsk State University

Junior Researcher, Research Laboratory of Applied Big Data Analysis, National Research Tomsk State University, Tomsk, Russia

References

Алиева Т.В. 2013. Языковые средства реализации концептуальной оппозиции «свой – чужой» в британском политическом дискурсе. Автореф. дис. ... канд. филол. наук. Москва, 28 с.

Блакар Р.М. 1987. Язык как инструмент социальной власти. В кн.: Язык и моделирование социального взаимодействия. Москва, Прогресс: 88–125.

Григорьева Е.Г. 2020. Концептуальная оппозиция «мы – они» в американском политическом дискурсе (на примере послевыборной речи Д. Трампа). В кн.: Фундаментальная наука и технологии – перспективные разработки. Материалы XXIV международной научно-практической конференции, North Charleston, 7–8 декабря 2020 года. LuluPress, Inc.: 227–230.

Гридина Т.А., Коновалова Н.И. 2021. Речевые репрезентанты этностереотипов в современной политической коммуникации в свете оппозиции «свои» – «чужие». Лингвокультурология, 15: 47–56.

Дейк ван Т. А. 1989. Язык. Познание. Коммуникация. Москва, Прогресс, 312 с.

Егоров В.К. 2020. Ещё раз об оппозиции «свой – чужой». Коммуникология, 8(1): 138–154. DOI: 10.21453/2311-3065-2020-8-1-138-154

Иванова А.А. 2016. Семантические поля оппозиции «мы – они» в современном русском языке. В кн.: Актуальные вопросы организации волонтерской деятельности в рамках подготовки к универсиаде 2019: лингвопереводческий, психолого-педагогический, организационно-управленческий и социальный аспекты. Сборник трудов Международной научно-практической конференции, Красноярск, 20–21 октября 2016 г. Т. II. Под ред. Ж.А. Сержановой. Красноярск, Сибирский государственный технологический университет: 63–65.

Иссерс О.С. 2017. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Под ред. Н.А. Купиной. Москва, ЛЕНАНД, 308 с.

Кардинская С.В. 2019. Дискурсивные практики нетерпимости и ксенофобии в студенческой среде (по материалам фокус-групп со студентами СПбГУПТД). В кн.: Современные СМИ в контексте информационных технологий. Сборник научных трудов IV Всероссийской научно-практической конференции – 2018, Санкт-Петербург, 16 апреля 2018 года. Под ред. Н.Б. Лезуновой. Санкт-Петербург, Санкт-Петербургский государственный университет промышленных технологий и дизайна: 65–72.

Красильникова Н.А. 2005. Оппозиция «мы» – «они» в дискурсе экологических движений Англии, России и США. Известия Уральского государственного педагогического университета. Лингвистика, 15: 85–102.

Лабутина В.В., Топчий И.В. 2020. Оппозиция «мы» – «они» в дискурсивной практике комментария сетевого медиаконтента. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика, 1: 101–105.

Лотман Ю.М. 1996. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история. Москва, Языки русской культуры, 464 с.

Пономаренко И.Н., Крыжановская В.А., Сегал Н.А. 2020. Асимметрийная основа антитезы с оппозицией свой / чужой в современных медиатекстах. Вопросы когнитивной лингвистики, 3: 111–116. DOI: 10.20916/1812-3228-2020-3-111-116

Салимова Р.М. 2021. Бинарная оппозиция «свой» – «чужой» (на примере британского медиапространства). Вестник Челябинского государственного университета. Филологические науки. Вып. 126: 158–163. DOI: 10.47475/1994-2796-2021-10922

Шейгал Е.И. 2004. Семиотика политического дискурса. Москва, Гнозис, 324 с.

Щекотин Е.В., Мягков М.Г., Гойко В.Л., Кашпур В.В., Коварж Г.Ю. 2020. Субъективная оценка (не)благополучия населения регионов РФ на основе данных социальных сетей. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1(155): 78–116. DOI: 10.14515/monitoring.2020.1.05

Bliuc A.-M., Chidley A. 2022. From cooperation to conflict: The role of collective narratives in shaping group behaviour. Social and Personality Psychology Compass, 16(7): e12670. DOI: 10.1111/spc3.1267

Jiang S., Liu X., Chi X. 2022. Effect of writing style on social support in online health communities: A theoretical linguistic analysis framework. Information and Management, 59(6): 103683. DOI: 10.1016/j.im.2022.103683

Juraković L., Tatković S., Radulović P. 2022. Students’ Attitudes Towards Online Teaching and Communication During the Coronavirus Pandemic. Journal of Learning for Development, 9(2): 253–266. DOI: 10.56059/jl4d.v9i2.619

Moscatelli S., Rubini M. 2021. Is Group-Directed Praise Always Welcome? Reactions to Ingroup and Outgroup Praise Depend on Linguistic Abstraction. Journal of Language and Social Psychology, 40: 439–458. DOI: 10.1177/0261927X211000838

Sahebi S., Formosa P. 2022. Social Media and its Negative Impacts on Autonomy. Philosophy and Technology, 35(3): 1–24. DOI: 10.1007/s13347-022-00567-7

Simaeva I.N., Budarina A.O. 2021. Self-preservation attitudes of youth and adolescents during the COVID-19 pandemic. Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture, 13(4): 75–98.

Wojcieszak M., Sobkowicz P., Yu X., Bulat B. 2022. What Information Drives Political Polarization? Comparing the Effects of In-group Praise, Out-group Derogation, and Evidence-based Communications on Polarization. International Journal of Press/Politics, 27(2): 325–352. DOI: 10.1177/19401612211004418


Abstract views: 101

Share

Published

2023-05-02

How to Cite

Sarkisova, A. Y., & Alexandrova, Y. K. (2023). Linguistic Explication of the Opposition “We – They” in the Informal Communication of Russian Students. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(1), 166-176. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-1-166-176

Issue

Section

Linguistics