Comparative Analysis of Experimental Researches Data on the Process of a New Word Meaning Identification by Native Speakers
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-301-319Keywords:
association experiment, neologism, psycholinguistic meaning of the word, mechanism of a word meaning identification, refusal to reactAbstract
Being a reality reflection in a human consciousness, a word meaning is a valuable source of information for psycholinguists as it gives an opportunity to research the interconnection between the language, human consciousness and worldview. Studying of the identification mechanisms used by native speakers to uncover the meaning of a new, and thus difficult to identify, word allows to reveal mental associations between real objects and human consciousness. This article is a description of the two undertaken separately in different periods of time experimental researches, which show that the character of psychophysical mechanisms of speaking and cogitating activity is both steady and changeable to certain factors. Thus, it was found out that in order to uncover the meaning of an unknown word native speakers use such models of meaning identification as discrimination of a productive basis, word-formation model or sounds and letters combination, giving a synonym, coordinate member of the category or denotation, and reacting with a definition, antonym or context. It also came to light that the respondents are much more rarely guided by their curricular background knowledge and widely used set phrases and much more frequently refuse to identify at all with the course of time.
References
Агафонова Т.Е. 2019. Представления старшеклассников о поле и гендере: к вопросу о необходимости формирования гендерной культуры в эпоху перемен. Педагогический имидж, 4(45): 566–575. DOI: 10.32343/2409-5052-2019-13-4-566-575
Залевская А.А. 2011. Значение слова через призму эксперимента. Тверь, Твер. гос. ун-т, 240 с.
Залевская А.А. 2015. Что мы исследуем в ходе ассоциативного эксперимента? В кн.: Язык в пространстве речевых культур: к 80-летию В.Е. Гольдина. Под ред. О.Ю. Крючковой, Л.П. Крысина. Москва – Саратов, ИД Наука образования: 211–216.
Виноградова М.В. 2009. Гендерный аспект процесса идентификации значения нового слова носителями языка. Дис. … канд. филол. наук. Курск, 196 с.
Виноградова М.В. 2022a. Исследование изменения психолингвистического значения слова на примере слова «борщеед». В кн.: Язык, культура, ментальность: проблемы и перспективы филологических исследований. Сборник IV Международной научной конференции, Курск, 08−09 апреля 2022 г. Под ред. Н.И. Степыкина. Курск, Издательство Юго-Западного государственного университета: 49–55.
Виноградова М.В. 2022б. Модели идентификации значений новых слов носителями языка (на материале психолингвистического экспериментального исследования). Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки, 7: 141–144. DOI: 10.37882/2223-2982.2022.07.09
Виноградова М.В. 2022в. Нулевая реакция как критерий анализа результатов психолингвистического экспериментального исследования значения слова. Научный альманах, 6-2(92): 124–127.
Виноградова М.В., Эркенова Д.И. 2022. Ассоциативный эксперимент как метод исследования изменений гендерной специфики восприятия новых слов носителями языка. Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика, 12(2): 63–73.
Гольдин В.Е., Сдобнова А.П. 2012. К проблеме коммуникативного анализа ассоциативных данных. Известия Саратовского университета. Сер. Филология. Журналистика, 12(3): 3–7.
Малкина-Пых И.Г. 2006. Гендерная терапия. М., Эксмо, 928 с.
Медведева А. А., Виноградова М. В. 2020. Гендерные особенности процесса восприятия феминитивов. В кн.: Язык, культура, ментальность: проблемы и перспективы филологических исследований. Сборник II Международной научной конференции (Курск, 28−29 апреля 2020 г.). Под ред. Н.И. Степыкина. Курск, Издательство Юго-Западного государственного университета: 238−247.
Морель Морель Д.А. 2014. Сопоставительный анализ ассоциативных полей, отличающихся по времени фиксации, как средство выявления динамики концепта. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 12-2(42): 115–119.
Пищальникова В.А. 2019. Эксперимент как составная часть методологии сопоставительных исследований. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание, 18(3): 52–63. DOI: 10.15688/jvolsu2.2019.3.4
Пищальникова В.А. 2020. Экспериментальное психолингвистическое исследование значения слова: нерешенные проблемы. Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика, 10(1): 17–29.
Пищальникова В.А. 2021. Ассоциативный эксперимент и психолингвистическое исследование личностной идентичности. Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки, 2(844): 105–117. DOI: 10.52070/2542-2197_2021_2_844_105
Попова Т.В., Рацибурская Л.В., Гугунава Д.В. 2005. Неология и неография современного русского языка. М., Флинта, Наука, 168 с.
Сдобнова А.П. 2015. Нулевые ассоциативные реакции как показатель степени освоенности слова. Известия Саратовского университета. Сер. Филология. Журналистика, 15(3): 17–23. DOI: 10.18500/1817-7115-2015-15-3-17-23
Стернин И.А. 2020. Проблемы интерпретации результатов ассоциативных экспериментов. Вопросы психолингвистики, 3(45): 110–125. DOI: 10.30982/2077-5911-2020-45-3-110-125
Стернин И.А, Рудакова А.В. 2011. Психолингвистическое значение слова и его описание. Теоретические проблемы. LAP Lambert Academic Publishing, Saarbrücken, 192 с.
Хлопова А.И. 2019. Ассоциативный эксперимент как метод установления изменения коннотации базовой ценности. Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика, 9-1(30): 80–85.
Abstract views: 113
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Маргарита Владимировна Виноградова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.