How Digital Technologies Impact Students' Learning Motivation
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-7451-2023-42-4-658-671Keywords:
digital educational environment, motivation, learning motivation, studentAbstract
Finding ways to motivate students to learn is an "eternal" pedagogical problem. The article analyzes modern Russian and foreign studies and describes the most promising forms of using digital technologies in the university educational environment. The paper considered the outcome of the empirical research of the students’ learning motivation process in terms of digital education environment. The research involved 53 students of Penza State University of Architecture and Construction; the average age of the respondents is 20 years. A set of diagnostic methods was employed to find out digital technologies impact of students’ learning motivation. The analysis of knowledge level was carried out by means of the feedback digital testing. To determine the students’ learning motivation the method “The questionnaire "My studies at the university" (O.A.Voronina) was used. The analysis of the mentioned makes it possible to define the higher level of knowledge among students, where digital technology was applied regulary. The analyses of questionnaire "My studies at the university" confirmed the learning interest’ growth in the experimental group compared to the control group. It shows the effectiveness of the digital technologies in education environment. Additionally, the risks for students working in a digital education environment are noted, as well as the need for special training of university staff in the context of digitalization.
References
Ажмухамедов И.М., Кузнецова В.Ю. 2021. Оценка восприимчивости участника образовательного процесса к рискам цифрового обучения в зависимости от его цифрового профиля. Прикаспийский журнал: управление и высокие технологии, 2(54): 24−30.
Баюкова С.Д., Карева Л.А. 2022. Педагогическое стимулирование познавательной активности студентов как условие повышения продуктивности обучения (на опыте применения ИКТ в преподавании ия). Вестник педагогических наук, 3−3: 89−91.
Воробьёв Н.Б., Бурханова И.Ю., Ершова Е.А., Ершов Д.С. 2022. Технологии развития познавательной активности студентов бакалавриата. Глобальный научный потенциал, 10(139): 156−158.
Воронина О.А. 2008. Диагностика отношения студентов к учебной деятельности. Вестник Вятского государственного гуманитарного университета, 3: 159–163.
Готская И.Б., Готская А.И. 2023. Цифровизация и цифровая трансформация вузов: уточнение понятийного ряда, особенности, проблемы. Современное образование: традиции и инновации, 1: 12−17. DOI: 10.51623/23132027_231_12.
Даниленко С.В., Ваньков Б.П., Мартынюк Ю.М. 2020. Содержание курсов повышения квалификации преподавателей вуза в условиях цифровизации образования. Вестник Тульского филиала Финуниверситета, 1: 409−410.
Журтов А.Б., Арсакаева Х.С., Джемалдинова М.Ю. 2021. Информационно-коммуникационные технологии в образовательном процессе современного ВУЗа. Мир науки, культуры, образования, 1(86): 188−189. DOI: 10.24412/1991-5497-2021-186-188-189.
Колоскова Г.А. 2021. Цифровая образовательная среда вуза как условие формирования профессиональных компетенций студентов. Вопросы методики преподавания в вузе, 10(37): 99−106. DOI: 10.18720/HUM/ISSN 2227-8591.37.08.
Конюхов В.Г. 2022. О применении цифровых технологий для повышения познавательной активности студентов. Инновации. Наука. Образование, 51: 149−151.
Мамедова Г.С. 2022. Организация самостоятельной работы магистров с использованием информационных и коммуникационных технологий. Мир науки, культуры, образования, 5(96): 137−139. DOI: 10.24412/1991-5497-2022-596-137-139.
Микиденко Н.Л., Сторожева С.П. 2021. Цифровые технологии в образовании: возможности и риски, преимущества и ограничения. Профессиональное образование в современном мире, 11(1): 23−34. DOI: 10.20913/2618-7515-2021-1-12.
Семенова Л.М. 2019. Цифровизация в современном вузе: реалии и перспективы развития. Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика, 8(4): 9−14. DOI: 10.12737/article_5d4d6a451b1719.56070357.
Шибанова Ю.В., Зимина К.А. 2021. Цифровые технологии как средство развития учебной мотивации студентов среднего профессионального образования. Modern Science, 1−2: 335−338.
Badejo J.A., Chakraborty J. 2022. The effects of technology on incarcerated student motivation and engagement in classroom-based learning. Human-Intelligent Systems Integration, 4(3): 71–80. DOI: 10.1007/s42454-022-00044-8.
Chiu T.K.F., Moorhouse B., Chai Ch., Ismailov M. 2023. Teacher support and student motivation to learn with Artificial Intelligence (AI) based chatbot. Interactive Learning Environments. DOI: 10.1080/10494820.2023.2172044.
Francis Ja. 2017. The Effects of Technology on Student Motivation and Engagement in Classroom-Based Learning. All Theses and Dissertations, 121. Available At: https://dune.une.edu/theses/121 (accessed: 3.06.2023).
Ginzburg T., Barak M. 2023. Technology-Enhanced Learning and Its Association with Motivation to Learn Science from a Cross-Cultural Perspective. Journal of Science Education and Technology, 32(4): 597–606. DOI: 10.1007/s10956-023-10048-x.
Kim H.J., Hong A.J., Song H. 2019. The roles of academic engagement and digital readiness in students’ achievements in university e-learning environments. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1): 21. DOI: 10.1186/s41239-019-0152-3.¬
Lin Y., Yu Z. 2023. Extending Technology Acceptance Model to higher-education students’ use of digital academic reading tools on computers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 34. DOI: 10.1186/s41239-023-00403-8.
Noor U., Younas M., Aldayel H., Menhas R. 2022. Learning behavior, digital platforms for learning and its impact on university student's motivations and knowledge development. Frontiers in Psychology, 13: 933974. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.933974.
Reyes J.D.C. 2023. Teachers’ ability, attitude, and acceptance towards distance learning. Journal of Digital Educational Technology, 3(2): ep2307. DOI: 10.30935/jdet/13349.
Stramkale L. 2023. University Students’ Perspectives on Online Learning via the Microsoft Teams Platform. Journal of Education Culture and Society, 14(1): 400–414. DOI: 10.15503/jecs2023.1.400.414.
Abstract views: 127
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Лана Викторовна Лазарева, Наталья Михайловна Стяжкова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.