English-speaking Song Discourse in the Context of Social Life

Authors

  • Yuriy E. Plotnitskiy Samara National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-377-383

Keywords:

song lyrics, social life, perception of music, blues, racial inequality, role of a frontman, textual sophistication

Abstract

The study of song lyrics, belonging to the English-speaking song discourse, presents a very important task for cultural linguistics, as it helps to realise the most essential social issues and trends not only for English-speaking countries, but on the global level. Research in Russian linguistics is mostly focused on separate language aspects of song lyrics without considering a wider social context and the history of youth music. The purpose of this research is determining the place of the song culture in social life by means of analysis of the song texts reflecting substantial social issues in view of historical context. The paper examines such problems as song lyrics sophistication under the influence of social change, the role of a  frontman as a link between a band and the audience, reflection of racial inequality, drug abuse and the place and role of an individual in society in song lyrics. The role of blues in formation of modern music is also touched upon, as well as the specifics of the song form perception and the ambivalence of the mass nature of youth music and the privacy of interaction between a particular listener and a persona in the song lyrics.  We are led to believe that the approach implemented in this research guarantees deeper understanding of both language peculiarities of song lyrics and the contemporary state of global song culture.

Author Biography

Yuriy E. Plotnitskiy, Samara National Research University

Candidate of Philology, Associate Professor of the Department of Foreign Languages and Russian as a Foreign Language, Samara National Research University,
Samara, Russia

References

Бахтизина Д.И. 2012. Музыка в гармонии мира. Уфа, Издательство Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы, 174 с.

Бузский М.П. 2014. Музыкальная форма в регулировании и конструировании социальных коммуникаций. Вестник Волгоградского госуниверситета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии, 1(21): 21–32.

Золтаи Д. 1977. Этос и аффект. История философской музыкальной эстетики от зарождения до Гегеля. М., Прогресс, 376 с. (Denes Soltai.1970. Ethos und affekt. Geschichte der Philosophischen Musikästhetik von den Anfängen bis zu Hegel. Budapest−Berlin)

Кобзев А.А. 2020. Роль реалий в песенном дискурсе (на материале текстов англоязычных рок-исполнителей). Филологические науки. Вопросы теории и практики, 13(7): 185–188.

Козлова Н.В. 2017. Когнитивно-концептуальный образ любви в современном песенном дискурсе. В кн.: Когнитивно-дискурсивное пространство в современном гуманитарном знании. Сборник научных трудов. Под ред. И.П. Хутыз. Изд. Кубанский государственный университет, Краснодар: 137–145.

Роззак Т. 2014. Истоки контркультуры. Пер. с англ. О.А. Мышаковой. Под ред. И.Л. Добряковой. М., АСТ, 384 с. (Roszak T. 1969. The Making of a Counter Culture. University of California Press, 346 p.)

Русина Е.В. 2008. Концепт «Disgrace» в американском песенном дискурсе. Вестник ВолГУ, 7: 39–42.

Филиппова Т.Э. 2020. Лингвосемиотические особенности актуализации концептов в песенном дискурсе группы Coldplay. Теория и практика лингвистического описания разговорной речи, 3(32): 355–360.

Хасуев А.Э. 2020. Рок музыка и протест молодежи. В кн.: Россия и мировое сообщество: Проблемы демографии, экологии и здоровья населения. Cборник статей III Международной научно-практической конференции (г. Пенза, 19–20 августа 2020 г.). Под ред. С.Д. Морозова, В.Б. Жиромской. Пенза, Издательство Пензенского государственного аграрного университета: 78–81.

Шевченко О.В. 2009. Тематическое своеобразие песенных текстов как способ реализации функций жанров песенного дискурса. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 115: 242–249.


Abstract views: 255

Share

Published

2023-06-30

How to Cite

Plotnitskiy, Y. E. (2023). English-speaking Song Discourse in the Context of Social Life. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 42(2), 377-383. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-2-377-383

Issue

Section

Linguistics