Friendly School strategy: Designing an innovative educational environment in the region

Authors

  • Natalia N. Zubareva Department of Health and Social Welfare of the Belgorod Region
  • Nikolai M. Rukhlenko Department of Education of the Belgorod Region
  • Galina I. Pashkova Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-216-226

Keywords:

regional Strategy, educational environment, national project “Education”

Abstract

The author substantiates the creation of a friendly educational environment, which is defined
as the unity of the system of friendly relations and educational infrastructure. At the same time, modern challenges to education that generate certain risks are analyzed, the mission, values, main principles of a
friendly school, regional priorities are identified, the implementation of which will ensure the
competitiveness and educational value of General and additional education. The main provisions of the
regional educational development Strategy "Benevolent school" approved by the government of the
Belgorod region for the period 2020-2021, which includes 34 projects aimed at forming benevolence as a
personal characteristic of each student, are disclosed.

Author Biographies

Natalia N. Zubareva, Department of Health and Social Welfare of the Belgorod Region

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Deputy Governor of
the Belgorod Region – Head of the Department of Health and Social Protection of the Population of
the Belgorod Region, Belgorod, Russia

Nikolai M. Rukhlenko, Department of Education of the Belgorod Region

First Deputy Head of the Department of Education – Headofthe Department
of Educational Policy of the Department of Education of the Belgorod Region, Belgorod, Russia

Galina I. Pashkova, Belgorod National Research University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor
of the Department of Russian Language and Literature, Belgorod National Research University,
Belgorod, Russia

References

Лиханов А.А. 1985. Мой генерал. М., Детская литература, 175 с.

Сухомлинский В.А. 1982. Разговор с молодым директором школы. М., Просвещение, 206 с.

Агранович М.Л., Ермачкова Ю.В., Селиверстова И.В. 2019. Российское образование в контексте международных индикаторов. М., ФИРО РАНХиГС, 96 с.

Баева И.А. 2002. Психологическая безопасность в образовании. СПб., СОЮЗ, 271 с.

Зубарева Н.Н., Светенко Т.В., Востокова С.Н. 2015. Создание муниципальных социаль-

но ориентированных систем организации внеурочной занятости школьников. Старый Оскол, Ки-

риллица, 132 с.

Исаев И.Ф. 1997. Школа как педагогическая система: основы управления. Белгород, Издательство Белгородского государственного университета, 145 с.

Исаев И.Ф., Щербинина В.М. 2014. Сельские учебно-воспитательные комплексы Белгородчины: историко-педагогический аспект (1974–1991). Белгород, ГиК, 252 с.

Латышина Д.И. 2005. История педагогики (История образования и педагогической мысли). М., Гардарики, 603 с.

Менг Т.В., Лабунская Н.А. 2001. Образовательная среда: подходы к раскрытию понятия. В кн.: Образовательная среда школы: проблемы и перспективы развития. СПб, Союз: 3–23.

Рухленко Н.М. 2020. От аналитической работы – к практической деятельности (из опыта разработки региональной Стратегии развития образования «Доброжелательная школа»). В кн.: Доброжелательное образовательное пространство: инновационные практики школы и вуза. Материалы Всероссийской научно-практической конференции. Белгород, Издательский дом НИУ

«БелГУ»: 11–19.

Тарасов С.В. 2014. Образовательная среда: понятие, структура, типология. Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина, 3(1): 133–138.

Grissemann H. 1989. Lernbehinderung heute: psychologisch-anthropologische Grundlagen einer innovativen Lernbehindertenpдdagogik. A. Rett. Bern; Stuttgart; Toronto, Verlag Hans Huber, 214 p.

Jun Gerda. 1989. Kinder, ie anders sind: ein Elternreport. Berlin, VEB Verlag Volk und Gesundheit, 186 p.

Martorel G., Papalia D., Feldman R. 1990. Child's World: infancy through Adolescence. palia, aut. New York; St. Louis; San Francisco, McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages, 625 p.

Roland D., Hennig W. 1975. Der Schüler von zehn bis sechzehn: Zur Erziehung in der Familie. Berlin, Volk und Wissen Volkseigener Verlag.


Abstract views: 418

Share

Published

2020-07-23

How to Cite

Zubareva, N. N., Rukhlenko, N. M., & Pashkova, G. I. (2020). Friendly School strategy: Designing an innovative educational environment in the region. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 39(2), 216-226. https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-2-216-226

Issue

Section

Pedagogics

Most read articles by the same author(s)