Artificial Intelligence in Advertising: Technological and Legal Challenges

Authors

  • Anna V. Beloyedova Belgorod State National Research University
  • Victoria P. Romanova Belgorod State National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-3-255-265

Keywords:

advertising, artificial intelligence technologies in advertising, neural networks, legal regulation

Abstract

The relevance of the study is due to the fact that currently the introduction of artificial intelligence into the field of advertising communications is at its infancy stage, and the problem of the influence of AI systems on the entire advertising production process and the consumer market has not been sufficiently studied. The article describes the technological aspects of the use of neural networks (ChatGPT, YandexGPT, Katteb, Midjourney, Kandinsky 2.2, Flair, Visper, Fliki, Runway) in advertising, based on the analysis method. Based on the descriptive method, changes in the system of legal regulation of AI in the field of digital technologies and advertising were investigated, and the main directions for studying AI as an object or subject of civil law relations were identified. The results of the study showed that artificial intelligence in advertising is used quite widely: generating a variety of media content, analyzing big customer data, setting up and creating targeted advertising, automating communication with the target audience and attracting potential consumers of goods and services. At the same time, the use of AI today faces a number of limitations: the secondary nature of the generated content, the fairly high cost of maintaining AI systems, the need to moderate the creation of such content by a person who has new and specific knowledge of composing prompts (text queries to neural networks). The article notes the fact that today active work is underway to create a regulatory framework for regulating the field of artificial intelligence in all sectors of human activity, an important milestone of which is the adoption of the Law on Artificial Intelligence by the European Commission in 2024.

Author Biographies

Anna V. Beloyedova, Belgorod State National Research University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Communication, Advertising and Public Relations, Institute of Social Sciences and Mass Communications

E-mail: beloedova@bsu.edu.ru

Victoria P. Romanova, Belgorod State National Research University

Master's student of the Department of Communication, Advertising and Public Relations, Institute of Social Sciences and Mass Communications

E-mail: 1379983@bsu.edu.ru

References

Список источников

Глобальный индекс внедрения искусственного интеллекта IBM. Корпоративный отчет. 2024. Национальный портал в сфере искусственного интеллекта, 19.03.2024 URL: https://ai.gov.ru/knowledgebase/vnedrenie-ii/2024_globalynyy_indeks_vnedreniya_iskusstvennogo _intellekta_ibm_korporativnyy_otchet_ibm_global_ai_adoption_index_enterprise_report_ibm/?ysclid=lveomuwwe837635788 (дата обращения: 04.05.2024)

Гражданский кодекс Российской Федерации (часть четвертая) от 18.12.2006 N 230-ФЗ (редакция от 30.01.2024). 2006. Принят Государственной Думой 24.11.2006. Одобрен Советом Федерации 8.12.2006. Статья 1257. Автор произведения. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_64629/7dde8dbb10c5ce94297e5eb859712be091044d70/?ysclid=lvdvifbk6j897840494 (дата обращения: 04.05.2024)

Закон РФ "О защите прав потребителей" от 07.02.1992 N 2300-1 (редакция от 04.08.2023). 1992. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_305/ (дата обращения: 04.05.2024)

Кодекс этики в сфере ИИ. 2020–2024. AI Alliance Russia. URL: https://ethics.a-ai.ru/ (дата обращения: 04.05.2024)

Конституция Российской Федерации от 12.12.1993 (последняя редакция). 1993. Принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020 года. Автор произведения. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/ (дата обращения: 04.05.2024)

Смирнова Е., Югунян А. 2024. Довели до ума: какой закон об искусственном интеллекте приняли в Европе. Forbes, 16.03.2024. URL: https://www.forbes.ru/tekhnologii/508210-doveli-do-uma-kakoj-zakon-ob-iskusstvennom-intellekte-prinali-v-evrope (дата обращения: 04.05.2024)

Федеральный закон "О персональных данных" от 27.07.2006 N 152-ФЗ (последняя редакция). 2006. Принят Государственной Думой 8.07.2006. Одобрен Советом Федерации 14.07.2006. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_61801/ (дата обращения: 04.05.2024)

Федеральный закон «О проведении эксперимента по установлению специального регулирования в целях создания необходимых условий для разработки и внедрения технологий искусственного интеллекта в субъекте Российской Федерации − городе федерального значения Москве и внесении изменений в статьи 6 и 10 Федерального закона «О персональных данных» от 24.04.2020 № 123-ФЗ (последняя редакция). 2020. Принят Государственной Думой 14.04.2020. Одобрен Советом Федерации 17.04.2020. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_351127/?ysclid=lver9d3coy138613642 (дата обращения: 04.05.2024)

Bishop Z. 2021. Global Data from IBM Points to AI Growth as Businesses Strive for Resilience. IBM. URL: https://newsroom.ibm.com/IBMs-Global-AI-Adoption-Index-2021 (accessed: May 4, 2024)

Deepfake, дипфейк. 2024. Энциклопедия «Касперского». URL: https://encyclopedia. kaspersky.ru/glossary/deepfake/ (дата обращения: 04.05.2024)

Список литературы

Баутина Д.А. 2022. Влияние искусственного интеллекта на процесс совершенствования маркетинговых коммуникаций. Инновационная экономика и современный менеджмент, 1(37): 28−30.

Васюнова А.А., Кукшинова Е.Д., Грачёва Д.П. 2023. Искусственный интеллект в маркетинге и рекламе: отечественный опыт. В кн.: Журналистика, массовые коммуникации и медиа: взгляд молодых исследователей. Материалы Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции молодых исследователей, аспирантов и студентов (Белгород, 12–14 апреля 2023 г.). Под ред. Е.А. Кожемякина, А.В. Полонского, С.В. Крюковой, А.В. Белоедовой. Белгород, Космос: 386−392.

Долженко И.Б. 2023. ChatGPT и потенциал применения генеративного искусственного интеллекта в маркетинге. Вектор экономики, 4(82): 5. URL: http://www.vectoreconomy.ru/ images/publications/2023/4/marketingandmanagement/Dolzhenko2.pdf (дата обращения: 04.05.2024).

Жукова А.Е., Куров А.Е. 2023. Цифровой успех ChatGPT: кому принадлежит право на результат интеллектуальной деятельности. Вестник юридического факультета Южного федерального университета, 10(2): 57−63. DOI: 10.18522/2313-6138-2023-10-2-9

Королькова Д.А. 2024. Искусственный интеллект как объект гражданского права. Закон и право, 2: 151−155. DOI: 10.24412/2073-3313-2024-2-151-155

Мантусов А.Б. 2022. Применение нейронных сетей при формировании поликодового текста. Вестник Атырауского университета имени Халела Досмухамедова, 65(2): 42−51. DOI: 10.47649/vau.2022.v65.i2.05

Мельникова С.В. 2023. Использование искусственного интеллекта в маркетинге и рекламе. Молодой учёный, 27(474): 165−167.

Митюченко Л.С., Кузнецова М.В. 2024. Искусственный интеллект как объект интеллектуальных прав. Экономика. Социология. Право, 1(33): 28–33. DOI: 10.22281/2542-169 7-2024-03-01-28-34

Морхат П.М. 2017. Искусственный интеллект: правовой взгляд. Москва, Буки Веди, 257 с.

Полякова Т.А., Камалова Г.Г. 2023. Проблемы формирования правовой политики в сфере применения технологии искусственного интеллекта. Правовая политика и правовая жизнь, 1(91): 28−36. DOI: 10.24412/1608-8794-2023-1-28-36

Слицкая А.Е. 2023. Применение искусственного интеллекта в маркетинге. Практический маркетинг, 12(318): 77−80. DOI: 10.24412/2071-3762-2023-12318-77-80

Фирсанова О.В., Бровчак С.В., Кулебякин В.В. 2023. Направления применения искусственного интеллекта в цифровых маркетинговых коммуникациях. Ученые записки Российской академии предпринимательства, 22(2): 132−139. DOI: 10.24182/2073-6258-2023-22-2-132-139

Фишер Д.В., Бурмистров А.Н. 2016. Использование искусственного интеллекта в системе образования. В кн.: Неделя науки СПбПУ. Материалы научной конференции с международным участием (Санкт-Петербург, 14–19 ноября 2016 г.). Часть 2. Под ред. С.В. Широковой. Санкт-Петербург, Издательство политехнического университета: 370–372.

McCarthy J., Minsky M.L., Rochester N., Shannon C.E. 2006. Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, August 31, 1955. AI Magazine, 27(4): 12−14. DOI: 10.1609/aimag.v27i4.1904

Petit N. 2017. Law and Regulation of Artificial Intelligence and Robots − Conceptual Framework and Normative Implications. Computer Science, Law, March 9, 2017. DOI: 10.2139/ssrn.2931339


Abstract views: 16

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Beloyedova, A. V., & Romanova, V. P. (2024). Artificial Intelligence in Advertising: Technological and Legal Challenges. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 43(3), 255-265. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-3-255-265

Issue

Section

Journalism and public relations