The Role of Ideological Concepts of Allies, Demography, Patriotism, and the Volunteer Movement in the Transmission of State Ideology

Authors

  • Roman V. Zinin Belgorod State National Research University
  • Aleksey P. Nemykh Arabaeva Kyrgyz State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-3-278-290

Keywords:

mass media, media space, advertising communication, state ideology, ideological concept

Abstract

The importance of information independence is increasingly recognized by senior government officials as a strategically necessary component of state independence. However, to date, state ideology has not yet reached the level where it will be associated with all information and communication aspects of social interaction. In this regard, the authors have analyzed the interaction of the communicative aspects of state ideology, its most significant modern ideological concepts, the actualization of which the state has supported over the past decades. As a result of the research, the media space and public presentation, which includes advertising materials and advertising communication, are identified as the main communicative aspects of the emerging state ideology. The use of traditional family values as the main central idea is considered. It is concluded that the current state of state ideology does not fully correspond to the current geopolitical and domestic challenges. One of the most significant barriers, according to the authors, is the lack of a clear regulatory policy in relation to the media space and public presentation.

Author Biographies

Roman V. Zinin, Belgorod State National Research University

Candidate of Philology, Associate Professor of the Department of Communication Studies, Advertising and Public Relations, Institute of Social Sciences and Mass Communications

E-mail: zinin@bsu.edu.ru

Aleksey P. Nemykh, Arabaeva Kyrgyz State University

Candidate of Historical Sciences, Docent, Associate Professor of the Department of Public Relations and Advertising, Institute of World Civilizations

E-mail:  nemyh.72@gmail.com

References

Бауэр Е.А. 2007. Теория «Москва – третий Рим» в трактовке И.А. Кириллова. Вестник Челябинского государственного университета, 18(96): 144–148.

Власова Ю.Б. 2005. Взаимодействие права и идеологии в современных условиях (на материалах Российской Федерации). Автореф. дис. ... канд. юрид. наук. Москва, 28 с.

Зинин Р.В. 2016. Реклама в специализированных печатных изданиях в сфере культуры: диалог или конфронтация? В кн.: Актуальные проблемы исследования коммуникационных аспектов PR-деятельности и журналистики. Сборник материалов международного научного семинара (Псков, 19 февраля 2016 г.). Под ред. В.В. Фролова. Псков, Псковский государственный институт: 60–77.

Зинин Р.В. 2017. Коммуникативный потенциал специализированных изданий в сфере культуры: социальная миссия и рынок. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 14(263): 107–115.

Зинин Р.В., Полонский А.В. 2020. Специализированные периодические издания в сфере культуры как канал рекламной коммуникации. Белгород, Политерра, 130 с.

Иманалиев К.К. 2009. Идеология: генезис, сущность и роль в политической практике. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. Экономика. Информатика, 7(62): 210–214.

Кокорин А.А. 2009. Идеология: теория, методология, методика (хрестоматийные заметки). Москва, Издательство МГОУ, 358 с.

Мамаева Н.Л. 2019. Коминтерн и революционный процесс в Китае 1920-х гг. Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке, 4(50): 5–16. DOI: 10.24866/1997-2857/2019-4/5-16

Папаяни Ф.А. 2018. К экспликации понятия «идеология». Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право, 43(4): 653–657.

Полонский А.В. 2014. Реклама как одна из форм современной коммуникативной практики. Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология, 3: 235–241.

Ролдугина О.Ю. 2014. Национальная идеология и ее роль в управлении российским обществом в условиях глобализации. Вестник университета, 4: 86–89.

Скороходова С.И. 2011. «Православие-народность-самодержавие» в историософии ранних славянофилов. Преподаватель ХХI век, 1–2: 240–250.

Тузиков А.Р. 2003. Идеология в рекламе и киберпространстве. Политическая наука, 4: 59–72.

Цалиев А.М. 2018. О государственной идеологии в контексте статьи 13 Конституции Российской Федерации. Ленинградский юридический журнал, 4(54): 82–91.

Яковлев А.И. 2001. Государственная идеология. Калуга, Облиздат, 315 с.

Ясперс К. 1994. Смысл и назначение истории. Пер. с нем. М.И. Левиной. Москва, Политиздат, 527 с. (Jaspers K. 1949. Vom Ursprung und Ziel der Geschichte. Zürich, Artemis-Verlag, 360 s.)


Abstract views: 33

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Zinin, R. V., & Nemykh, A. P. (2024). The Role of Ideological Concepts of Allies, Demography, Patriotism, and the Volunteer Movement in the Transmission of State Ideology. Issues in Journalism, Education, Linguistics, 43(3), 278-290. https://doi.org/10.52575/2712-7451-2024-43-3-278-290

Issue

Section

Journalism and public relations