DEINDIVIDUALIZATION OF MESSAGES IN THE BLOGOSPHERE
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-7451-2020-39-1-25-35Keywords:
de-individualization, blogosphere, electronic content, personal and public sphereAbstract
Electronic communication has become the leading means of transmitting information in the 21st century. However, the specificity of this type of communication has not yet been comprehensively studied. One of the characteristic features of electronic communication is the loss of personalized characteristics of forwarded messages, what is proposed to be termed as “deindividualization”. In this paper, deindividualization is understood as a model of communicative behavior with special principles of presenting messages and participating in the exchange of information. The electronic content has been analyzed with the help of descriptive and introspective methods and two main trends of the “mass character” of communicative behavior in the blogosphere have been discovered. The first type is de-individualization of a general nature and the second type is de-individualization of a particular addressee that exists in partial and complete forms. It has been concluded that the boundaries between public and personal spheres in digital information space are blurred and most news rating messages are de-personalized. The novelty of the presented research is in the fact that for the first time the psychological phenomenon of “deindividualization” (which has been introduced by G. Le Bon) is applied when considering the features of modern communication processes. The proposed approach is thought to be a scientific contribution to the theory of mass communication.
References
Дубровская Т.В., Кожемякин Е.А. 2015. Конструирование межнациональных отношений в СМИ: специфика репрезентаций. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 18 (215): 111–125.
Казаков М.Ю. 2013. «Публичная сфера» Ю. Хабермаса: реализация в интернет-дискурсе. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки, 3 (31): 125–130.
Качесова И.Ю., Мартихина Е.В. 2018. Особенности дискурсивных аспектов взаимодей-ствия автора и читателя (на материале анализа контента социальной сети Instagram). Дискурс-Пи, 1 (30): 29–32.
Лебон Г. 2016. Психология народов и масс. Пер. с фр. А. Фридмана, Э. Пименовой. М., Академический проект, 239 p. (Le Bon G. 2009. Lois Psychologiques de l’volution Des Peuples. Kessinger Publishing, 210 p.).
Привалова И.В., Купцова Н.В. 2016. Электронная коммуникация молодежи. Саратов, Изд-во Сарат. гос. мед. ун-та, 136 c.
Привалова И.В. 2002. Константная вариативность (опыт лингвистического исследова-ния национально-культурных ценностей). В кн.: Язык. Сознание. Коммуникация. Вып. 22. М., ООО «МАКС Пресс»: 5–1.
Привалова И.В. 1995. Психологическая установка в процессе понимания иноязычного текста (на материале русского и английского языков). Автореф. дисс. … канд. филол. наук. Сара-тов, 18 c.
Тигранян Е.А. 2018. «Антитеррористический пакет» Яровой: реакция российских и за-рубежных изданий. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 37 (1): 103–112. DOI 10.18413/2075-4574-2018-37-1-103-112
Тертычный А.А. 2018. Объективность информации в СМИ: достижима ли она? Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 37 (1): 113–120. DOI: 10.18413/2075-4574-2018-37-1-113-120 Хабермас Ю. 2002. Будущее человеческой природы. Пер. с нем. М., Весь Мир, 144 c.
Хабермас Ю. 2013. Социоструктурная трансформация публичной сферы (реферативный перевод Т. Тягуновой). В кн.: Публичная сфера: теория, методология, кейс стади. М., Вариант: 226–266.
Шамаев И.Н. 2014. Теория трансформации публичной сферы Юргена Хабермаса и актуальные процессы блогосферы. В кн.: Массовая коммуникация в современном мире: Вызовы и перспективы. Материалы Международной научно-практической конференции студентов, магистрантов и аспирантов (Курск, 16 декабря 2014 г.). Курск, Изд-во Юго-Зап. гос. ун-та: 170–173.
Bena Osee U. 2019. Avatars and Sustainability of International Political Systems. Open Journal of Political Science, 09 (02): 243–252.
O’Connor S. 2019. Virtual Reality and Avatars in Healthcare. Clinical Nursing Research, 28 (5): 523–528.
Unal S., Dalgic T., Akar E. 2018. Avatars as the Virtual World’s Personality. The virtual world and marketing (eds. Basar E., Ercis A., Unal S). Cambridge Scholars Publishing: 33–55.
Habermas J. 1991. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society (Translation by Thomas Burger). Cambridge Mass., MIT Press, 301 р.
Abstract views: 365
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Issues in Journalism, Education, Linguistics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.